Nieuwe lay-out infoschermen
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44
Nieuwe lay-out infoschermen
Afgelopen zomer werd gestart met een test van een nieuwe lay-out voor de infoschermen in de stations. Dit is in Dendermonde en Nijvel. De uitrol was voorzien voor de herfst van 2023. Maar ondertussen is het herfst en veel informatie over de uitrol is niet echt te vinden. Vandaar dat ik de vraag hier plaats: hoe verloopt de uitrol van deze nieuwe lay-out en gaan er na de tests nog wijzigingen ingevoerd worden? Weet er iemand meer over?
-
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 02 mei 2022, 17:44
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Via de communicatie-dienst heb ik te horen gekregen dat er meer feedback gekomen is uit het proefproject dan verwacht en dat men deze nog volop aan het analyseren is om aanpassingen door te voeren. Het nieuwe infoscherm zal dus nog even op zich laten wachten...
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Sinds vandaag staat de nieuwe lay-out te Brussel Zuid op de schermen.
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Hier staat het persbericht: https://press.nmbs.be/nieuwe-look-voor- ... e-stations
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Ik snap niet waarom de treincategorie niet vóór de bestemming staat, dit is toch echt niet duidelijk om te zien over welke trein het gaat?
In het voorbeeld alleen al: 3 keer Dendermonde onder elkaar, en dan moet je ernaast gaan zoeken welk lijntje met de S3 of de S10 overeen komt.
De kolom treincategorie voor de bestemming plaatsen lijkt mij toch helderder:
S3 Dendermonde
S10 Dendermonde
Zelfde voor bestemmingen waar zowel IC als S-treinen voor zijn...
In het voorbeeld alleen al: 3 keer Dendermonde onder elkaar, en dan moet je ernaast gaan zoeken welk lijntje met de S3 of de S10 overeen komt.
De kolom treincategorie voor de bestemming plaatsen lijkt mij toch helderder:
S3 Dendermonde
S10 Dendermonde
Zelfde voor bestemmingen waar zowel IC als S-treinen voor zijn...
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
die "let op" en "ingekort" lijkt me wel handig voor afgeschafte haltes en het feit dat de volgende trein onderaan ook staat aangegeven op de perronborden is ook zeer handig in grote stations zoals Gent-Sint-Pieters.
Ik ga wel akkoord dat de categorie ervoor hoort te staan, ze hebben nog maar net de S-trein ingevoerd en ze willen nu al dat de klanten de naam vergeten. Voor toeristen zeker lijkt de kans me zeer groot dat die op de S1 naar Antwerpen of de IC naar Gent via Aalst gaan springen.
Ik vind ook dat 3 tussenstations er een beetje over is de IC naar Gent via Denderleeuw, Aalst, Wetteren, de P naar Luik via Leuven, Tienen, Landen... Mss iets dat zou werken voor langere treinen aan hun beginstation zoals in Oostende de IC naar Eupen via Gent, Brussel en Luik. Mss een gesofisticeerd systeem waar de overige tussenstations enkel gegeven worden vanaf dat het laatste van de grote stations gepasseerd is. Aalter en Brugge pas melden na Gent, Wetteren pas melden na Aalst, Luttre na Nijvel... Anders is het te veel informatie die mensen juist in de war zou kunnen brengen, mss dat ze denken dat dat de enige haltes zijn?
Ik ga wel akkoord dat de categorie ervoor hoort te staan, ze hebben nog maar net de S-trein ingevoerd en ze willen nu al dat de klanten de naam vergeten. Voor toeristen zeker lijkt de kans me zeer groot dat die op de S1 naar Antwerpen of de IC naar Gent via Aalst gaan springen.
Ik vind ook dat 3 tussenstations er een beetje over is de IC naar Gent via Denderleeuw, Aalst, Wetteren, de P naar Luik via Leuven, Tienen, Landen... Mss iets dat zou werken voor langere treinen aan hun beginstation zoals in Oostende de IC naar Eupen via Gent, Brussel en Luik. Mss een gesofisticeerd systeem waar de overige tussenstations enkel gegeven worden vanaf dat het laatste van de grote stations gepasseerd is. Aalter en Brugge pas melden na Gent, Wetteren pas melden na Aalst, Luttre na Nijvel... Anders is het te veel informatie die mensen juist in de war zou kunnen brengen, mss dat ze denken dat dat de enige haltes zijn?
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Gebeurt nu al meer dan genoeg, die mensen zoeken gewoon naar "Antwerpen" op de borden.desirootje schreef: ↑14 nov 2023, 17:30 Voor toeristen zeker lijkt de kans me zeer groot dat die op de S1 naar Antwerpen
En soms heb je ook reizigers uit landen zoals Duitsland die niet weten dat je in België geen apart ticket moet hebben om op een IC-trein te mogen stappen.
Daarom dat ikzelf steeds aankondig bij aankomst in Mechelen dat er nog een overstapmogelijkheid is op een snellere trein naar Antwerpen.
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Zijn er plannen om in meer stations de nieuwe perronschermen te hangen ipv de huidige matrixborden? Die lijken ondertussen nogal gedateerd...
-
- Berichten: 1140
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Ik denk dat ze vervangen worden eens ze het einde van hun levensduur hebben bereikt of bij verbouwingen (zoals bv. Vilvoorde, Mechelen, ...)
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
bedoel je die oude borden?
Op de renders van het nieuwe station van Denderleeuw staan ze er nochtans nog steeds op, hoewel er nog geen geïnstalleerd is...ovspotter_be schreef: Ik denk dat ze vervangen worden eens ze het einde van hun levensduur hebben bereikt of bij verbouwingen (zoals bv. Vilvoorde, Mechelen, ...)
Laatst gewijzigd door desirootje op 15 nov 2023, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- trainfan03
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Alle treinen zullen daar precies naar Gent-Sint-Pieters gaan rijden volgens die bordendesirootje schreef: ↑15 nov 2023, 17:44 Op de renders van het nieuwe station van Denderleeuw staan ze er nochtans nog steeds op, hoewel er nog geen geïnstalleerd is...![]()

-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
dat werkt voor mij, niet eens via Aalst. 10 minuten frequentie of beter naar Gent zonder stops, economisch een ramp maar ik persoonlijk ga er niet over klagen...trainfan03 schreef: ↑15 nov 2023, 18:57Alle treinen zullen daar precies naar Gent-Sint-Pieters gaan rijden volgens die bordendesirootje schreef: ↑15 nov 2023, 17:44 Op de renders van het nieuwe station van Denderleeuw staan ze er nochtans nog steeds op, hoewel er nog geen geïnstalleerd is...![]()
![]()
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe lay-out infoschermen
Moet men wel overal dezelfde layout toepassen? Zelfs het oude systeem kon in Brussel-Zuid maar de info geven van een half uur, cfr. foto hogerop, dat vind ik het strikte minimum. Daarentegen in kleine stationnetjes, met een of twee diensten per uur en misschien nog enigte P-treinen, is er ruimte om veel meer info te bieden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.