Lijkt mij logisch, maar Is er een officieel verbod op bepaalde lijnen, afhankelijk van hun profiel, of gewoon gezond verstand dat je je dure energie terug op het net zet in plaats van nutteloos je remblokken op te warmen?
Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
De nieuwe dienstregeling -nog niet finaal - is beschikbaar via het adres https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi
- trainfan03
Wat een shock (als de gegevens kloppen natuurlijk)
IC-26 rijdt vanaf december in het weekend (32XX) en dat op Dendermonde - Brussel-Zuid.
S34 halfuurdienst rijdt vanaf december in het weekend (14XX) en dat op Antwerpen-Centraal - Dendermonde.
S53 zal vanaf december in het weekend dan enkel Lokeren - Gent doen.
IC-26 rijdt vanaf december in het weekend (32XX) en dat op Dendermonde - Brussel-Zuid.
S34 halfuurdienst rijdt vanaf december in het weekend (14XX) en dat op Antwerpen-Centraal - Dendermonde.
S53 zal vanaf december in het weekend dan enkel Lokeren - Gent doen.
-
1 S5 per uur (en beide in de spits) wordt doorgetrokken naar Denderleeuw eens de werkzaamheden op L26 voltooid zijn in september 2025.
-
Aanpassingen Oost/West:
Blankenberge - Genk
Gent-Sint-Pieters - Genk (ipv Tongeren)
Quiévrain - Tongeren (ipv Liège-Guillemins)
Knokke - Liège-Guillemins (in de week via Waremme, in het weekend via HSL).
Blankenberge - Genk
Gent-Sint-Pieters - Genk (ipv Tongeren)
Quiévrain - Tongeren (ipv Liège-Guillemins)
Knokke - Liège-Guillemins (in de week via Waremme, in het weekend via HSL).
Aan de kant L50/L60 is ook dit me nog opgevallen:
- S8 63xx doet vanaf juni 2025 Aalst - Jette - LLN, maar de bestaande S4 (21xx) wordt tegelijkertijd beperkt tot Brussel-Luxemburg, ik veronderstel omdat L161 nog niet klaar is? Zeker voor Etterbeek (universiteiten...) nogal een magere oogst zo. Op L50 daardoor wel structureel 3 treinen per uur in de week, al is de spreiding weinig ideaal met ongeveer 27/8/25.
- De huidige S3 (22xx) komt terug in z'n vorm van jaren geleden en zou na Brussel-Zuid doorrijden naar Edingen en Geraardsbergen (kennelijk dus geen beperking tot Brussel-Zuid zoals eerder gepland). Ook bevestiging dat hij op zaterdag zal rijden, dan zelfs helemaal tot Denderleeuw.
- Verder is het toch vooral een achteruitgang op L60: de spreiding tussen S3 en S10 wordt nog slechter dan nu (45/15!) én de S10 zal op een paar minuten na geen aansluiting met geven met de andere S10 komend uit Aalst.
- Bovendien zijn de beide P-treinparen op L60 nog steeds volledig afwezig. Samen met het bovenstaande betekent het dat je vanuit Brussel-Noord en Brussel-Centraal naar L60 eigenlijk nog maar één bruikbare trein per uur overhoudt, zelfs midden in de spits.
- De latere vertrekken op S3 en (vooral) S10 op vrijdag- en zaterdagavond lijken te worden bevestigd.
- S8 63xx doet vanaf juni 2025 Aalst - Jette - LLN, maar de bestaande S4 (21xx) wordt tegelijkertijd beperkt tot Brussel-Luxemburg, ik veronderstel omdat L161 nog niet klaar is? Zeker voor Etterbeek (universiteiten...) nogal een magere oogst zo. Op L50 daardoor wel structureel 3 treinen per uur in de week, al is de spreiding weinig ideaal met ongeveer 27/8/25.
- De huidige S3 (22xx) komt terug in z'n vorm van jaren geleden en zou na Brussel-Zuid doorrijden naar Edingen en Geraardsbergen (kennelijk dus geen beperking tot Brussel-Zuid zoals eerder gepland). Ook bevestiging dat hij op zaterdag zal rijden, dan zelfs helemaal tot Denderleeuw.
- Verder is het toch vooral een achteruitgang op L60: de spreiding tussen S3 en S10 wordt nog slechter dan nu (45/15!) én de S10 zal op een paar minuten na geen aansluiting met geven met de andere S10 komend uit Aalst.
- Bovendien zijn de beide P-treinparen op L60 nog steeds volledig afwezig. Samen met het bovenstaande betekent het dat je vanuit Brussel-Noord en Brussel-Centraal naar L60 eigenlijk nog maar één bruikbare trein per uur overhoudt, zelfs midden in de spits.
- De latere vertrekken op S3 en (vooral) S10 op vrijdag- en zaterdagavond lijken te worden bevestigd.
-
- Contacteer:
Ik denk dat de S8 65XX vanaf december aardig vol zal zitten in de week. Deze is de enige die stopt in Anderlecht en Liederkerke wordt enkel naast de S8 nog bediend door de IC23 in de week. De ICs via Aalst laten de S4 zijn werk doen neem ik aan doordat die niet meer in Liedekerke en Erembodegem stoppen.

Ha, ha, leuk hoor, nieuws over de dienstregeling van december 2024 (dus 2025): we zijn begin juli en er is nog niet eens een spoorboekje of een reeks lijnfolders voor juni 2024. Of is dit het einde van het klassieke spoorboekje?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Het feit dat ik op maandag 16/12 een laatste trein om 23.44 vanuit Brussel zuid richting Dendermonde zie maakt mij blij. Meer opties om laat uit Brussel terug naar huis te keren.
-
Beste,
Ik keek net eens de dienstregelingen in en zag het volgende;
* geen EXP De Panne - Luik (allicht door Knokke - Luchthaven(?)
* L trein Zeebrugge-Strand - Mechelen in het weekend.
Mvg,
Floris Cappelle
Mvg,
Floris Cappelle
-
- Contacteer:
De EXP (18161, 18162, 18163) vertrekken alledrie vanuit Schaarbeek volgend jaar, de route is voor de rest qua tussenstops ongewijzigd, dus enkel Lichtervelde en Diksmuide als tussenstop na Gent-Sint-PietersFloris Cappelle schreef: ↑04 jul 2024, 22:00 Beste,
Mvg,
Floris Cappelle
De EXP 18144 vertrekt blijkbaar enkel nog vanuit Brussel-Zuid en niet meer uit Arlon volgend jaar.

Mijn vrees is uitgekomen!FLV-FGSP schreef: ↑04 jul 2024, 13:47 De nieuwe dienstregeling -nog niet finaal - is beschikbaar via het adres https://hafas.bene-system.com/bin/query ... s:&L=profi
IC03 zal uit Blankenberge vertrekken aan xx:15u. Dit zorgt voor heel veel gebroken verbindingen vanuit Blankenberge en zorgt voor langere reistijden in de provincie!! Daar zal men niet blij mee zijn!
naar Thourhoud 0:38 > 0:57
naar Roeselare 0:43 > 1:02
naar Kortrijk: 1:12 > 1:26
Deze verbinding is nu sneller via Gent SP dan gewoon door de provincie!
En de uitschieter naar Ieper: 1:51 > 2:29u
Deze verbinding hou je toch niet voor mogelijk dat men zo lang onderweg kan zijn om twee station in een provincie te verbinden! Ook deze is het snelst via Gent!
De enige optie die ik zie is de IC32 Kortrijk - Brugge te verlengen tot aan Blankenberge. Zo heb je geen extra materieel nodig, krijg je een lang gevraagde 2de trein naar Blankenberge per uur en zijn de verbindingen naar de provincie snel!
Hopelijk leest men hier mee van de NMBs en snapt men de eens van de situatie!
Beste spoorse vrienden. Wat in HAFAS staat is verre van volledig, heel wat treinen ontbreken nog. Er staat geen enkele Benelux in om te beginnen (niet met traxx en niet met ICNG) daar waar eurostar naar Nederland er wel in staat. Treinen vanuit Duitsland kan hij dan niet vinden. Dus wees voorzichtig met de info die er tot nu toe in staat.
De S32 tussen Roosendaal en Essen ontbreekt ook nog. Wel zou de S32 tussen Essen en Puurs op weekdagen weer heel de dag rijden en bijkomend op zaterdag.Steven schreef: ↑04 jul 2024, 23:56 Beste spoorse vrienden. Wat in HAFAS staat is verre van volledig, heel wat treinen ontbreken nog. Er staat geen enkele Benelux in om te beginnen (niet met traxx en niet met ICNG) daar waar eurostar naar Nederland er wel in staat. Treinen vanuit Duitsland kan hij dan niet vinden. Dus wees voorzichtig met de info die er tot nu toe in staat.
Voor het eerst in de geschiedenis een halfuurdienst op L. 21 en in mijn vroegere 'thuisstation' Sint-Truiden. Dat ik dat op mijn oude dag nog mag meemaken... Al ben ik wel benieuwd hoe vaak het op die enkelsporige lijn in het honderd zal lopen, met gevolgen voor het hele net?