Malista schreef: ↑05 okt 2023, 23:22
[*] Drie keer per dag een 'snelle' trein tussen Brussel en Luxemburg in iedere richting die het traject in 2 uur zal doen
Vanaf Brussel-Zuid wat nu 3:16 duurt? Qua afstand moet het wel lukken (het is maar 230 km, 115 gemiddeld is niet bepaald uitdagend) maar de huidige verbinding heeft ook heel erg veel marge (vanwege de werken). Hoe lang gaat de gewone IC er over doen? 2:45 moet wel mogelijk zijn.
[*] Op lange termijn twee ICs per uur tussen Brussel en Luxemburg
Malista schreef: ↑06 okt 2023, 22:39
Als ik het persbericht correct interpreteer 2x per uur een trage trein en 5x per dag een snelle trein op lange termijn.
Malista schreef: ↑06 okt 2023, 22:39
Als ik het persbericht correct interpreteer 2x per uur een trage trein en 5x per dag een snelle trein op lange termijn.
Dat is nog niet eens een uursdienst.
Jawel hoor. 2x per uur een trage IC en dan nog 5 express IC's geeft meer dan een halfuurdienst.
Daarnaast zijn er dan nog de stoptreintjes die mogelijks ook 2x per uur rijden.
Shrek schreef: ↑05 okt 2023, 23:46
Zolang Luxemburg ervoor betaalt mogen ze dat zeker doen, er zal niemand slechter van worden.
Er Belgisch geld aan besteden daarentegen zou wel helemaal schandalig zijn.
Ik zie het verschil niet. Geldverspilling blijft geldverspilling, Belgisch of Luxemburgs. En de capaciteit op die lijn komt het al helemaal niet ten goede, twee stoptreinen per uur per richting.
In Luxemburg is er ook een wooncrisis. Meer en meer Luxemburgers gaan in de buurlanden wonen. Een 2-kamer appartement in Luxemburg stad zou er minstens 2000 € per maand kosten. Nieuwe appartementen aan 13000 €/m². Dan is een frequente treinverbinding met Luxemburg nog niet zo'n slecht idee.
Malista schreef: ↑06 okt 2023, 22:39
Als ik het persbericht correct interpreteer 2x per uur een trage trein en 5x per dag een snelle trein op lange termijn.
Dat is nog niet eens een uursdienst.
Jawel hoor. 2x per uur een trage IC en dan nog 5 express IC's geeft meer dan een halfuurdienst.
Daarnaast zijn er dan nog de stoptreintjes die mogelijks ook 2x per uur rijden.
Je hebt nu 11 treinen per dag (plus een P-trein). Maar dus naast de huidige 11 treinen komen er nog 2+5 bij begrijp ik.
maarten schreef: ↑07 okt 2023, 11:42
Dat is nog niet eens een uursdienst.
Jawel hoor. 2x per uur een trage IC en dan nog 5 express IC's geeft meer dan een halfuurdienst.
Daarnaast zijn er dan nog de stoptreintjes die mogelijks ook 2x per uur rijden.
Je hebt nu 11 treinen per dag (plus een P-trein). Maar dus naast de huidige 11 treinen komen er nog 2+5 bij begrijp ik.
Dan heb je het verkeerd begrepen. Er komen er 22+5 op termijn.
Shrek schreef: ↑07 okt 2023, 14:16
Jawel hoor. 2x per uur een trage IC en dan nog 5 express IC's geeft meer dan een halfuurdienst.
Daarnaast zijn er dan nog de stoptreintjes die mogelijks ook 2x per uur rijden.
Je hebt nu 11 treinen per dag (plus een P-trein). Maar dus naast de huidige 11 treinen komen er nog 2+5 bij begrijp ik.
Dan heb je het verkeerd begrepen. Er komen er 22+5 op termijn.
Oh wacht 2x PER UUR en 5x PER DAG. Ja, daar lees je makkelijk overheen.
Klassiekje schreef: ↑08 okt 2023, 09:40
Is al eens gezegd maar vermoedelijk keert de 46xx dan terug over het volledige traject met na Brussel alleen stops in Namen en Libramont.
Wegens het verwachte stormweer zullen in de Franse regio's Normandie, Bretagne, Pays de Loire, Hauts de France en Centre Val de Loire zeer weinig treinen rijden vanaf 1 november 22:00 en op 2 november gedurende de volledige dag.
Voor het grensoverschrijdend verkeer naar België heeft dit als gevolgen dat er geen treinen zullen rijden tussen Moeskroen en Lille, Doornik en Lille en tussen Erquelinnes en Maubeuge.
Nu is het even kijken wat Infrabel hier gaat doen, want bij de vorige hevige storm 2 jaar geleden kondigde alle omringende landen al een dag op voorhand aan dat ze het treinverkeer zouden stilleggen, en Infrabel hier pas de dag zelf een paar uurtjes op voorhand.