Shrek schreef: ↑14 jul 2024, 16:16
... luxe hebben om hoge frequenties aan te bieden. Dat is iets wat bij ons absoluut onmogelijk is. Meer dan twee snelle rijpaden per uur naar Nederland gaat echt niet passen (tenzij we onze binnenlandse dienstregeling opofferen maar dat is helemaal een slecht idee). Je moet dus het volledige reizigerspotentieel in dat beperkt aantal rijpaden krijgen, dan kom je vanzelf bij dubbeldekkers uit.
Behalve de bedenking dat die Eurostar-treinpaden naar Nederland nu minder dan 50% benut worden (enkel treinstel, dat meestal niet vol zit, ipv. dubbel treinstel, en dan worden er ook nog geannuleerd), wil ik best aannemen dat dubbeldeks-hst's zo super zijn.
Wel ben ik dan nieuwsgierig waarom Deutsche Bahn bij o.a. Alstom met geld en eigen werkuren investeert om een ontwikkel-studie te doen naar hoe de ICE van de toekomst eruit ziet, en waarom het daarbij per se enkeldeks moeten zijn?
In Duitsland is het al even krap op het spoor en in de treinen. Dan zou het volgens jou toch het uitgelezen moment moeten zijn om bij de overstap naar een compleet nieuwe ICE-generatie meteen dubbeldekkers te introduceren? Dubbeldekkers kennen ze toch in Duitsland, bij IC en RE?
Antwoorden dat het uit protectionisme of domheid is, tellen niet, ik ben op op zoek naar treintechnische redenen
On 15 November 2022, Deutsche Bahn announced that it had commissioned Alstom Transport Deutschland and Siemens Mobility to independently develop concepts for Germany's new high speed trains 3.0 (HGV 3.0, Hochgeschwindigkeitsverkehr)
following a tender process, but in both cases this is
to be done in cooperation with DB.
[...]
Alstom Transport Deutschland added that more than 100 engineers specialising in high-speed trains will be involved in the project, its team largely consisting of employees from the Hennigsdorf (ex-Bombardier Transportation), La Rochelle and Saint-Ouen sites.
To this end, DB Fernverkehr launched a market consultation on 13 June 2022 with a preliminary call for tenders in the Official Journal of the EU. The aim was to award the contract for the development of two HGV 3.0 train concepts to two different manufacturers. Requests to participate had to be submitted by 14 July 2022. The
new HSTs are to be single-deckers with a maximum length of 400 m and a minimum of 944 seats.
https://www.railvolution.net/news/conce ... generation
[aanvulling]
Deels antwoord:
Blijkbaar verplicht Deutsche Bahn (of de Duitse staat?) gelijkvloerse toegang voor heel de trein op 76 cm, en gelijkvloersheid binnen in de trein.
Waarom vinden zij dat belangrijker dan capaciteit per lopende meter? Dit is over heel de trein, dus geen maatregel voor de occasionele rolstoelgebruiker.
The train is to provide barrier-free access at 760 mm high platforms with at least one door on each side of the train, similar to the new ICE L "high speed trains" (with a maximum speed of 230 km/h). As stated by a DB manager at the presentation of the first Talgo 230 car for ICE L on 14 September 2022, a technical solution is being sought for level boarding at 760 mm above the rail top for high-speed trains, as the main obstacle is the floor height above the powered bogies with wheelsets of 1,040 mm diameter (when new).