Het zou in ieder geval (eindelijk) nog voor dit jaar moeten zijn.
werken: in stations
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: werken: in stations
Een jaar geleden vertelde een onderchef mij, dat hij hoopte dat midden van dit jaar de passerelle ter beschikking zou zijn van de firma's die er een winkeltje willen. Hij zei "als die dan de boel beginnen inrichten zal het eindelijk sneller gaan".
Anderzijds zag ik op de perrons, waar de regenpijp netjes in de ondersteuning is weggestopt, dat de lassen van die omkasting , ondersteuning, wel erg hard beginnen te corroderen...daar heeft blijkbaar water ingestaan, wat niet gepland was.
Anderzijds zag ik op de perrons, waar de regenpijp netjes in de ondersteuning is weggestopt, dat de lassen van die omkasting , ondersteuning, wel erg hard beginnen te corroderen...daar heeft blijkbaar water ingestaan, wat niet gepland was.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: werken: in stations
Vandaag voor het eerst een trein genomen op spoor 2 in Namen. Dat ligt samen met spoor 1 in een afgesloten koker, dat enkel toegankelijk is via enkele nooddeuren. Aan deze deuren stonden vandaag Securail-agenten die een oogje in het zeil hielden. De perrons lijken mij niet onderhouden en zijn volgens mij lager dan de andere perrons in het station, m.a.w. het lijken noodperrons.
Waarom liggen deze sporen zo afgezonderd in een koker? Is het misschien een soort "goederencorridor" zodat goederentreinen niet voorbijrazen langs de overige perrons? En waarom werd het perron vandaag wel gebruikt voor reizigersdiensten?
Waarom liggen deze sporen zo afgezonderd in een koker? Is het misschien een soort "goederencorridor" zodat goederentreinen niet voorbijrazen langs de overige perrons? En waarom werd het perron vandaag wel gebruikt voor reizigersdiensten?
Re: werken: in stations
Ik denk inderdaad dat het dat laatste is: sporen voor het goederenverkeer waar in noodgevallen ook reizigerstreinen kunnen vertrekken. Enkele jaren geleden moesten we daar instappen op een L-trein naar Bertrix - Libramont. Eigenlijk was het toen improvisatie in de ergste graad.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: werken: in stations
Correct. Een artikeltje uit de tijd. Met het nieuwe overwelfde station vond men dat de geluidsoverlast door het goederenvervoer niet meer te harden was en werd het van de rest van het station geïsoleerd.
https://www.lalibre.be/belgique/2002/09 ... KAGFBVWRQ/
https://www.lalibre.be/belgique/2002/09 ... KAGFBVWRQ/
Re: werken: in stations
De opening van Mons is alweer uitgesteld: https://www.rtbf.be/embed/m?id=3076264
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: werken: in stations
En zeggen dat het eigenlijk al klaar moest zijn in 2015, toen Mons culturele hoofdstad was... 

-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: werken: in stations
Ja. Daarom ben ik altijd zo sceptisch als er vanuit het spoorbedrijf datums genoemd worden van afwerking of inbedrijfsstelling.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: werken: in stations
Luik-Guillemins baadt in kleurrijk licht, dat verandert naargelang de stand van de zon en het seizoen.
Er is ruim twee maand aan gewerkt, met de hulp van alpinisten, en was klaar op 14 oktober 2022.
De Franse conceptuele kunstenaar Daniel Buren liet transparante stroken in blauw, geel, rood en groen in een verspringend patroon op het gewelf aanbrengen. Zo ontstaan er ook op de perrons kleurprojecties, verschillend naargelang het moment van de dag.
Het is een initiatief van de groep Uhoda, die samenwerkt met de NMBS. De Luikse ondernemer en verzamelaar Stephan Uhoda koestert de ambitie om kunst naar het grote publiek te brengen. Voor dit project, dat 600.000 euro kost, kreeg hij steun van publieke en private partners.
Er is ruim twee maand aan gewerkt, met de hulp van alpinisten, en was klaar op 14 oktober 2022.
De Franse conceptuele kunstenaar Daniel Buren liet transparante stroken in blauw, geel, rood en groen in een verspringend patroon op het gewelf aanbrengen. Zo ontstaan er ook op de perrons kleurprojecties, verschillend naargelang het moment van de dag.
Het is een initiatief van de groep Uhoda, die samenwerkt met de NMBS. De Luikse ondernemer en verzamelaar Stephan Uhoda koestert de ambitie om kunst naar het grote publiek te brengen. Voor dit project, dat 600.000 euro kost, kreeg hij steun van publieke en private partners.
Re: werken: in stations
Visé heeft behalve de actieve perrons 1 en 2 schijnbaar ook perrons 3 en 4, ontoegankelijk; wat kan daar de bedoeling van zijn ?
Re: werken: in stations
De bedoeling daarvan is (of was?) een van de triestigste hoofdstukken uit het grote blunderboek der grensoverschrijdende verbindingen, wat mij betreft: een trein komend uit Maastricht en Eijsden zou daar uitwijken zonder reizigers. Anders gezegd zorgt de Drielandentrein (op een dag...) voor de doorgaande verbinding naar Luik, wordt een van de treinen die nu beperkt zijn tot Maastricht Randwyck doorgetrokken tot Eijsden om daar ook een halfuurdienst te kunnen bieden, alleen is er geen infrastructuur om daar te keren en wordt er dus doorgereden tot Visé, waar wel de nodige infrastructuur aanwezig is. Van enige wil om ook reizigers mee te nemen tot Visé (laat staan aan te sluiten op de Belgische S-trein die daar z'n eindpunt zou krijgen) is kennelijk geen sprake en dus is er een hele infrastructuur ingericht die voorlopig louter dient voor het treinpersoneel. In een volgende fase zou er uiteindelijk ook een loopbrug komen om dit perron met de andere te verbinden, maar het is me onduidelijk of daarmee ook echt een actieve reizigersbediening zou komen vanuit Nederland. In afwachting zou het perron misschien kunnen dienen voor de S-trein die aan Belgische kant tot Visé ingelegd zou worden bovenop de Drielandentrein.
Re: werken: in stations
De werkzaamheden voor de nieuwe passerelle en stationsgebouw beginnen in december. Als deze klaar is kan spoor 3 ook bereikt worden. Ik neem aan dat de kerende S44 dan daar gaat halteren. De extra trein naar Eijsden zal er voorlopig nog niet komen.
https://www.sudinfo.be/id712560/articl ... e-couverte
https://www.sudinfo.be/id712560/articl ... e-couverte
Re: werken: in stations
Dan heb je toch niet goed gekeken, enkel perron 3 bestaat daar

Zoals hierboven al gezegd zal dit gebruikt worden om treinen te laten keren, het kan zowel gebruikt worden door treinen uit Luik als uit Maastricht.
Re: werken: in stations
Aan de stopplaats Antwerpen-Zuid zijn zo te zien ingrijpende werkzaamheden begonnen. Aan de westkant van de stopplaats ('kant Kennedytunnel') is een gedeelte van de perrons afgesloten. Het overgebleven deel van de perrons is nu te bereiken via een tijdelijke voetgangers- (en fietsers?)brug, die parallel met de huidige brug werd aangelegd zo'n honderd meter verder richting Antwerpen-Berchem. Via een ijzeren trap kunnen de reizigers de perrons betreden.
Door de werkzaamheden is de bruikbare lengte van de perrons uiteraard afgenomen. In alle stations op de lijn is een speciale omroep te horen dat reizigers voor Antwerpen-Zuid telkens in de eerste vier rijtuigen van de trein moeten instappen.
Het kan zijn dat het aan mij ligt, maar ik kan online niet direct terugvinden welke werken men er precies aan het uitvoeren is. Zouden er eindelijk werkende roltrappen naar de perrons komen? Of zelfs liften?
Is er toevallig iemand die meer informatie heeft over deze werkzaamheden, en over de duurtijd ervan? Als ik kijk naar de tijdelijke brug die werd aangelegd, lijkt het me niet iets dat van vandaag op morgen klaar zal zijn.
Door de werkzaamheden is de bruikbare lengte van de perrons uiteraard afgenomen. In alle stations op de lijn is een speciale omroep te horen dat reizigers voor Antwerpen-Zuid telkens in de eerste vier rijtuigen van de trein moeten instappen.
Het kan zijn dat het aan mij ligt, maar ik kan online niet direct terugvinden welke werken men er precies aan het uitvoeren is. Zouden er eindelijk werkende roltrappen naar de perrons komen? Of zelfs liften?
Is er toevallig iemand die meer informatie heeft over deze werkzaamheden, en over de duurtijd ervan? Als ik kijk naar de tijdelijke brug die werd aangelegd, lijkt het me niet iets dat van vandaag op morgen klaar zal zijn.