Een trein gaat nooit parallel voeden het systeem kent zijn configuratie dus gaat voeden vanaf 1 punt. Bij de Benelux is dat altijd de achterste loc ten opzichte van het laatste moment dat de hoogspanning werd ingeschakeld. Bijvoorbeeld na het keren in Brussel Zuid zal dat nog steeds de zelfde loc zijn ook al verander je van rijrichting daar en dus zal het na vertrek te brussel Zuid de voorste loc hebben die gaat voeden. Dit tot het moment dat de spanning terug verbroken is en bij het weer inschakelen zal het dan de achterste loc worden. (Bijvoorbeeld bij omschakelen van 3kV naar 25kV).
Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
-
Zowel met 1 als met 2 BMx is er technisch geen probleem want de treinleiding wordt altijd maar vanuit één punt gevoed.
Men heeft er gewoon voor gekozen om geen treinen met 2 BMx samen te stellen en de 'motorstelconfiguratie' te beperken tot 6 rijtuigen vanwege de beperkte trekkracht.
Een bijkomend probleem is dat je met twee Bmx'en aan weerszijden tot nu toe geen multifunctioneel rijtuig had, ik zeg "tot nu toe" omdat de "autonoom toegankelijke" BD's die sinds kort instromen dat natuurlijk wel mogelijk maken. Ik hoop dan ook dat ze dat principe herzien, op een aantal verbindingen is er geen echte nood tot (ont)koppelen en zou het veel vlotter zijn om één lange trein samen te stellen met volledige doorloopmogelijkheid. Ik denk bijvoorbeeld aan Oostende-Eupen of Blankenberge-Genk.
-
Nu we er toch over bezig zijn denk ik dat het mss met de voeding te maken zou kunnen hebben. Parallelvoeding is geen optie en ik weet niet of de M7 BMx 12 rijtuigen zou kunnen voeden. Daar bovenop denk ik niet dat je een BMx hoort te voeden met een andere BMX, aangezien die wss zichzelf voedt als die actief is. Het is goed mogelijk dat die configuratie enkel mogelijk is met parallelle voeding, wat ongewenst is.Steve schreef: ↑27 jul 2024, 09:20 Een bijkomend probleem is dat je met twee Bmx'en aan weerszijden tot nu toe geen multifunctioneel rijtuig had, ik zeg "tot nu toe" omdat de "autonoom toegankelijke" BD's die sinds kort instromen dat natuurlijk wel mogelijk maken. Ik hoop dan ook dat ze dat principe herzien, op een aantal verbindingen is er geen echte nood tot (ont)koppelen en zou het veel vlotter zijn om één lange trein samen te stellen met volledige doorloopmogelijkheid. Ik denk bijvoorbeeld aan Oostende-Eupen of Blankenberge-Genk.
Ik begrijp nog steeds niet waarom ze de Oostende - Eupen niet volledig met M7 laten rijden. M7BDX en achteraan de T18/19. Dan is m'n op slag een paar T18en rijker.
- trainfan03
Als ik mij niet vergis, zijn niet alle bestuurders van Oostende opgeleid voor de M7 stuurrijtuigen?
Ja, dat kan ingepland worden. Mondjesmaat worden er opleidingen gegeven voor de M7 te leren.trainfan03 schreef: ↑27 jul 2024, 11:26 Als ik mij niet vergis, zijn niet alle bestuurders van Oostende opgeleid voor de M7 stuurrijtuigen?
-
Depot Oostende heeft inderdaad nog geen kennis van M7 stuurrijtuigen. Wanneer die opleiding gepland is weet ik niet.trainfan03 schreef: ↑27 jul 2024, 11:26 Als ik mij niet vergis, zijn niet alle bestuurders van Oostende opgeleid voor de M7 stuurrijtuigen?
Oorspronkelijk was dit de bedoeling, maar het probleem is dat de trein dan niet meer opgedrukt mag worden van Luik naar Ans. In het voorjaar werd dan gezegd dat Oostende - Eupen omkaderd zal blijven rijden (9 of 10 M7 met 2x T18).
Zou een M7bmx dan niet soelaas brengen met die extra trekkracht? Of is dit erover?
Wanneer zouden ze dan met 9/10 M7 omkaderd willen beginnen rijden?
Ik denk dat ze het risico niet willen nemen als er motoren uitgeschakeld zijn van de T18 of de M7bmx.260689 schreef: ↑27 jul 2024, 15:12Zou een M7bmx dan niet soelaas brengen met die extra trekkracht? Of is dit erover?
Recent reden er twee stammen rond met T18 + 6 M7 + 2 I10 + I11 + I11BDX : bij regen had de loc moeite om Luik de helling naar Ans op te rijden (deze samenstelling is zwaarder dan de vroegere T18 + 12 I11).
Waarschijnlijk zodra er voldoende pakwagens M7 geleverd zijn: ik heb geen idee of dit nog dit jaar zal zijn.
Ik heb hier al eerder geopperd om op Oostende-Eupen stammen te laten rijden met een HLE 18/19 aan de ene kant en een M7 Bmx aan de andere, voldoende vermogen voor bv. de helling van Ans maar ook om vertragingen vlotter op te vangen zonder helemaal "overkill" te worden met 2 volwaardige locs. Het argument dat er dan geen multifunctioneel rijtuig is, vervalt nu de M7 BD begint in te stromen. 9 of 10 M7 met één enkele loc lijkt me in ieder geval geen goed idee op een dergelijke verbinding, nog los van heel de discussie rond het opdrukken.
- trainfan03
Verlopig nog niet in commerciële dienst.trainfan03 schreef: ↑27 jul 2024, 16:34 Zijn de M7 BDUH rijtuigen al ergens in dienst op een verbinding?