Sorry, maar je kan die vergelijking alleen zien opgaan met enige fantasie. Dit zijn totaal verschillende domeinen nmbm. De 'gelijkheid' waarover we dienen te oordelen is dan ook volledig subjectief.Portbou schreef: ↑17 dec 2023, 17:47Omdat kleine spelers anders geen eerlijke kans krijgen om de markt te betreden.trainlovertje schreef: ↑17 dec 2023, 13:51 Waarom zou de marktleider de daarvoor moeten opdraaien? Dat is toch niet het probleem van NMBS? Zoals je zelf voorstelt kan de politiek hier iets aan doen, maar de marktleider ertoe verplichten is niet de correcte oplossing, zeker niet als die zelf al manschappen en middelen tekort komt.
De politiek weet dat concurrentie op het spoor voordelen brengt voor de reizigers (= de kiezers). In ruil voor 3 miljard per jaar subsidie mag de politiek de NMBS af en toe wel eens tot iets verplichten.
Het gaat wel op.trainlovertje schreef: ↑17 dec 2023, 13:51 De vergelijking met Belgacom gaat niet, dat is appels met peren vergelijken. Het netwerk van Belgacom vergelijken met het Infrabel-netwerk zou nog enigszins steek houden, maar op dat netwerk kan iedereen tegenwoordig een trein laten rijden (mits juiste vergunningen op zak).
Een bedrijf als Verizon kon bijvoorbeeld aan een bedrijf in België een privaat netwerk verkopen om alle vestigingen van dat bedrijf te verbinden.
Sommige vestigingen konden rechtstreeks via het kabelnetwerk van Verizon zelf worden aangesloten, vestigingen op plaatsen waar Verizon zelf nog geen kabels had liggen konden over lijnen van Belgacom worden aangesloten.
Als er zich op dat privaat netwerk een technisch probleem voordeed ging er wel degelijk een Belgacom-technieker in opdracht van Verizon aan de lijn werken. En dit tegen een eerlijke prijs, afgedwongen door BIPT/de overheid.
Betreffende de positie van de marktleider: ik kan nog altijd niet volgen waarom het grootste bedrijf - een concurrent - een kleiner bedrijf moet helpen. Brussels Airlines/Lufthansa heeft Air Belgium toch ook geholpen toen het problemen met de vloot had? Als vorige vergelijking opgaat, moet deze ook opgaan

Als de politiek wil dat hier iets aan gedaan wordt, moet het die subsidies voorzien of een apart bedrijf hiervoor oprichten. NMBS heeft al genoeg verplichtingen (zoals de lage tarieven aanhouden; je kan niet in elk land het hele land doorkruisen voor nog geen €10), allemaal terug te vinden in de beheersovereenkomst. 3 miljard - en dat potje moet trouwens gedeeld worden met Infrabel - is veel geld, maar we krijgen er als burger ook wat voor terug, als je wat begint door te denken. Er rijden namelijk al een pak meer treinen dan de beheersovereenkomst voorziet...
NB: ik denk dat we het punt hebben bereikt (en zelfs ver overschreden) waarop we kunnen beslissen dat dit topic best wordt afgesplitst
