Tickets zouden vanaf morgen boekbaar moeten zijn (maar mss zorgt het dataprobleem nog voor vertraging).
Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Dat valt nog mee hé, ik ben onlangs 6h te laat in Wenen aangekomen en dan nog van miserie in Nürnberg de ICE genomen. Hoe ze nog klanten overhouden vraag ik mij soms af.
Re: Nachttreinen
Met de 420 (Wenen/Innsbruck > Amsterdam) is het niet beter. Deze maand is dat ding nog geen enkele dag met minder dan 2 uur vertraging in Amsterdam aangekomen, en vaak met 3.5 uur vertraging of zelfs nog meer.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Dan is er misschien een structureel probleem met die 'Polizeieinsatz'. Zijn de grenscontroles in Passau behoorlijk opgeschaald misschien?
Re: Nachttreinen
Het probleem bevindt zich doorgaans ergens tussen Passau en Emmerich (of Aken) en heet DB.trainlovertje schreef: ↑16 okt 2023, 21:48 Dan is er misschien een structureel probleem met die 'Polizeieinsatz'. Zijn de grenscontroles in Passau behoorlijk opgeschaald misschien?
Groetjes,
Rian
Re: Nachttreinen
Volgens een melding op X (voorheen Twitter) zouden de nachttreinen vanuit Brussel nu boekbaar moeten zijn.
Re: Nachttreinen
Dat klopt. Gisteren was in de loop van de dag Brussel/Parijs-Wenen boekbaar, vandaag is daar Brussel/Parijs-Berlijn bij gekomen.
Re: Nachttreinen
Op de jaarlijkse ledendag van TreinTramBus stonden de nachttreinen in de kijker:
https://treintrambus.be/blogberichten/l ... sentaties/
https://treintrambus.be/blogberichten/l ... sentaties/
Re: Nachttreinen
Volgens deze website zou de Nightjet vanaf eind 2024 tussen Zürich en Barcelona gaan rijden.
https://www.spanjevandaag.com/21/11/202 ... se-landen/
https://www.spanjevandaag.com/21/11/202 ... se-landen/
Re: Nachttreinen
Het artikel is helaas gebaseerd op verouderde bronnen. De treinen Zürich - Rome en Zürich - Barcelona gaan voorlopig niet rijden.
Re: Nachttreinen
Ken je de reden?
(Dit nieuws over nieuwe nachttreinen naar Barcelona is op meerdere media verschenen).
Re: Nachttreinen
De invoering van beide verbindingen is uitgesteld, omdat er in Zwitseland geen CO2-wet is gekomen. Met de opbrengst van die regeling hadden de SBB hun deel van het tekort willen betalen:
https://www.srf.ch/news/wirtschaft/ausb ... ich-warten
https://www.srf.ch/news/wirtschaft/ausb ... ich-warten
Re: Nachttreinen
De nieuwe NightJet-stellen hebben een algemene toelating van het Europees Spoorwegbureau gekregen:
https://twitter.com/ERA_railways/status ... 7488036121
Dat betekent niet dat ze nu overal kunnen rijden, een landspecifieke toelating blijft nodig, maar wordt gemakkelijker.
https://twitter.com/ERA_railways/status ... 7488036121
Dat betekent niet dat ze nu overal kunnen rijden, een landspecifieke toelating blijft nodig, maar wordt gemakkelijker.
Re: Nachttreinen
Voor wie Duits leest: Im Schlaf nach Frankreich: Das ist wieder möglich. Allerdings sei Deutschland anders als andere Länder ein schwieriges Umfeld für Nachtzüge, warnt die ÖBB.
https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... li.2163942
(nog ~2 dagen niet achter betaalmuur)
https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... li.2163942
(nog ~2 dagen niet achter betaalmuur)
Re: Nachttreinen
Er worden heel wat stellingen geplaatst maar geen enkele uitleg daarover.
"Im Nightjet an die Seine wird es kuschelig". Hoezo kuschelig? Word je met 10 reizigers in één coupé geplaatst? Of is de trein gewoon goed bezet.
"in Deutschland sehr herausfordernd sei, Nachtzüge wirtschaftlich zu betreiben". Waarom? Krijg je geen paden? Zijn de paden erg duur? Als je ziet dat nachttreinen nu goed bezet zijn dan kun je ook wel een rijtuigje extra vullen. En misschien niet als ligrijtuig, maar gewoon als zitrijtuig.
Waarom wordt er in Frankrijk niet meer gestopt? Die trein gaat vast niet over de LGV, dus je kunt in Sarrebourg, Nancy, Chalons-en-Champagne stoppen.
"Im Nightjet an die Seine wird es kuschelig". Hoezo kuschelig? Word je met 10 reizigers in één coupé geplaatst? Of is de trein gewoon goed bezet.
"in Deutschland sehr herausfordernd sei, Nachtzüge wirtschaftlich zu betreiben". Waarom? Krijg je geen paden? Zijn de paden erg duur? Als je ziet dat nachttreinen nu goed bezet zijn dan kun je ook wel een rijtuigje extra vullen. En misschien niet als ligrijtuig, maar gewoon als zitrijtuig.
Waarom wordt er in Frankrijk niet meer gestopt? Die trein gaat vast niet over de LGV, dus je kunt in Sarrebourg, Nancy, Chalons-en-Champagne stoppen.