Voor het deel Geraardsbergen - Edingen - Halle volstaan 2 sprinters, maar vanaf Halle loopt de trein geleidelijk vol in de spits. Vanaf Boondaal en vooral Etterbeek vermindert de bezetting dan opnieuw. Uiteraard heb je 's avonds de omgekeerde beweging. Vermits de frequentie nu ook nog terugvalt tot een uurdienst, zal men de reizigers van 4 sprinters moeten opvangen, al zou het me niet verbazen dat sommigen ook andere oplossingen zoeken. Ik vrees dat één desiro die taak niet zal aankunnen, maar nu al zijn er beperkingen voor treinen met 4 rijtuigen voor o.a. Huizingen (laatste rijtuig...) Het is dus uitkijken hoe dit opgelost wordt. Ik heb ondertussen eens gekeken wat de samenstelling zou zijn voor E3357 die om 7:31 uit Halle vertrekt: het zou gaan om 2 desiro's volgens NMBS Whatsapp.jan_olieslagers schreef: ↑03 sep 2023, 16:50
Overigens weet ik niet hoe groot de capaciteitsbehoefte is tussen Halle en Brussel, ik heb daar nooit gereisd. Zouden er daar echt zoveel reizigers zijn, in de spits, om dubbeldekkers te rechtvaardigen?
Ongewone samenstelling.
Re: Ongewone samenstelling.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ongewone samenstelling.
Een desiro heeft ook veel meer capaciteit dan een duikbrilletje denk ik zelf.
Vroeger reed de 3356 met 2 duikbrillen en die zaten toch wel goed vol, meestal stonden er zelfs reizigers recht bij de deuren.
Sinds december 2022 rijdt deze trein met een enkele desiro en om één of andere reden heb ik hier nog nauwelijks staande reizigers gezien, dus met die vergelijking kan een dubbele desiro wel 4 duikbrilletjes vervangen.
Maar ervaring zal leren en misschien dat er nog geschoven zal worden indien het de komende dagen duidelijk wordt dat een dubbele desiro niet volstaat.
Vroeger reed de 3356 met 2 duikbrillen en die zaten toch wel goed vol, meestal stonden er zelfs reizigers recht bij de deuren.
Sinds december 2022 rijdt deze trein met een enkele desiro en om één of andere reden heb ik hier nog nauwelijks staande reizigers gezien, dus met die vergelijking kan een dubbele desiro wel 4 duikbrilletjes vervangen.
Maar ervaring zal leren en misschien dat er nog geschoven zal worden indien het de komende dagen duidelijk wordt dat een dubbele desiro niet volstaat.
Re: Ongewone samenstelling.
Verwar je nu de samenstelling van de vakantie niet met die door het jaar?ovspotter_be schreef: ↑03 sep 2023, 18:18 Vroeger reed de 3356 met 2 duikbrillen en die zaten toch wel goed vol, meestal stonden er zelfs reizigers recht bij de deuren.
Sinds december 2022 rijdt deze trein met een enkele desiro en om één of andere reden heb ik hier nog nauwelijks staande reizigers gezien, dus met die vergelijking kan een dubbele desiro wel 4 duikbrilletjes vervangen.
Maar ervaring zal leren en misschien dat er nog geschoven zal worden indien het de komende dagen duidelijk wordt dat een dubbele desiro niet volstaat.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 919
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Ongewone samenstelling.
korte zijsprong, waarom zijn Infrabel en NMBS nog niet begonnen aan het verlengen van de perrons op L26? Ze komen nog maar net toe qua capaciteit en er is reizigersgroei voorspelt, de dubbeldekker MS30 met 4 rijtuigen zou een beetje extra ruimte kunnen geven maar niet zoveel.
Haren kan moeilijk zijn vanwege de sporen, maar niet onmogelijk, Merode en Meiser kunnen moeilijk zijn vanwege hun ligging, maar zijn precies niet de kortste van de groep. En de stations ten zuiden van Etterbeek lijken mij allemaal redelijk doenbaar
Haren kan moeilijk zijn vanwege de sporen, maar niet onmogelijk, Merode en Meiser kunnen moeilijk zijn vanwege hun ligging, maar zijn precies niet de kortste van de groep. En de stations ten zuiden van Etterbeek lijken mij allemaal redelijk doenbaar
-
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ongewone samenstelling.
Neen, al sinds de wijziging van de dienstregeling in december 2022 is er een omloop met een enkele desiro actief op de S5 (o.a. 3356, 3379, 3386).
Re: Ongewone samenstelling.
Ik merk nu in belux dat er oorpronkelijk 2 mr86 voorzien waren, maar dat die blijkbaar vrij snel vervangen zijn door 1 desiro. Sorry dat ik aan je woorden getwijfeld heb...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Ongewone samenstelling.
Er zijn drie stations geen twee Desiro-stellen (ca. 160m lengte) kunnen ontvangen: Haren (99m), Moensberg (120m) en Huizingen (97m). Moensberg word aangepakt bij herbouw als kruisingsstation, voor de andere twee ken ik geen concrete plannen.desirootje schreef: ↑03 sep 2023, 18:29 korte zijsprong, waarom zijn Infrabel en NMBS nog niet begonnen aan het verlengen van de perrons op L26? Ze komen nog maar net toe qua capaciteit en er is reizigersgroei voorspelt, de dubbeldekker MS30 met 4 rijtuigen zou een beetje extra ruimte kunnen geven maar niet zoveel.
Haren kan moeilijk zijn vanwege de sporen, maar niet onmogelijk, Merode en Meiser kunnen moeilijk zijn vanwege hun ligging, maar zijn precies niet de kortste van de groep. En de stations ten zuiden van Etterbeek lijken mij allemaal redelijk doenbaar
Ik vraag me enkel af hoe dringend het inzetten van langere treinen is, gezien we in het komende vervoersplan waarschijnlijk naar een kwartierdienst tussen Vilvoorde en Bordet/Meiser (2x S5 + 2x S7), een 20/10-dienst tussen Bordet/Meiser en Etterbeek (2x S5 + S9 + S19) en een 10min-dienst tussen Boondaal en Sint-Job (2x S5 + 2x S7 + S9 + S19) gaan.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ongewone samenstelling.
In het volgende vervoersplan kan ik me dat goed voorstellen, maar in welke dienstregeling gaat dat voor het eerst voorkomen? Met de huidige problemen van tekort aan materiaal en TB en TBG?gezien we in het komende vervoersplan waarschijnlijk naar een kwartierdienst tussen Vilvoorde en Bordet/Meiser (2x S5 + 2x S7), een 20/10-dienst tussen Bordet/Meiser en Etterbeek (2x S5 + S9 + S19) en een 10min-dienst tussen Boondaal en Sint-Job (2x S5 + 2x S7 + S9 + S19) gaan.
Ik vrees dat ik me hier een slechte reputatie van super-scepticus aan het opbouwen ben, maar we hebben intussen al zoveel beloften en aankondigingen en voorspellingen oningelost gezien...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ongewone samenstelling.
Er is een langdurige dienst op één spoor, vandaar de capaciteitsbeperking.trainlovertje schreef: ↑03 sep 2023, 13:57 Ik blijf me verbazen hoe die hele dienstregeling dermate langdurig moet omgegooid worden voor het vervangen van één brug...
Dit enkelspoor is nodig omdat de volledige brug in het gabariet moet opgebouwd worden. Op andere plaatsen (bijvoorbeeld Herentals) kunnen de nieuwe steunwanden naast de oude gebouwd worden en is er dan amper hinder. Hier is daar helaas geen plaats voor en is er dus een langdurige hinder.
Het had zeker korter gekund, maar dan zou er de hele hinderperode geen enkele trein kunnen rijden. Dit lijkt mij dus de minst slechte oplossing.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ongewone samenstelling.
Alweer bedankt voor de verduidelijking! En ja, het leven is een kwestie van compromissen vinden en uitvoeren, en het leiden van een bedrijf is niet anders...Shrek schreef: ↑03 sep 2023, 20:42Er is een langdurige dienst op één spoor, vandaar de capaciteitsbeperking.trainlovertje schreef: ↑03 sep 2023, 13:57 Ik blijf me verbazen hoe die hele dienstregeling dermate langdurig moet omgegooid worden voor het vervangen van één brug...
Dit enkelspoor is nodig omdat de volledige brug in het gabariet moet opgebouwd worden. Op andere plaatsen (bijvoorbeeld Herentals) kunnen de nieuwe steunwanden naast de oude gebouwd worden en is er dan amper hinder. Hier is daar helaas geen plaats voor en is er dus een langdurige hinder.
Het had zeker korter gekund, maar dan zou er de hele hinderperode geen enkele trein kunnen rijden. Dit lijkt mij dus de minst slechte oplossing.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 2687
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ongewone samenstelling.
Maar daarmee los je wederom niets op, door een trein op dat dood spoor in Evere te laten eindigen, als er op het zuidelijke deel van L26 gewoonweg geen ruimte is voor een extra trein. Op het noordelijke deel van L26 is er net wel genoeg capaciteit, zeker als het gehele aanbod verminderd vanaf morgen, dus hoef je geen trein te beperken tot Merode/Evere.jan_olieslagers schreef: ↑03 sep 2023, 16:50Ah, dan had ik de vraag verkeerd begrepen, en ik was niet alleen blijkbaar. Een trein vanuit het zuiden (Halle) die via L26 Brussel binnenkomt, die heeft inderdaad geen optie om een rondje te maken, en slechts weinig plaatsen om kop te maken: Brussel-Luxemburg, of anders wordt het gelijk Schaarbeek of zelfs Vilvoorde. Of misschien misschien het nevenspoor te Evere? Dat heeft men ooit gebruikt voor een of andere S-dienst die niet verder kon tot Vilvoorde, vermoedelijk wegens capaciteitsbeperkingen, en die nu tijdelijk Meiser als eindstation kreeg. Maar dat was maar een enkel stel Desiro, al te veel plaats is er daar niet.trainlovertje schreef: ↑03 sep 2023, 13:57 Het capaciteitsprobleem zit 'em nu net op het zuidelijke gedeelte van L26. Door treinen een rondje te laten rijden Meiser - Merode - Schuman - Meiser ga je geen extra capaciteit creëren ten zuiden van Merode/Etterbeek. Vandaar de vraag van Steve voor M6-rijtuigen op bepaalde S5-treinen.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ongewone samenstelling.
... en waarom denkt ge dat die "misschien misschien" er bij stond?Maar daarmee los je wederom niets op, door een trein op dat dood spoor in Evere te laten eindigen, als er op het zuidelijke deel van L26 gewoonweg geen ruimte is voor een extra trein. Op het noordelijke deel van L26 is er net wel genoeg capaciteit, zeker als het gehele aanbod verminderd vanaf morgen, dus hoef je geen trein te beperken tot Merode/Evere.
Zeker akkoord dat het beter zou zijn om door te bollen naar Schaarbeek (hehe, nog eens een reizigerstrein op het originele begin van L26!) of Vilvoorde, maar of er daar echt zoveel extra capaciteit is daar ben ik toch niet zo zeker van (zie ook reactie van ov_spotter verderop). Plus dat men extra capaciteit ook goed kan vrijhouden voor het opvangen van problemen, in plaats van alles vol te proppen tot op het randje, zodat het minste incident een urenlange ketting van vertragingen en storingen en afschaffingen veroorzaakt.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 03 sep 2023, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Ongewone samenstelling.
De problemen rond treinbegeleiders begint stilletjes aan opgelost te geraken, althans dat is toch wat ik te horen kreeg op mijn infosessie.jan_olieslagers schreef: ↑03 sep 2023, 20:19 In het volgende vervoersplan kan ik me dat goed voorstellen, maar in welke dienstregeling gaat dat voor het eerst voorkomen? Met de huidige problemen van tekort aan materiaal en TB en TBG?
Zelf start ik morgen ook aan de opleiding en hopelijk is er nog een plekje voor mij in Mechelen.
De enige trein die vanaf morgen verdwijnt op het noordelijke deel is de originele S7, de S7 rijdt vanaf morgen tussen Brussel-Luxemburg en Mechelen in het rijpad van de afgeschafte S5.trainlovertje schreef: ↑03 sep 2023, 21:15 Op het noordelijke deel van L26 is er net wel genoeg capaciteit, zeker als het gehele aanbod verminderd vanaf morgen, dus hoef je geen trein te beperken tot Merode/Evere.