Ice verbinding Brussel Duitsland

rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rvdborgt »

260689 schreef: 20 nov 2023, 20:55 De E12 staat in Brussel-Noord met rookontwikkeling en heeft tussenkomst van de brandweer nodig. Hierdoor zal de E11 morgenochtend hoogst waarschijnlijk afgeschaft worden. E12 staat op spoor 5 te Brussel-Noord.
Bij DB is de 11 al opgeheven. Bij de NMBS kun je echter nog steeds een ticket boeken :/
260689
Berichten: 3329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

rvdborgt schreef: 20 nov 2023, 23:21
260689 schreef: 20 nov 2023, 20:55 De E12 staat in Brussel-Noord met rookontwikkeling en heeft tussenkomst van de brandweer nodig. Hierdoor zal de E11 morgenochtend hoogst waarschijnlijk afgeschaft worden. E12 staat op spoor 5 te Brussel-Noord.
Bij DB is de 11 al opgeheven. Bij de NMBS kun je echter nog steeds een ticket boeken :/
Deze is nu ook afgeschaft bij NMBS. Als alternatief moeten ze de E405 tot Verviers-Centraal en vandaar de E5007 tot Aachen-hbf.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1804
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Portbou »

260689 schreef: 21 nov 2023, 00:10 Deze is nu ook afgeschaft bij NMBS. Als alternatief moeten ze de E405 tot Verviers-Centraal en vandaar de E5007 tot Aachen-hbf.
Vanaf december duurt dat alternatief (dat zo dikwijls nodig is voor ICE) helaas nog een halfuur langer.
260689
Berichten: 3329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door 260689 »

E11, E16 en E17 zijn afgeschaft vandaag.
ovspotter_be
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door ovspotter_be »

E11 vandaag afgeschaft.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

Portbou schreef: 21 nov 2023, 01:22
260689 schreef: 21 nov 2023, 00:10 Deze is nu ook afgeschaft bij NMBS. Als alternatief moeten ze de E405 tot Verviers-Centraal en vandaar de E5007 tot Aachen-hbf.
Vanaf december duurt dat alternatief (dat zo dikwijls nodig is voor ICE) helaas nog een halfuur langer.
Inderdaad, als je bijvoorbeeld ruim op tijd om 6u in Brussel-Z aankomt voor de ICE van 6:23, en die blijkt niet te rijden, kom je volgens de nieuwe uurregeling van de klassieke trein pas om 10:44 in Keulen aan, en om 12:13 in Frankfurt Hbf, als je gelukt hebt met krappe ICE-overstappen. Dat is bijna drie uur vertraging op de oorspronkelijk geplande aankomst 9:31.
Als je integendeel gokt om in Brussel te blijven wachten op de volgende ICE ("slechts twee uur vertraging"), riskeer je niet mee te kunnen wegens overvol, want alle andere reizigers hebben hetzelfde probleem. In dat geval zal je opnieuw moeten kiezen, ditmaal tussen vijf uur vertraging (met de klassieke trein naar Keulen) of gokken op vier uur vertraging (als je meekunt met de volgende ICE)...

Het lijkt mij dan voor de reiziger beter dat er een beter klassiek alternatief zoals de Leo Express bij komt:
dovaere schreef: 22 nov 2023, 14:11 Oostende 6:15
Brugge 06:30
Gent St Pieters 06:50
Bruxelles Midi 7:22
Köln Hbf 10:26
Naast de nieuwe ICE 3neo natuurlijk. Ja, ik weet dat die eraan komt.
Maar een ICE-verbinding (of een Eurostar) die enkel om de twee uur rijdt, die kort vooraf veel duurder is dan de auto, en die ook geen goede oplossing is voor plaatsen onderweg, laat veel kansen liggen.
Laatst gewijzigd door dovaere op 22 nov 2023, 16:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 22 nov 2023, 14:13 Het lijkt mij dan voor de reiziger beter dat er een beter klassiek alternatief zoals de Leo Express bij komt:
dovaere schreef: 22 nov 2023, 14:11 Bruxelles Midi 7:22
Köln Hbf 10:26
Denk je dan echt dat LEO reizigers met een ICE-ticket zou meenemen?
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 22 nov 2023, 14:20 Denk je dan echt dat LEO reizigers met een ICE-ticket zou meenemen?
Nee, dat heb ik toch helemaal niet gezegd?

Maar er zijn vele klassen reizigers die dan vooraf kunnen kiezen voor een betere klassieke trein, naast de huidige bestaande mogelijkheden die vele kansen laten liggen. Zeker voor wie van Oostende, Brugge of Gent komt.
Een extra mogelijkheid met een rechtstreekse (klassieke) trein die ook onderweg wat plaatsen bedient, zal enerzijds extra reizigers naar het spoor lokken, en anderzijds de nodige reservecapaciteit bieden want nu loopt het in het honderd zodra er één iets uitvalt.

En als je (zoals ik) toch een ICE-ticket koopt en er is een probleem, dan heb je dan wel een extra backup mogelijkheid naast een onbetaalbaar/uitverkocht extra Thalys-ticket kopen op eigen kosten, de overvolle bestaande klassieke trein (wat je drie uur extra kost) of gokken op de overvolle volgende ICE-trein (wat je minstens twee uur extra kost).
Ik denk dat heel wat reizigers dan met plezier naar de tarieven van Leo Express zullen kijken.

Nog beter zou het zijn als de NMBS/DB zelf een betere klassieke trein Brussel-Keulen aanbieden.
Maar ik kan ze alvast maar wat kietelen :-)
Laatst gewijzigd door dovaere op 22 nov 2023, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door desirootje »

De laatste tijd horen we van ieder spoorbedrijf en hun moeder dat ze gaan concurreren met Eurostar op Amsterdam-Londen, Parijs-Londen of Amsterdam-Parijs. Ik vraag me af waarom niemand suggereert om Brussel-Keulen te rijden, waar er voor mij persoonlijk een veel groter gat in de markt zit gezien de huidige situatie met beide vervoerders en Eurostar's verzet tegen betere samenwerking met DB. Waarom laat men dat liggen, je kunt desnoods die trein doortrekken naar Parijs voor extra reizigers, ik snap het niet.
Het enige dat we hebben is Leo-Express maar 1 aangekondigde trein per dag gaat niet bepaald opwegen tegen de nu ongeveer 8 treinen per uur die er collectief door alle vervoerders zijn beloofd. Ik weet dat het ze niet allemaal gaat lukken, maar datzelfde geldt ook voor Leo en 1 dagelijkse trein zal ook geen wonderen doen...
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

desirootje schreef: 22 nov 2023, 15:06 De laatste tijd horen we van ieder spoorbedrijf en hun moeder dat ze gaan concurreren met Eurostar op Amsterdam-Londen, Parijs-Londen of Amsterdam-Parijs. Ik vraag me af waarom niemand suggereert om Brussel-Keulen te rijden
Het dichtst wat in de buurt komt van extra hst-concurrentie op Brussel-Keulen is Trenitalia, met deze maand een bestelling van ETR 1000 geschikt voor o.a. Duitsland en België, en-dochter Qbuzz die in Nederland een aanvraag deed voor de hogesnelheidstrein Amsterdam-Keulen-Frankfurt:
https://www.treinenweb.nl/nieuws/10293/ ... kfurt.html
https://www.railjournal.com/passenger/h ... d-service/
Op Brussel-Keulen rijden al twee concurrerende hst-vervoerders. Beter dat bijkomende hst-vervoerders zich op andere lijnen richten, bijvoorbeeld richting Frankrijk waar wel wat losgeschud mag worden.

Voor de duidelijheid: Leo Express is een dochter van Renfe.
TKR
Berichten: 198
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door TKR »

Het lijkt mij (zonder een markt onderzoek ernaar te doen ;) ) dat er meer reizigers zijn en dat deze reizigers gemmiddeld een pak meer willen betalen op de volgende routes:

Amsterdam - Londen
Brussel - Londen
Brussel - Parijs.

Brussel - Köln lijkt mij helemaal niet op hetzelfde lucratieve niveau te zitten.
Londen is nu eenmaal een premium markt, en de vraag Parijs - Brussel is gigantisch.


edit: om er even toch iets van cijfers aan te koppelen:
Het aandeel van de winst van de routes van Thalys: (pre corona)

Parijs - Brussel: 55.6%
Parijs - rest van Belgie: 9%
Parijs - Amsterdam + België - Amsterdam: 21.3%
Parijs - Duitsland + Belgie - Duitsland: 11.8%

Je ziet maar hoe weinig die route eigenlijk maar waard is.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

TKR schreef: 22 nov 2023, 17:34 gemiddeld een pak meer willen betalen op de volgende routes:

Amsterdam - Londen
Brussel - Londen
Brussel - Parijs.

Brussel - Köln lijkt mij helemaal niet op hetzelfde lucratieve niveau te zitten.,
Inderdaad, met de bedenking dat het logisch is dat de grootste winsten behaald worden waar er (nog) geen concurrentie is. Niet toevallig was er eerst concurrentie op Brussel-Keulen, direct bereikbaar voor Thalys én DB
jan_olieslagers
Berichten: 3522
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door jan_olieslagers »

Brussel - Köln lijkt mij helemaal niet op hetzelfde lucratieve niveau te zitten.
De afstand is ook te kort om de meerprijs van een supersnel ticket te verantwoorden.

Reizen naar Duitsland zijn ook veel gespreider dan naar Engeland of Frankrijk, die beide erg gecentraliseerd zijn op hun hoofdstad. Berlijn is nog druk bezig met zijn positie als hoofdstad terug helemaal waar te maken, opboksend tegen geschiedenis en traagheid. Maar bv. voor al wat financieel is zal Frankfurt nog lang een belangrijk centrum blijven - voor politiek en industrie dan weer niet.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 22 nov 2023, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 22 nov 2023, 14:35
Shrek schreef: 22 nov 2023, 14:20 Denk je dan echt dat LEO reizigers met een ICE-ticket zou meenemen?
Nee, dat heb ik toch helemaal niet gezegd?
Als dat niet het geval is hebben gestrande ICE-reizigers helemaal niets aan die Leo-trein, net zoals ze vandaag niets hebben aan de Eurostars.
Het enige voordeel zit dus bij de vooraf-boekers, en dat is er alleen als Leo beduidend lager prijst dan de +-30€ van ICE en Eurostar nu. Valt nog te bezien of ze daarin slagen.
TKR
Berichten: 198
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door TKR »

dovaere schreef: 22 nov 2023, 18:22
TKR schreef: 22 nov 2023, 17:34 gemiddeld een pak meer willen betalen op de volgende routes:

Amsterdam - Londen
Brussel - Londen
Brussel - Parijs.

Brussel - Köln lijkt mij helemaal niet op hetzelfde lucratieve niveau te zitten.,
Inderdaad, met de bedenking dat het logisch is dat de grootste winsten behaald worden waar er (nog) geen concurrentie is. Niet toevallig was er eerst concurrentie op Brussel-Keulen, direct bereikbaar voor Thalys én DB
Thalys haalt meer 60% van zijn winst uit Parijs - Brussel. Dan ga ik op die lijn concurreren, onafhankelijk van hoeveel concurrentie daar al is.
Thalys haalt nog geen 10% van zijn winst uit Brussel - Keulen. Daar valt niets meer te rapen.
Plaats reactie