Er gaan geruchten in het Verenigd Koninkrijk dat een aantal grote diesels die onlangs overtollig zijn geworden, naar België zullen verhuizen.
De diesels worden in het Verenigd Koninkrijk klasse 68 genoemd - https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_68. Ze zijn in 2016-2017 gebouwd door Stadler in Valencia.
Ze zijn eigendom van 'Beacon Rail', een treinleasemaatschappij.
Sommige werden gebruikt op passagierstreinen van de 'TPE' tussen Liverpool, Manchester, Leeds, York en Scarborough. TPE heeft zijn vloot vereenvoudigd en deze zijn niet meer overtollig, evenmin als de CAF-rijtuigen die ze vervoerden.
Het gerucht gaat dat Beacon Rail een te hoge prijs wilde voor deze locomotieven en rijtuigen en dat de onderhandelingen om ze in Groot-Brittannië te gebruiken mislukten.
Heeft iemand iets gehoord over de komst van deze diesellocomotieven naar België?
Hartelijk dank
Overtollige grote diesels uit Groot-Brittannië komen mogelijk naar België
Overtollige grote diesels uit Groot-Brittannië komen mogelijk naar België
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Re: Overtollige grote diesels uit Groot-Brittannië komen mogelijk naar België
Die kans acht ik klein, ze hebben geen veiligheidssysteem dat geschikt is voor België en buurlanden. Bovendien zijn deze locomotieven ook nog nergens gehomologeerd.
Voor de goederenoperatoren is het veel interessanter in te zetten op de zogenaamde 'hybride' locomotieven zoals de Euro9000 welke we nu zien verschijnen.
De tijd van echte diesellocomotieven is stilaan voorbijgestreefd.
Voor de goederenoperatoren is het veel interessanter in te zetten op de zogenaamde 'hybride' locomotieven zoals de Euro9000 welke we nu zien verschijnen.
De tijd van echte diesellocomotieven is stilaan voorbijgestreefd.
Re: Overtollige grote diesels uit Groot-Brittannië komen mogelijk naar België
Ik geloof er ook niets van. Die loks zijn zo goed als nieuw en ik kan me niet voorstellen dat DRS de voorkeur zou geven aan hun bijna 60 jaar oude Class 37.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Overtollige grote diesels uit Groot-Brittannië komen mogelijk naar België
Dat van de beveiliging vroeg ik me ook al direct af. Bovendien kan ik me niet goed voorstellen wat men in BE zou mee doen met deze zware lijndiesels: noch voor reizigers- noch voor goederentreinen komen ze in aanmerking.
Zou het niet eerder een gerucht zijn dat werd gelanceerd om druk te zetten op de prijsonderhandelingen? Beetje uit de politieke trucendoos...
Zou het niet eerder een gerucht zijn dat werd gelanceerd om druk te zetten op de prijsonderhandelingen? Beetje uit de politieke trucendoos...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Overtollige grote diesels uit Groot-Brittannië komen mogelijk naar België
Het zijn langs de andere kant wel moderne diesellocs, dus het is niet zomaar onvoorstelbaar dat ze in een ander land dan Groot-Brittanië terecht komen.
Veiligheiddsystemen als ETCS inbouwen, al dan niet in combinatie met één of andere STM, zou toch ook wel moeten lukken.
Maar specifiek voor België zie ik weinig mogelijkheden voor deze loc.
Hij is namelijk vooral voorzien om aan relatief hoge snelheid (160km/u) passagierstreinen te slepen.
Voor goederen is hij dus waarschijnlijk een beetje overkill terwijl er hier al jaren geen diesellocs meer gebruikt worden voor passagierstreinen.
Maar verhuis naar België lijkt mij ook nogal onwaarschijnlijk.
Veiligheiddsystemen als ETCS inbouwen, al dan niet in combinatie met één of andere STM, zou toch ook wel moeten lukken.
Maar specifiek voor België zie ik weinig mogelijkheden voor deze loc.
Hij is namelijk vooral voorzien om aan relatief hoge snelheid (160km/u) passagierstreinen te slepen.
Voor goederen is hij dus waarschijnlijk een beetje overkill terwijl er hier al jaren geen diesellocs meer gebruikt worden voor passagierstreinen.
Maar verhuis naar België lijkt mij ook nogal onwaarschijnlijk.
Re: Overtollige grote diesels uit Groot-Brittannië komen mogelijk naar België
Een late 1 april-grap dat die locs zogezegd naar ons land komen...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Overtollige grote diesels uit Groot-Brittannië komen mogelijk naar België
Locomotieven gebouwd in 2015, die zouden toch van bij de bouw al ETCS moeten hebben, ook in het VK zijn ze er immers mee bezig.
En anders zal Stadler het wel voorzien hebben om achteraf in te bouwen.
Maar zoals hierboven al gesteld: in België is er weinig nut voor deze locs, alles gaat richting op zijn minst hybride bovenleiding-diesel.
En anders zal Stadler het wel voorzien hebben om achteraf in te bouwen.
Maar zoals hierboven al gesteld: in België is er weinig nut voor deze locs, alles gaat richting op zijn minst hybride bovenleiding-diesel.