BENELUX
-
Re: BENELUX
Dit is wat NS hier over schrijft:
Opmerkelijk dat de stop in Antwerpen Centraal hier als een "logistiek noodzakelijke" wordt beschreven!
https://locov.nl/api/documents/download ... nload=trueDe NMBS heeft de afweging gemaakt om de snelle intercity Brussel niet
onderdeel te laten zijn van de binnenlandse lijnvoering. NS is erg blij met de
versnelling van de Intercity tussen Amsterdam en Brussel. Ondanks de
haltering in Antwerpen - die logistiek noodzakelijk is om de snelle trein te
kunnen realiseren - is de reistijdwinst nog steeds fors. Het is een bewuste
keuze om niet in Antwerpen Berchem, Mechelen en Brussel Noord te
stoppen, omdat het ook een wens is om de reistijd significant te versnellen.
Zodra het logistiek mogelijk is, kan de haltering in Brussel Centraal weer
worden toegevoegd.
Opmerkelijk dat de stop in Antwerpen Centraal hier als een "logistiek noodzakelijke" wordt beschreven!
-
NS doelt hier volgens mij vooral op de lengte van de stop in Antwerpen, niet op het feit dat de trein ook in Antwerpen stopt.
Ik ben geen expert op het gebied van dienstregelingen en al helemaal niet voor België, maar ik begreep dat die lange stop erin is gekomen vanwege de tijdelijke situatie dat de 'snelle' IC met 160 km/u is ingelegd omdat deze zoals het er nu naar uitziet tot juni 2025 nog deels met Traxx gereden kan gaan worden indien nodig. Vanaf juni wordt het dan werkelijk 200 km/u. Ik kan mij voorstellen dat er daarmee dan ook meer mogelijkheden komen voor een extra stop op Brussel Centraal.
Ik ben geen expert op het gebied van dienstregelingen en al helemaal niet voor België, maar ik begreep dat die lange stop erin is gekomen vanwege de tijdelijke situatie dat de 'snelle' IC met 160 km/u is ingelegd omdat deze zoals het er nu naar uitziet tot juni 2025 nog deels met Traxx gereden kan gaan worden indien nodig. Vanaf juni wordt het dan werkelijk 200 km/u. Ik kan mij voorstellen dat er daarmee dan ook meer mogelijkheden komen voor een extra stop op Brussel Centraal.
-
NMBS heeft ook gewoonweg niet graag dat zulke treinen stoppen in Brussel-Centraal, zulke snelle treinen brengen hordes aan toeristen met zich mee die elks één of meerdere reiskoffers bij hebben en hiermee het vertrek vertragen.
-
Dus de snelle Benelux dient als een Nederlandse toeristentrein, niet als een trein die beide landen met elkaar verbindt. Als men zich echt zorgen maakte over de Belgische reiziger dan sprak men over een extra stop in Brussel-Noord met zijn grote overstapmogelijkheid, niet (enkel) Centraal omdat het bij de winkelstraten ligt. Ik denk zelfs dat dit erger is dan Brussel Centraal overslaan, Brussel Zuid kan tenminste overstappende reizigers aan...
-
Ik denk inderdaad dat die nieuwe snelle Benelux niet echt dient voor dagelijkse pendelaars maar eerder gericht is voor toeristen (als concurrentie en alternatief voor Thalys/Eurostar) en zakenreizigers tussen beide hoofdsteden.
Voor zakenreizigers zou Brussel-Noord inderdaad ook een handige stop zijn.
Voor zakenreizigers zou Brussel-Noord inderdaad ook een handige stop zijn.
Is er intussen al iets geweten over de tarieven en beperkingen? Er moet toch iets komen om de reizigers Antwerpen-Brussel te weren uit deze korte ICNG's.
Is nogal lastig in te schatten. Hoeveel binnenlandse reizigers zouden effectief deze trein gebruiken aangezien er maar 2 haltes zijn in België moeilijk in te schatten vrees ik.
-
Het is Antwerpen-Brussel, ik denk zelfs dat men zou moeten oppassen mocht deze trein niet sneller zijn tussen Brussel en Antwerpen. Mensen gaan erop springen omdat hij nu eenmaal het beste uitkomt. In de spits komt een ongekoppelde ICNG overeen met minder dan 2 breaks, dat wil je dan zelfs niet zien op de trage IC via Mortsel, gekoppeld is beter maar nog steeds verre van ideaal. Ik vrees dat we ons in de eigen voet aan het schieten zijn...
Maar doordat hij Brussel noord, Brussel centraal en Mechelen niet aandoet verlies je net weer een deel potentieel die wel op die andere IC treinen zit. Zeker de mensen voor Brussel noord gaan deze trein al niet nemen, 10 min heen en 10 min terug door de noord zuid in Brussel maakt al 20 min en dan de overstap zelf nog eens in Brussel Zuid, dan is de winst van minder stops al snel verloren voor deze mensen en zijn ze dus zelfs trager dan de gewone IC die naar Charleroi gaat te nemen naar het gewenste station. We gaan dus moeten afwachten wat ze er van maken. Voor hetzelfde geld gaat men een soort toeslag vragen zoals men doet tussen Amsterdam en Rotterdam. Veel zal ook afhangen van het rijpad zelf. Hoe laat is de aankomst in Brussel of Antwerpen.
Volgens recente berichten komt er geen binnenlands medegebruik op Antwerpen - Brussel. Dus: er wordt een trein toegevoegd op een lijn met capaciteitsproblemen waar de gewone binnenlandse reiziger niets aan heeft. Zie ook https://treintrambus.be/blogberichten/n ... m-ja-maar/
Dat is toch gewoon niet handig en een rare keus, het is goed voor reizigers om de IC Brussel ook voor binnenlandse reizen in België toe te laten, en je zou op zijn minst de lange stop in Antwerpen kunnen verkorten en dan ook in Brussel Noord en Centraal te stoppen. Maar dat is nu volgens mij niet meer in te passen in de dienstregeling.FLV-FGSP schreef: ↑03 jul 2024, 08:58 Volgens recente berichten komt er geen binnenlands medegebruik op Antwerpen - Brussel. Dus: er wordt een trein toegevoegd op een lijn met capaciteitsproblemen waar de gewone binnenlandse reiziger niets aan heeft. Zie ook https://treintrambus.be/blogberichten/n ... m-ja-maar/
De Benelux trein heeft toch bij NMBS in België het lijnnummer IC-35/IC35? Krijgt de snelle Beneluxtrein dat lijnnummer ook of alleen de trein die vanaf Rotterdam gaat rijden met alle stops zoals nu?
-
De onderhandelingen lopen nog altijd en het nieuwe product zal voorgesteld worden rond september dus geen reden om maar te blijven speculeren.
Het blijft jammer dat men voor de Benelux toch niet de mogelijkheid heeft behouden om met dubbeldekkers te rijden.
Dan kon dit zowel in B als NL gewoon in de standaard binnenlandse dienstregeling ingebouwd worden zonder toeslagen/reservaties/... en was dit op slag de meest populaire trein van de lage landen.
Dan kon dit zowel in B als NL gewoon in de standaard binnenlandse dienstregeling ingebouwd worden zonder toeslagen/reservaties/... en was dit op slag de meest populaire trein van de lage landen.