Zijn Mortsel Oude God, Mechelen Nekkerspoel en Vilvoorde dan geen onderdeel van het binnenlands aanbod? De verschuivingen die bepaalde mensen niet uitkomen (voornamelijk Blankenberge en Waremme) zou je ook kunnen zien als verdringing van het binnenlands aanbod, niet op die lijn, maar het mag ook gezegd worden.FLV-FGSP schreef: ↑16 jul 2024, 17:01 In een artikel op Apache (https://apache.be/2024/07/16/internatio ... -ontsporen) zegt Bart Crols:
"Crols erkent dat de trein [IC-Snel] een internationaal karakter heeft en dus niet toegankelijk zal zijn voor binnenlandse reizigers. Al is volgens de woordvoerder er geen sprake van een verdringing van het binnenlandse aanbod op de lijn Brussel-Antwerpen."
BENELUX
-
Re: BENELUX
Weet iemand of er 10 augustus directe ICs rijden tussen Antwerpen en Amsterdam? Ik vind er wel in de voormiddag maar in de namiddag (na 13u) en avond krijg ik enkel Eurostar of trage verbindingen met 2 overstappen en 3 uur reistijd.
Volgens de geplande werkzaamheden wordt enkel Breda overgeslagen, maar daaruit leid ik niet af dat er geen directe treinen rijden:
Volgens de geplande werkzaamheden wordt enkel Breda overgeslagen, maar daaruit leid ik niet af dat er geen directe treinen rijden:
10/08 - 18/08: IC Nederland stopt niet in Breda
Door werken aan het spoor rijdt de IC Nederland (Brussel-Amsterdam) van zaterdag 10 t.e.m. zondag 18 augustus 2024 niet via Breda.
Reizigers van/naar Breda kunnen gebruik maken van vervangbussen tussen het station Noorderkempen (Brecht) en Breda.
Gelieve de aangepaste dienstregeling te raadplegen.
Op Treinposities staan alle ritten van de Beneluxtrein op 10 augustus (en latere dagen) gewoon als rijdend, met een stop van 15 minuten te Noorderkempen en 5 minuten te Rotterdam. Ik vermoed zodoende 'gewoon' een bug in het ticketboekingssysteem.
Ik vind in de NMBS-app op 10 augustus Beneluxen naar Amsterdam die in Antwerpen-Centraal vertrekken om 13:44, 14:44, 15:44, 16:44, 17:44... Reistijd 1u48.
Dat klopt. NS en NMBS hadden het zelf niet door (geen idee waarom) en kwamen pas in actie toen ik het meldde. nsinternational.com en b-europe.com zijn inmiddels gecorrigeerd. Ik verwacht dat andere planners via MERITS morgen of volgende week dinsdag de goede gegevens hebben.DDietzen schreef: ↑18 jul 2024, 21:19 Op Treinposities staan alle ritten van de Beneluxtrein op 10 augustus (en latere dagen) gewoon als rijdend, met een stop van 15 minuten te Noorderkempen en 5 minuten te Rotterdam. Ik vermoed zodoende 'gewoon' een bug in het ticketboekingssysteem.
-
is hier misschien al wel verschenen: iemand een idee wanneer de eerste I11 en ICNG in dienst komen? pas vanaf de winterdienstregeling of al vroeger?
ICNG zal normaal (zonder verdere aanpassingen) ergens in september beginnen rijden. De inzet van de i11 is normaal voor december. Alles onder voorbehoud natuurlijk. Het is intern de laatste tijd vrij stil dus daarom altijd voorzichtig zijn. Hopelijk weten we volgende maand meer.
Reserveren op alle ICE's, maar vermoedelijk niet rijden op alle ICE's? Wat heeft een reserveringssysteem dan als zin, rijden die treinen dan grotendeels leeg als iedereen zich maar op alle uren tegelijk reserveert?
En een reservatiesysteem dat wel sluitend is - waar je dus de trein moet nemen die je reserveert - is uiteraard niet te verenigen met flexilibiteit. Benadrukt alleen maar dat je met de vrijheid van de wagen veel beter af bent.
Die treinen rijden niet leeg hoor. Een reservering vervalt immers als de trein vertrekt en je er niet opzit. Dan gaat er gewoon iemand zonder reservering op je plaats zitten.Wouterh12 schreef: ↑26 jul 2024, 21:11 Reserveren op alle ICE's, maar vermoedelijk niet rijden op alle ICE's? Wat heeft een reserveringssysteem dan als zin, rijden die treinen dan grotendeels leeg als iedereen zich maar op alle uren tegelijk reserveert?
En een reservatiesysteem dat wel sluitend is - waar je dus de trein moet nemen die je reserveert - is uiteraard niet te verenigen met flexilibiteit. Benadrukt alleen maar dat je met de vrijheid van de wagen veel beter af bent.
Maar toegegeven, ideaal is het niet. Ik zou het ook niet doen moesten de ICE's even betrouwbaar zijn als langeafstandstreinen in andere landen. Maar dat was helemaal het punt niet, mijn punt was vooral dat reserveren heel erg gemakkelijk is en de verplichting maar een miniem nadeel geeft. Anderen hier doen alsof reserveren voor een trein een enorme onoverkomelijke drempel is, quod non.
"onoverkomelijke drempel" heeft bij mijn weten niemand geschreven of geïmpliceerd. Ik zou zelf zeggen: onnodige hindernis/ergernis. Ik zie de huidige verplichting in de zomer als een tijdelijke noodmaatregel, onder de gegeven omstandigheden (amper extra treinen mogelijk) de minst slechte oplossing.
Als je dan nog erkent dat de ICNG-B eigenlijk een te lage capaciteit heeft voor waar hij gaat rijden en we dus de komende 10 jaar in deze tijdelijke noodmaatregel zitten zijn we het helemaal eensrvdborgt schreef: ↑27 jul 2024, 09:27 "onoverkomelijke drempel" heeft bij mijn weten niemand geschreven of geïmpliceerd. Ik zou zelf zeggen: onnodige hindernis/ergernis. Ik zie de huidige verplichting in de zomer als een tijdelijke noodmaatregel, onder de gegeven omstandigheden (amper extra treinen mogelijk) de minst slechte oplossing.

Te lage capaciteit ? Dat is nog af te wachten, binnenlandse tickets zijn alvast niet geldig voor deze trein dus die mensen steek je al vanzelf op de andere treinen. Mensen met bestemming Breda of Noorderkempen of Brussels Airport gaan de ICNG-B al niet gebruiken.
Er komt op geen van beide Benelux-treinen een reserveringsplicht.
Hoe de capaciteit zal uitpakken, dat is lastig te voorspellen. Geen binnenlandse reizigers in België in de snelle versie, ook minder stops, waarschijnlijk hogere prijzen dan nu, dus een deel van de huidige reizigers zal de snelle trein niet gaan gebruiken.
Daar ziet het wel naar uit. In Nederland is deze trein onderdeel van de NS-concessie.