Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef: 29 jul 2024, 16:36
nighttrain schreef: 29 jul 2024, 12:23
Als je ziet hoe makkelijk de relaiskasten bereikbaar zijn leek me dit een logische stap uit hun oogpunt.
De LGVs zijn allemaal omheind, staan die relaiskasten van het spoor niet binnen die omheining.
Ik dacht dat er ooit op al die poortjes in de omheining een contact zat incl. beïnvloeding signalisatie.
Ik kan mij inbeelden dat die een bron waren van valse alarmen en daarom niet meer als kritisch gezien worden.

Dat de ingrepen gebeurden bij LGV-splitsingen duidt er ook op dat ze duidelijk slimmer waren dan de paalklimmers in Jette (?)
Theo
Hier een antwoord van de "beste stuurlui aan de wal".
Inderdaad die staan binnen de omheining van de SNCF LGV spoorlijnen. En die poortjes (portails) hebben een link met een detectiesysteem.
Maar in veel gevallen gaat het over een sleutel en niet een "badge" die de identiteit zou kunnen weergeven van de gebruiker. Alsook als je de procedures kent kan alles omzeild worden om die opkomende alarms te inhiberen...Die "acces" zijn ook gedocumenteerd bij de plaatselijke gendarmes posten,het zijn er geen 50,dus als je de middelen hebt redelijk makelijk te controleren met speciale wegen ernaar toe.
Jammer genoeg kunnen we hier ook te maken hebben met ultra links CGT spoorweg bedienden die tegen alles en nog wat zijn.
Geinspireerd door bv. Thomas Portes ,parlementslid van LFI en CGT SNCF werknemer op reserve gesteld. De partij LFI is tegen de politie en wil de destruktie van de Franse staat onder leiding van Melanchon ,met als gevolg dat veel mensen hem blindelings volgen in zijn discours. Daarom was dit alles te voorzien en te voorkomen mits adequate bescherming van die installaties met materiaal die voorhanden is op die speciale dagen.
In bijgaand artikel kan je lezen dat een ultra-linkse militant in het bezit van die sleutels is aangehouden deze middag in Normandie https://www.liberation.fr/societe/polic ... MHGFHRZFE/

oet me herinneren aan een avond in 1980 op de vooravond van een staking toe de treinchef (ACOD délegé)van mijn trein (Nivelles => Antwerpen) me voorstelde hem te vergezellen de dag nadien om seinen te saboteren op de lijn 25.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 29 jul 2024, 17:43, 2 keer totaal gewijzigd.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door nighttrain »

Shrek schreef: 29 jul 2024, 16:41
dentheo schreef: 29 jul 2024, 16:36 Dat de ingrepen gebeurden bij LGV-splitsingen duidt er ook op dat ze duidelijk slimmer waren dan de paalklimmers in Jette (?)
Net zoals bij de koperdieven is het altijd jammer om te zien dat er technisch geschoolde mensen zich met zo'n activiteiten bezighouden. Als ze zich op het rechte pad zouden houden zouden ze gemakkelijk een job bij de spoorwegen kunnen krijgen. We zoeken net zo'n mensen met techniche kennis die hun handen op het terrein willen vuilmaken...
Zie hier een artikel van een "linkse krant"
https://www.liberation.fr/societe/polic ... MHGFHRZFE/ ze hebben er zo een aangehouden deze midddag...zie ook uitleg gegeven aan Theo.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door dovaere »

nighttrain schreef: 29 jul 2024, 17:25 Jammer genoeg kunnen we hier ook te maken hebben met ultra links CGT spoorweg bedienden die tegen alles en nog wat zijn.
Geinspireerd door bv. Thomas Portes ,parlementslid van LFI en CGT SNCF werknemer op reserve gesteld. De partij LFI is tegen de politie en wil de destruktie van de Franse staat onder leiding van Melanchon ,met als gevolg dat veel mensen hem blindelings volgen in zijn discours. Daarom was dit alles te voorzien en te voorkomen
Allereerst bedankt voor je gezichtspunten, het is leerrijk. Ik heb wel een bedenking:
Er zijn ook andere buitenlandse belanghebbenden die wat graag destabilisatie van de Franse staat zouden zien, het is niet uitgesloten dat die een bepaalde werkwijze kopiëren en de aandacht afleiden en mogelijk een paar idioten inspireren.
Laat ons vooral vertrouwen op het lopende onderzoek: dat zal snel duidelijk maken of de betrokken verdachte, en de "profielen" effectief gelinkt kunnen worden aan een van de vijf locaties.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door Shrek »

Olivier_Doorne schreef: 29 jul 2024, 15:18 https://vrtnws.be/p.xZAEZM709 Opnieuw sabotage in Frankrijk: aanval op telefoon- en internetoperatoren in 6 departementen
Wat ik zowat voorspelde is ook gebeurd na de treinen saboteren ze een ander netwerk.
En dit toont dus ook dat de kritiek dat ze de spoorwegen niet genoeg beveiligden en ze alle troepen naar Parijs stuurden heel makkelijk gegeven werd.
Het is nu eenmaal onmogelijk om dit allemaal te beveiligen. Je kan via de inlichtingendiensten proberen te infiltreren en zo hopelijk tijdig aan de nodige informatie geraken om zo aanslagen te verijdelen.
Inlichtingendiensten zijn één zaak, maar je kan ook op het terrein maatregelen nemen om de spoorinfra beter te beveiligen. 100% waterdicht zal het niet worden, maar de technologie staat aan onze kant en kan het leven van saboteurs weldegelijk een pak moeilijker maken. Enkele voorbeelden: bij Infrabel worden hoe langer hoe meer sleuteltoegangen vervangen door badgetoegangen. Vermits badges gedeactiveerd worden kunnen ze bij een pensionering of ontslag niet "per ongeluk" achter blijven en in verkeerde handen terecht komen.
Er staan ook meer en meer cameras langs de infra, die dingen zijn immers spotgoedkoop geworden en samen met de nodige beeldherkenningsalgoritmes kunnen ze zeer snel verdachte handelingen detecteren. Ook dit is niet waterdicht, maar een kandidaat saboteur zal toch eerst uitgebreid moeten gaan verkennen om te weten waar hij wel/niet gefilmd zal worden (als hij de camera's uberhaupt al kan zien) waardoor hij veel meer tijd en geld zal moeten spenderen.
Ook de inzet van drones geeft de spoorwegen een extra wapen tegen koperdieven en ander tuig. Verder zijn er nog enkele andere beveiligingsmaatregelen waar ik om vanzelfsprekende redenen niet over kan uitwijden. Maar de belangrijkste zaak is toch wel dat je in beveiliging moet investeren en dat het weldegelijk een groot verschil kan maken.
Klassiekje
Berichten: 700
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door Klassiekje »

Maar een simpel hek rond de bundels kost te veel :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 29 jul 2024, 22:02 Maar een simpel hek rond de bundels kost te veel :roll:
Voor de prijs van een hek kan je heel veel camera's hangen hoor...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 29 jul 2024, 22:36
Klassiekje schreef: 29 jul 2024, 22:02 Maar een simpel hek rond de bundels kost te veel :roll:
Voor de prijs van een hek kan je heel veel camera's hangen hoor...
Laat me zeggen dat ik ze beide graag zie. Bundels wat meer afschermen en op de gevoelige plaatsen aangevuld met een camera.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door jan_olieslagers »

"Het een moet men doen, maar daarom het ander niet laten" inderdaad. En dan hoeft het nog altijd geen fortuinen te kosten, ook al neem ik grif aan dat camera's goedkoper zijn in aanschaf. Maar camera's hebben wel periodiek onderhoud nodig, dat kost ook geld. En de beelden, of de alarmen uit de automatische beeldanalyse, moeten opgevolgd worden, dat kost personeel. En personeel is duur, zeker 7x24 zoals hier vereist.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door dovaere »

nighttrain schreef: 29 jul 2024, 17:25 In bijgaand artikel kan je lezen dat een ultra-linkse militant in het bezit van die sleutels is aangehouden deze middag in Normandie https://www.liberation.fr/societe/polic ... MHGFHRZFE/
... die ook verfspuitbussen bij zich had. Goed moment om hem de duimschroeven aan te halen :-)

Als ik de Franse pers nu lees, zien de onderzoekers op dit moment geen link tussen deze man en de zaak van de TGV-sabotage, en was het hier vooral een gevalletje van een minister die graag voor zijn beurt spreekt en kranten- en websitekoppen die springen op elk morzeltje info.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 29 jul 2024, 15:23
Het is nu eenmaal onmogelijk om dit allemaal te beveiligen.
Inderdaad. Helaas zijn er nog altijd mensen die (willen) geloven dat het wel kan, sommigen proberen zelfs hun medemensen daarvan te overtuigen. Vergeet het maar.
Vooreerst excuseer me als dit geschrijf niet klop of in contradictie is met uw operationele ervarigen op het terrein.
Maar in het algemeen als ik iets neerpen is het meestal gestaafd.Toen ik in een ander leven operations manager was bij de HHR spoorlijn ,zat net ook dat onderdeel in mijn takenpakket nl :SYSTEM SECURITUY MANAGEMENT PLAN.
Waar we een spoorlijn van 450 km moesten uitrusten met fence protection (2 systemen getest) en cameras. We hadden 13 kwetsbare areas geselcteerd na een "Risk Assessment "nl stations (5),werkplaatsen(3) en emergency sidings(5). De cameras binnen de gebouwen was een ander departement.
De bruggen hadden een apart beveiligingsysteem (binnendringingen of vallende voorwerpen). Daarvoor hadden we 470 cameras en 1 video wall in het controlecentrum(BOCC of OCC) bediend door 2 personen per shift of een ploeg van 14 personen/jaarbasis (prijs +/- 420.000Euro in Europa)). De configuratie van de video wall was bijna onbeperkt in functie van onze prioriteiten. De specs van de cameras kan ik niet meegeven.
De lijn doorkruiste of deed 3 grote steden aan ,waar de spoorlijn ze gedurende 20km of meer ook doorkruiste/naderde of te vergelijken met denadering en/of doorkruisen van Parijs,Lyon of Lille. Het bergachtig woestijngebied daar was ook een uitdaging,maar slaagden erin bijna alle intrusies te beantwoorden om koper diefstal te verhinderen (bovenleiding) met drones of de lokale moudjahidine.
Ik denk te mogen zeggen dat we dit geheel kunnen vergelijken met een hoge snelheidslijn in Frankrijk/UK of Belgie. Waar we hier groen e valeien hebben hadden we ginds zand en rotsformaties. Bijgaand wat lectuur voor de fence defense en foto van de videowall (rechts)in het OCC controle center alsook de railway operations lay-out.(links). De fotos zijn van 2017 en de video wall is in werking gegaan midden 2019 en is van Belgische makelij nl. Barco. Het is ook mogelijk dat ik dat allemaal gedroomd heb (ironie).
Bijlagen
20170613_114618-min.jpg
20170613_110619-min.jpg
01_SORHEA_Application_train_EN-V5_compressed.pdf
(2.5 MiB) 93 keer gedownload
AlexNL
Berichten: 2290
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door AlexNL »

Wederom dank voor de inzichten, nighttrain. Altijd leuk om zo'n kijkje in de keuken te krijgen. :D
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door jan_olieslagers »

De vergelijking met het woestijnpetrodollarkoninkrijk is vergezocht, en, neemt u me niet kwalijk, op het randje van de eerlijkheid. Knollen en citroenen en zo.

* allicht zal de beveiliging optimaal zijn voor een prestigeproject met nagenoeg onbeperkt budget - hier in het westen is het met de budgetten altijd weer schipperen geblazen met prioriteiten;
* mensen met kwalijke intenties zullen wel twee keer nadenken in een land waar lijfstraffen, tot en met geseling, nog steeds in het wetboek staan; in het "gecultiveerde" westen heeft een terrorist alle kans om er vanaf te komen met "een goed gesprek" of hooguit een korte tijd met een enkelband;

Misschien kan het als volgt worden samengevat: in West-Europa kan de beveiligingsgraad als 99% worden ingeschat, in (sommige) Arabische landen als 99,99%. Maar 100% beveiliging dat bestaat niet, er zal altijd een slimmerik zijn die een achterpoortje vindt, of een gelukzak die door de mazen van het net glipt.

Uit mijn operationele loopbaan herinner ik me nog het gezegde "voor elke negen achter de komma verdubbelt de kostprijs".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 31 jul 2024, 23:29 De vergelijking met het woestijnpetrodollarkoninkrijk is vergezocht, en, neemt u me niet kwalijk, op het randje van de eerlijkheid. Knollen en citroenen en zo.

* allicht zal de beveiliging optimaal zijn voor een prestigeproject met nagenoeg onbeperkt budget - hier in het westen is het met de budgetten altijd weer schipperen geblazen met prioriteiten;
* mensen met kwalijke intenties zullen wel twee keer nadenken in een land waar lijfstraffen, tot en met geseling, nog steeds in het wetboek staan; in het "gecultiveerde" westen heeft een terrorist alle kans om er vanaf te komen met "een goed gesprek" of hooguit een korte tijd met een enkelband;

Misschien kan het als volgt worden samengevat: in West-Europa kan de beveiligingsgraad als 99% worden ingeschat, in (sommige) Arabische landen als 99,99%. Maar 100% beveiliging dat bestaat niet, er zal altijd een slimmerik zijn die een achterpoortje vindt, of een gelukzak die door de mazen van het net glipt.

Uit mijn operationele loopbaan herinner ik me nog het gezegde "voor elke negen achter de komma verdubbelt de kostprijs".
Jammer genoeg moet ik terug zeggen dat u het niet goed begrijpt en waar is mijn "eerlijkheid" afwezig?Op welke ervaring of informatie buigt u zich om mijn informatie in vraag te stellen? Wikipidea??
Vanaf mijn eerste melding hier aangaande het incident heb ik erop gewezen dat de afwezigheid van ordediensten ten land en ten lucht een belangrijke factor is in het incident.
Heb ook medegedeeld dat er waarschijnlijk mensen van de SNCF of ordediensten de "staat" op de mogelijke gevaren hebben gewezen betreffende die periode en de "vulnerabiliteit" van het net.
Maar als uw "ordediensten" in grote getale prestige projecten moeten opvolgen ,kan je ze geen twee keer gebruiken.
Specialisten hier ter plekke deden dit weg als "onozel" uit onwetendheid hoe het systeem werkt. Ik spreek speciaa van "ordediensten" en niet van politie (dit is een andere specialiteit). Ordediensten zijn CRS/RAID/GIGN/BAC/Gendarmerie mobile enz
Met mijn HHR voorbeeld heb ik niks willen vergelijken en juist informeren wat kan op technisch gebied. Ben nog niet zo stom hoor.
Inderdaad je moet geen appelen en peren vergelijken.
En inderdaad de HSL in Frankrijk zijn stelselmatig opgebouwd en met de technieken en sociale problemenn van de tijd (1980). Zelf de toemalige technieken van de HHR lijn zullen nu ook al "oud" zijn".Zoals de technieken gebruikt in Dubai/Abu Dhabi/Oman om mensen te identificieren via de iris van het oog die informatie is genomen na uw eerste aankomst in de GGC staten.
Dus het maakt het inderdaad zeer lastig nieuwe lijnen uit te bouwen en de "oudere" mee te moderniseren binnen de zelfde periode.
Je kan in een controle center nog zoveel alarmen binnen krijgen (technische /indringeringen) of visuele waarnemingen doen, als je geen ondersteuning krijgt op het terrein is dit waardeloos.
Dat is alles wat ik heb willen zeggen. En mijn ervaringen met 20 jaar migratiecrisis bij Eurotunnel en bij het HHR bevestigen mijn standpunt en niet als "beste stuurlui aan de wal".
Hebt U al een modern railway control center van buiten of binnen gezien in volle werking? Hebt u al verantwoordelijkheden gedragen in het spoorwegwereldje? Want daar draait het om,verantwoordelijkheid nemen en verantwoorden en geen blablabla!
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door nighttrain »

desirootje schreef: 28 jul 2024, 14:59
nighttrain schreef: 28 jul 2024, 14:47 Begrijp U niet zo goed :"Maar, als je alle risico's afweegt zal je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat spoorwegoverwegen sluiten waarschijnlijk een betere keuze is"
Er is niemand gewond geraakt, op een schaal van menselijk leed ligt dit dichter bij Extinction Rebelion die snelwegen barricaderen dan IS die op een markt inrijdt of een bom tijdens een concert laat afgaan. Het kost geld en leidt tot ergernis, maar de kost van bijna elke andere vorm van terrorisme is veel groter, dit soort van daden onderscheppen hoort redelijk laag te liggen qua prioriteiten voor de politie...
Gezien mijn slecht karakter en het slechte weder zal ik toch wat duiding willen geven bij uw opmerking "hoort redelijk laag te liggen qua prioriteiten voor de politie." en mischien ook andere mensen zal intersseren die Frankrijk bezoeken.

Vooreerst "de politie" wordt gestuurd in alle democratische landen door het parket (de procureur). Die gaat de "politie" een opdracht geven voor iets te onderzoeken of op te sporen. Dus het is niet de "politie" die bepaalt wie of wat ze moeten opsporen of bewaken.
Wie is de "politie"? In Frankrijk heb je 3 grote onderdelen ttz Police Nationale,Genadarmerie en Police Municipal ( soms bewapend meestal niet). In steden de eerste en laatste ,op het landelijke de Gendarmerie.

Dat zijn de mensen die we op straat zien. Wist u dat in Frankrijk je zo maar niet mag gevraagd worden je identiteit te bewijzen, enkel Gendarmerie en Police nationale mag dat om 3 welbepaalde redenen doen op voorwaarde dat ze een "officier de police judiciaire zijn) https://www.service-public.fr/particuli ... oits/F1036 .
De Police municipal enkel indien je overtreding begaat. Bv U ziet er verdacht uit ,dan mag de police municipale uw identiteit niet vragen. Maar indien u verdacht uit ziet en u steekt een straat over naast het zebrapad ,dan begaat u een overtreding pas dan kunnen ze(police municipale) uw ideniteit vragen. Idem als u met auto bent met bv een verlichting die niet werkt ,dan pas mogen ze u laten stoppen om u identtitteit of papieren te controlleren.Tuurlijk ingeval van heterdaad kan alles want ze zijn beedigd/sermenté.
Dus u willeekeurig doen stoppen of identieteit vragen is verboden in Frankrijk.
Betreffende ons onderwerp ;Enkel de spoorwagpolitie of SUGE genaamd,Gendarmerie mobile,RAID/BRI/BAC of CRS kunnen de opdracht krijgen door de minister van binnelandse zaken, de procureur of prefet/sous-prefet om dit soort van bewakingsopdrachten opdrachten uit te voeren, dat zijn de "order handhavers. En laat nu juist het overgrote deel van dit soort "van ordehandhavers" ( 17000) uitgestuurd zijn om Parijs te bewaken.

De politie die U ziet op straat is "Police secours"numero 17 ,die doen enkel vaststellingen na de feiten of patrouilleert of op vraag van de procureur of zijn substituut doen snelheids controles op de weg, maar niet te veel. Dus hier ook is het niet de "politie" die bepaalt wat,wanneer of hoe. De Police municipale is gestuurd door de burgemeester .
De police nationale en municipal wuiven wel naar elkaar maar werken niet samen.
Dus onder de paraplu van politie zitten veel onderdelen.....
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1886
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nieuwe vorm van terrorisme ?? vraagteken

Bericht door Portbou »

jan_olieslagers schreef: 31 jul 2024, 23:29 in het "gecultiveerde" westen heeft een terrorist alle kans om er vanaf te komen met "een goed gesprek" of hooguit een korte tijd met een enkelband;
Zonder voor herinvoering van lijfstraffen te pleiten… moeten we ons in het Westen eens bezinnen of iets harder straffen geen goed idee zou zijn.
Plaats reactie