Nieuwe lay-out infoschermen

Alles over reizigerstreinen in België.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door FLV-FGSP »

Vind de lettertjes te klein, het contrast is wel goed.
Reuel
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Reuel »

Gent St. Pieters is ook overgeschakeld.

Ik zou de treincategorie voor de bestemming zetten, en misschien een tikje groter lettertype. voor de rest vind ik het wel een verbetering. De contrasten zijn goed.
Ik had veel sneller gezien hoe het zat met mijn trein, ik moest minder zoeken. Waar ik vroeger moest stoppen, stilstaan en mijn (niet zo'n goede) ogen dichtknijpen om de informatie te lezen, had ik nu alles gezien in een drafje.
Laatst gewijzigd door Reuel op 18 nov 2023, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door trainfan03 »

Lokeren is ook overgeschakeld; maar vind het toch nogal chaotisch op het eerste zicht. Ik moet veel dichter op die tv’s gaan plakken om iets te kunnen lezen
IMG_2047.jpeg
Hier zou ik toch graag lille als Lille zien 😂
IMG_2044.jpeg
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door rvdborgt »

trainfan03 schreef: 16 nov 2023, 12:22 Hier zou ik toch graag lille als Lille zien 😂
Dat komt hoogstwaarschijnlijk doordat de dienstregelingsgegevens van de NMBS geen doorgaande treinen Antwerpen - Lille kennen. In feite een fout in de gegevens, die tot nu toe op de elektronische borden handmatig werd gecorrigeerd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1804
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Portbou »

rvdborgt schreef: 16 nov 2023, 13:02 …geen doorgaande treinen Antwerpen - Lille kennen.
Toch wel gekend in de dienstregeling want er wordt naar verwezen met de laatste drie rijtuigen ?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1804
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Portbou »

trainfan03 schreef: 16 nov 2023, 12:22 Hier zou ik toch graag lille als Lille zien 😂
De stationsnamen zijn erg slordig in deze nieuwe lay-out. Zelfs hoofdlettergebruik is blijkbaar niet meer nodig.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door pmuy »

Een bijkomend negatief punt, naar mijn mening, is dat de cruciale informatie verder uit elkaar staat dan vroeger. Toen stond de vertrektijd net boven de bestemming, waardoor het bijna geen moeite kostte om beide tegelijk te bekijken. Nu moeten je ogen de hele regel aflopen om alle nodige informatie gezien te hebben (want het perronnummer staat helemaal rechts). Er is ook geen contrast tussen de regels (terwijl die er vroeger wel was tussen de blokjes).

Ik merk alleszins dat ik bij de nieuwe borden meer moeite heb om de juiste trein te vinden, nog los van de inderdaad kleinere letters.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef: 16 nov 2023, 14:18
rvdborgt schreef: 16 nov 2023, 13:02 …geen doorgaande treinen Antwerpen - Lille kennen.
Toch wel gekend in de dienstregeling want er wordt naar verwezen met de laatste drie rijtuigen ?
Ook dat lijkt me een handmatige aanpassing. Er is geen enkele planner die doorgaande treinen Gent-Lille kent. Dat geldt t/m 9 dec. ook voor de NMBS en dat wijst op fouten in de gegevens. Vanaf 10 dec. geeft de binnenlandse planner van de NMBS eindelijk weer doorgaande treinen aan, dus hopelijk komen die binnenkort ook in de andere planners terecht.
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 16 nov 2023, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door desirootje »

Denderleeuw heeft ze nu ook, ik wil niet zeggen dat het minder handig is omdat alles ver van elkaar staat, ik wil mezelf eerst tijd geven om eraan te wennen, maar ik ga wel akkoord dat het lettertype een beetje klein is.
En we moeten nu niet zitten muggenziften over typfoutjes, dat gebeurt, binnen dit en zoveel dagen is dat dan weer opgelost. Wel denk ik dat het verwarrend kan worden met de aankondigingen en oude borden die trein naar x en y zeggen en de nieuwe schermen die y via x en z zeggen.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door wbrm »

Zag vandaag "Afgeschafte halte: Tielt" op het scherm in Antwerpen-Berchem. Dit is ook te zien op de foto's hier eerder gepost. Jammer dat men niet kiest om deze info uniform zoals de omroep te geven met "Stopt niet in: Tielt". Afschaffen was nu juist uit de communicatie verdwenen en wat mij betreft mag dat zo blijven.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door desirootje »

Iets waar ik me wel aan erger met de nieuwe borden is dat de perronborden niet werken met x via y, maar gewoon x zeggen. Vanaf December rijden de P-treinen Gent-Denderleeuw-Geraardsbergen tot in Schaarbeek. Hoeveel mensen die naar Brussel moeten denken jullie dat een uur en 10 minuten later gaan aankomen dan ze verwachten, of als ze het doorhebben vanaf Denderleeuw slechts 10 minuten later?
Ik vind het al verwarrend genoeg met IC's naar Schaarbeek (51xx) en de S6'en. Ik zou er niet zomaar opstappen aangezien ik weet op welke perrons beide treinen normaal gezien staan en welk materieel ze gebruiken, maar dat geldt niet voor iedereen...
Natuurlijk, na 1 week is dat de P trein naar Denderleeuw en Geraardsbergen/Edingen/Halle op dezelfde manier dat de IC23 maar tot Kortrijk rijdt volgens de schermen, maar dat lost het probleem niet op, 1 enkele bestemming op die borden is een fout, dat ze het aanpassen zodat er minstens een tussenstop aangegeven staat, liefst meerdere zoals de grote schermen.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door TimJ36 »

trainfan03 schreef: 16 nov 2023, 12:22 IMG_2047.jpeg
Bij het zien van het woord 'via' komt er in mij op dat er een andere reisweg wordt gebruikt of dat er verschillende reiswegen zijn om een bestemming te bereiken. Maar ik merk dat NMBS dit ruimer interpreteert en dat ze daarmee gewoon de bestemmingen langs het traject bedoeld. Nodeloos verwarrend: enkel de eindbestemming is voldoende als er geen verschillende routes/reiswegen zijn.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door groentje »

Dat laatste is nu vaak wel het geval, denk aan Brussel - Hasselt via Aarschot of via Landen, Gent Brussel over Aalst of rechtstreeks, Antwerpen - Leuven via Lier of via Brussels Airport, en ooit was er zelfs een verbinding via Mechelen-Nekkerspoel en Haaccht, Brussel - Luik via de HSL, via Tienen én via Namen en Hoei...
Spoorlijn 89
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jul 2019, 10:56

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Spoorlijn 89 »

Vandaag hoorde ik in Oudenaarde aan het loket iemand vragen of ze voor Gent-Sint-Pieters moest overstappen in De Pinte omdat er op de schermen staat "Gent-Sint-Pieters via De Pinte".
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Nieuwe lay-out infoschermen

Bericht door Dieselfreak »

Spoorlijn 89 schreef: 05 dec 2023, 20:23 Vandaag hoorde ik in Oudenaarde aan het loket iemand vragen of ze voor Gent-Sint-Pieters moest overstappen in De Pinte omdat er op de schermen staat "Gent-Sint-Pieters via De Pinte".
Dat is duidelijk iemand die weinig ervaring heeft men treinreizen in het algemeen. :roll:
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie