Dienstregeling 2024 (geldig vanaf december 2023)
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Dienstregeling december 2023
Infrabel heeft een winterplan: https://infrabel.be/nl/article/let-it-s ... astructuur
Maar op het terrein is daar meestal weinig van te merken. Veel blabla...
Maar op het terrein is daar meestal weinig van te merken. Veel blabla...
Re: Dienstregeling december 2023
Maar daarom werkt de rest niet met 50hz spanning ivm defectie. Je moet dus weten welke type spanning , frequentie de rest werkt. Ook hoe overwegen werken en zo.
Re: Dienstregeling december 2023
Ik meen dat dat één van de grote toelatingsproblemen is geweest van de "echte" Eurostar op de lijn naar Londen...? Rudy ?Steven schreef: ↑19 jan 2024, 20:03 Dat verhaal van 9211/9215/9219 heeft alles te maken met een gestrande lege Thalys op lijn 25N deze ochtend. Waardoor mijn 25N zo goed als niet in gebruik was waardoor tevens werd beslist om mijn 25N niet te gebruiken voor overig verkeer van hst. Door rijp op de bovenleiding schakelen treinen zoals de PBA en PBKA te vlot uit (detectie 50Hz) en krijg je dus problemen. Ook motorstellen zoals de MR96 zijn daar gevoelig aan alsook HLE13
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Dienstregeling december 2023
Er is nog werk aan, zo lijkt het kaartje te zeggen dat de antirijm trein enkel wordt ingezet tussen Brussel en Halle en Libramont, alsook Welkenraedt-Pepinster en een deel van HSL2. Op vlak van de bovenleiding zijn andere lijnen gewoon niet zo beschermd. Ik neem aan dat dit belangrijkste lijnen zijn waar dit regelmatig voorkomt, maar mss moet men L25N en als we toch bezig zijn L25 ook eens besproeien.Klassiekje schreef: ↑19 jan 2024, 22:32 Infrabel heeft een winterplan: https://infrabel.be/nl/article/let-it-s ... astructuur
Maar op het terrein is daar meestal weinig van te merken. Veel blabla...
Re: Dienstregeling december 2023
In eerste instantie zou ik gewoon graag weten hoe die landen het doen.jan_olieslagers schreef: ↑19 jan 2024, 21:21 Moet men Belgische treinen voorzien op omstandigheden die, statistisch gesproken, misschien enkele dagen per jaar voorkomen? Dat is wellicht niet de beste manier om de schaarse geldmiddelen te besteden.
Re: Dienstregeling december 2023
Met hele dure sneeuwruimers die ze etttelijke maanden per jaar kunnen gebruiken. Met treinen die standaard al iets meer zijn aangepast om langdurig door sneeuwlandschappen te rijden. Maar vergis je niet het gaat daar ook geregeld fout. De alpenlanden sluiten geregeld lijnen als er door sneeuw lawinegevaar is. Ook dan ligt daar het verkeer plat. Ook daar valt door de sneeuw al eens een boom om en die valt dan ook eens op het spoor. Je moet de realtime berichten van die landen is volgen en dan merk je wel dat ze ook daar al eens vechten tegen moeder natuur.
Re: Dienstregeling december 2023
Dank je Steven, maar je had het in je vorige post over rijm op de bovenleiding die de problemen op 25N veroorzaakte. Hoe wordt dat in de Alpen vermeden ?Steven schreef: ↑20 jan 2024, 14:19 Met hele dure sneeuwruimers die ze etttelijke maanden per jaar kunnen gebruiken. Met treinen die standaard al iets meer zijn aangepast om langdurig door sneeuwlandschappen te rijden. Maar vergis je niet het gaat daar ook geregeld fout. De alpenlanden sluiten geregeld lijnen als er door sneeuw lawinegevaar is. Ook dan ligt daar het verkeer plat. Ook daar valt door de sneeuw al eens een boom om en die valt dan ook eens op het spoor. Je moet de realtime berichten van die landen is volgen en dan merk je wel dat ze ook daar al eens vechten tegen moeder natuur.
Re: Dienstregeling december 2023
Vermijden kan je het niet. Maar soms zet men een specifieke locomotief in die een aangepaste stroomafnemer heeft. Die schraapt dan het ijs zoveel mogelijk weg. In België heeft/had men een hle27 die dat deed. Vooral richting Halle ivm Thalys/eurostar. Maar heb geen idee of die deze winter ingezet is of niet.
Re: Dienstregeling december 2023
Dankje.Steven schreef: ↑20 jan 2024, 17:46 Vermijden kan je het niet. Maar soms zet men een specifieke locomotief in die een aangepaste stroomafnemer heeft. Die schraapt dan het ijs zoveel mogelijk weg. In België heeft/had men een hle27 die dat deed. Vooral richting Halle ivm Thalys/eurostar. Maar heb geen idee of die deze winter ingezet is of niet.
Ik weet dat het vanuit mijn zetel makkelijk gezegd is allemaal.
Maar 1 hle met aangepaste pantograaf en enkele bijkomende shiften om met die hle enkele bovenleidingen vrij te maken in de ochtend lijken me geen onoverkomelijk hoge investering.
Zeker niet als je het uitzet tegenover duizenden euros compensatie voor getroffen Eurostar-reizigers.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling december 2023
Die compensaties zijn te betalen door Eurostar - de extra loc is voor rekening van Infrabel.Zeker niet als je het uitzet tegenover duizenden euros compensatie voor getroffen Eurostar-reizigers.
We hebben het er al eerder over gehad: welke dienstverlening houdt Infrabel achter de hand naar de diverse operatoren toe, en welke vergoeding kan/mag daar tegenover staan?
Overigens valt het op dat er alweer volop gejammerd en geklaagd wordt over de hinder voor reizigerstreinen, is het goederenbedrijf immuun voor dit soort problemen of zijn ze er beter op voorzien?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Dienstregeling december 2023
Eurostar heeft met de NMBS een contract die bij defecten de treinen laat wegslepen. NMBS factureert dan de gemaakte kosten voor materiaal, personeel, ... Door aan Eurostar zelfjan_olieslagers schreef: ↑20 jan 2024, 18:13Die compensaties zijn te betalen door Eurostar - de extra loc is voor rekening van Infrabel.Zeker niet als je het uitzet tegenover duizenden euros compensatie voor getroffen Eurostar-reizigers.
We hebben het er al eerder over gehad: welke dienstverlening houdt Infrabel achter de hand naar de diverse operatoren toe, en welke vergoeding kan/mag daar tegenover staan?
Overigens valt het op dat er alweer volop gejammerd en geklaagd wordt over de hinder voor reizigerstreinen, is het goederenbedrijf immuun voor dit soort problemen of zijn ze er beter op voorzien?
Re: Dienstregeling december 2023
Goede opmerking.jan_olieslagers schreef: ↑20 jan 2024, 18:13Die compensaties zijn te betalen door Eurostar - de extra loc is voor rekening van Infrabel.Zeker niet als je het uitzet tegenover duizenden euros compensatie voor getroffen Eurostar-reizigers.
Mij is eigenlijk niet duidelijk of Infrabel iets van vergoeding moet betalen aan Eurostar als Eurostar strandt omwille van rijm op de bovenleiding.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling december 2023
Als ik Infrabel was, ik zou heel rap en heel hevig met het vlagske "overmacht" staan zwaaien :)
De hamvraag is natuurlijk of er contractueel iets is vastgelegd, en zoja: wat.
De hamvraag is natuurlijk of er contractueel iets is vastgelegd, en zoja: wat.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Dienstregeling december 2023
Die specifieke ontijzingsritten rijden niet meer sinds de Infrabel-rijmtrein.Portbou schreef: ↑20 jan 2024, 18:03Dankje.Steven schreef: ↑20 jan 2024, 17:46 Vermijden kan je het niet. Maar soms zet men een specifieke locomotief in die een aangepaste stroomafnemer heeft. Die schraapt dan het ijs zoveel mogelijk weg. In België heeft/had men een hle27 die dat deed. Vooral richting Halle ivm Thalys/eurostar. Maar heb geen idee of die deze winter ingezet is of niet.
Ik weet dat het vanuit mijn zetel makkelijk gezegd is allemaal.
Maar 1 hle met aangepaste pantograaf en enkele bijkomende shiften om met die hle enkele bovenleidingen vrij te maken in de ochtend lijken me geen onoverkomelijk hoge investering.
Zeker niet als je het uitzet tegenover duizenden euros compensatie voor getroffen Eurostar-reizigers.
Verder is er niet één maar een heel aantal locomotieven uitgerust met stalen sleepstukken. Alleen rijden die ook gewoon hun normale dienstregeling, geen eerste ritten van de dag ofzo.
Re: Dienstregeling december 2023
Weet iemand wat er ineens gebeurd is met P7794 vanaf Luttre naar Charleroi? Deze rijdt vorige week maandag 15 Januari nog, en vanaf dan is de trein ineens verdwenen..... Ook nergens info hoe of wat, ineens foetsie.... Volgens het spoorboekje zou deze gewoon moeten rijden.