Ongewone samenstelling.
- trainfan03
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55
Re: Ongewone samenstelling.
Wegens een defect aan de HLE 1902 was er gisteren een stam van 2/3 DMT's op IC-02 actief, E1833 - E1814 en volgende
Re: Ongewone samenstelling.
Er wordt hier de laatste tijd (en zéér terecht!) veel aandacht besteed aan de situatie op de IC32XX, maar ook op de IC 22XX (Gent-St-Pieters - Tongeren) is het iedere dag afwachten wat er gaat komen aangereden sinds die relatie met M7 wordt uitgevoerd.
Een willekeurig voorbeeld vandaag: IC 2215 (gepland om 16h:47 in Brussel-Centraal, vandaag met 17 minuten vertraging) reed met 4 in plaats van 10 M7-rijtuigen. Bovendien was de P 8306 (Brussel-Zuid - Tongeren, om 17h:05 in Brussel-Centraal) om onbekende reden weer maar eens afgeschaft.
Net zoals op de IC32XX is het resultaat dat honderden mensen een andere/latere trein moeten nemen, en dat velen een uurtje later thuis zijn. Ook in het oosten van het land maakt de NMBS dus zeker geen goede beurt sinds die M7's worden ingezet.
Re: Ongewone samenstelling.
Zeer ongewoon! Maar de E440 Welkenreadt - Brussel - Kortrijk - Oostende rijd vandaag met 2x3 Breaks (372+420).
Re: Ongewone samenstelling.
MS80 in Welkenraedt, dat is inderdaad ook niet bepaald alledaags! En de obligate omleiding via L36 zal natuurlijk ook de nodige vertraging genereren. Op de rest van de verbinding zijn ze natuurlijk minder zeldzaam, want meerdere vroege/late treinen worden planmatig door MS80 gedaan, weliswaar niet verder dan Leuven of zelfs Schaarbeek.
Re: Ongewone samenstelling.
Tgoh, depot Welkenreadt rijd met Breaks en onlangs stonden nog Breaks in de bundel van Welkenreadt.Steve schreef: ↑21 sep 2023, 18:08 MS80 in Welkenraedt, dat is inderdaad ook niet bepaald alledaags! En de obligate omleiding via L36 zal natuurlijk ook de nodige vertraging genereren. Op de rest van de verbinding zijn ze natuurlijk minder zeldzaam, want meerdere vroege/late treinen worden planmatig door MS80 gedaan, weliswaar niet verder dan Leuven of zelfs Schaarbeek.
Re: Ongewone samenstelling.
Gisteren zag ik IC4537 (Antwerpen-C. - Charleroi-C.) tijdens zijn halte in Antwerpen-Berchem. Deze reed zoals gewoonlijk met twee gekoppelde stammen M6 (eentje met vijf en eentje met vier rijtuigen) met ieder een HLE19. Opvallend was echter dat de beide locs in het midden van de trein hingen, aan elkaar gekoppeld met hun automatische koppeling. Ze hadden allebei een panto omhoog. Ik wist niet dat het toegelaten was om op die manier te rijden. Echt handig was het sowieso niet omdat er zo in het midden van de trein een lange zone ontstond waar reizigers niet konden instappen.
PS: Ook voor de rest leek dit een redelijk problematische trein te zijn. De eerste twee rijtuigen waren volledig afgesloten, net zoals nog twee dubbele deuren verderop in de trein.
PS: Ook voor de rest leek dit een redelijk problematische trein te zijn. De eerste twee rijtuigen waren volledig afgesloten, net zoals nog twee dubbele deuren verderop in de trein.
Re: Ongewone samenstelling.
Dat is toegelaten, maar er zijn wel een aantal beperkingen zoals de snelheid die beperkt wordt tot 120km/h (of was het 140km/h?). Dit doordat het stroomverbruik in de bovenleiding niet te hoog zou zijn.Wout912 schreef: ↑22 sep 2023, 13:16 Gisteren zag ik IC4537 (Antwerpen-C. - Charleroi-C.) tijdens zijn halte in Antwerpen-Berchem. Deze reed zoals gewoonlijk met twee gekoppelde stammen M6 (eentje met vijf en eentje met vier rijtuigen) met ieder een HLE19. Opvallend was echter dat de beide locs in het midden van de trein hingen, aan elkaar gekoppeld met hun automatische koppeling. Ze hadden allebei een panto omhoog. Ik wist niet dat het toegelaten was om op die manier te rijden. Echt handig was het sowieso niet omdat er zo in het midden van de trein een lange zone ontstond waar reizigers niet konden instappen.
PS: Ook voor de rest leek dit een redelijk problematische trein te zijn. De eerste twee rijtuigen waren volledig afgesloten, net zoals nog twee dubbele deuren verderop in de trein.
Re: Ongewone samenstelling.
Maximaal 120 km/h idd.260689 schreef: ↑22 sep 2023, 14:05Dat is toegelaten, maar er zijn wel een aantal beperkingen zoals de snelheid die beperkt wordt tot 120km/h (of was het 140km/h?). Dit doordat het stroomverbruik in de bovenleiding niet te hoog zou zijn.Wout912 schreef: ↑22 sep 2023, 13:16 Gisteren zag ik IC4537 (Antwerpen-C. - Charleroi-C.) tijdens zijn halte in Antwerpen-Berchem. Deze reed zoals gewoonlijk met twee gekoppelde stammen M6 (eentje met vijf en eentje met vier rijtuigen) met ieder een HLE19. Opvallend was echter dat de beide locs in het midden van de trein hingen, aan elkaar gekoppeld met hun automatische koppeling. Ze hadden allebei een panto omhoog. Ik wist niet dat het toegelaten was om op die manier te rijden. Echt handig was het sowieso niet omdat er zo in het midden van de trein een lange zone ontstond waar reizigers niet konden instappen.
PS: Ook voor de rest leek dit een redelijk problematische trein te zijn. De eerste twee rijtuigen waren volledig afgesloten, net zoals nog twee dubbele deuren verderop in de trein.
Qua stroomverbruik maakt het niet veel uit, aangezien dat beperkt is tot 2400A per trein (1 loc vraagt 2400A, 2 locs in treinschakeling vragen beide max 1200A per stuk), het gaat vooral over de druk die de panto's uitoefenen op de bovenleiding. Op hogere snelheden zou deze kunnen gaan schommelen in de hoogte en in het ergste geval breken.
Re: Ongewone samenstelling.
Bedankt om het te verhelderen, ik was het even vergeten!Ducktape schreef: ↑22 sep 2023, 14:13Maximaal 120 km/h idd.260689 schreef: ↑22 sep 2023, 14:05Dat is toegelaten, maar er zijn wel een aantal beperkingen zoals de snelheid die beperkt wordt tot 120km/h (of was het 140km/h?). Dit doordat het stroomverbruik in de bovenleiding niet te hoog zou zijn.Wout912 schreef: ↑22 sep 2023, 13:16 Gisteren zag ik IC4537 (Antwerpen-C. - Charleroi-C.) tijdens zijn halte in Antwerpen-Berchem. Deze reed zoals gewoonlijk met twee gekoppelde stammen M6 (eentje met vijf en eentje met vier rijtuigen) met ieder een HLE19. Opvallend was echter dat de beide locs in het midden van de trein hingen, aan elkaar gekoppeld met hun automatische koppeling. Ze hadden allebei een panto omhoog. Ik wist niet dat het toegelaten was om op die manier te rijden. Echt handig was het sowieso niet omdat er zo in het midden van de trein een lange zone ontstond waar reizigers niet konden instappen.
PS: Ook voor de rest leek dit een redelijk problematische trein te zijn. De eerste twee rijtuigen waren volledig afgesloten, net zoals nog twee dubbele deuren verderop in de trein.
Qua stroomverbruik maakt het niet veel uit, aangezien dat beperkt is tot 2400A per trein (1 loc vraagt 2400A, 2 locs in treinschakeling vragen beide max 1200A per stuk), het gaat vooral over de druk die de panto's uitoefenen op de bovenleiding. Op hogere snelheden zou deze kunnen gaan schommelen in de hoogte en in het ergste geval breken.
Re: Ongewone samenstelling.
Ik dacht ook dat het met maximale stroom te maken had, want twee M7 Bmx'en tegen elkaar zijn wel toegelaten (en zeer courant te zien) zonder beperkingen. Speelt de druk van de panto's daar niet dan, wordt er misschien van uitgegaan dat de afstand net groot genoeg is? En wat dan met locs die je wel eens met twee panto's omhoog ziet (bv. HLE 21/27)?
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
- Locatie: Erembodegem Terjoden
- Contacteer:
Re: Ongewone samenstelling.
Vandaag nog eens spoorlijn 89 verkend. Het valt op dat de 085XX (vooral op de S8) nog weinig rijden en daarmee het aantal is gezakt tijdens de spitsuren.
De 5114 reed met 2x desrio
De 5138 reed met HLE 1818 + 10x M4 + M4Ax
S8 3987 reed (enkel) met de 08030
Op spoorlijn 50A zag ik de 515 rijden zonder M7
De 5114 reed met 2x desrio
De 5138 reed met HLE 1818 + 10x M4 + M4Ax
S8 3987 reed (enkel) met de 08030
Op spoorlijn 50A zag ik de 515 rijden zonder M7




Re: Ongewone samenstelling.
Gisteren IC2817 Knokke-Airport met 2 Desiro's.
Ik verwachtte allereerst geen Desiro's... en bovendien verwachtten de schermen er 3, want eerste klasse was zogezegd in het eerste, derde, vierde, zesde, zevende en negende rijtuig.
Ik verwachtte allereerst geen Desiro's... en bovendien verwachtten de schermen er 3, want eerste klasse was zogezegd in het eerste, derde, vierde, zesde, zevende en negende rijtuig.