De EC naar Parijs is momenteel niet toegankelijk met een vrijkaart of FIP coupon. Hopen dat deze voorwaarden wijzigen met de definitieve invoering in december. De halte in Mons/Bergen wordt ook gekenmerkt als halte "enkel instappen". Weliswaar in het traject naar Parijs.nighttrain schreef: ↑05 aug 2024, 08:24 Inderdaad die staat er niet in.
Dus een heel gewone vraag , een persoon die in het bezit is van een abonnement , vrijkaart of vrijbiljet en die wil sneller thuis geraken en die weet dat die trein stopt in Mons of er een trein is uit Mons naar Brussel,mag hij er gebruik van maken.
Het is niet uiterst belangrijk of levensbedrijgend,enkel een weetje.
En een antwoord op deze vraag zou kunnen antwoorden op andere vragen zoals ,is het aantal te verkopen tickets verbonden aan de capaciteit eerste of tweede klas? Maar dit blijkt een staatsgeheim te zijn.
"Dit is een internationale trein waar je via NMBS International tickets voor dient te kopen." of het reisbureau...
OUIGO Brussel - Parijs
Re: Klassieke trein België-Parijs
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Klassieke trein België-Parijs
Bedankt voor uw duidelijk antwoord.Daviddb schreef: ↑05 aug 2024, 08:52De EC naar Parijs is momenteel niet toegankelijk met een vrijkaart of FIP coupon. Hopen dat deze voorwaarden wijzigen met de definitieve invoering in december. De halte in Mons/Bergen wordt ook gekenmerkt als halte "enkel instappen". Weliswaar in het traject naar Parijs.nighttrain schreef: ↑05 aug 2024, 08:24 Inderdaad die staat er niet in.
Dus een heel gewone vraag , een persoon die in het bezit is van een abonnement , vrijkaart of vrijbiljet en die wil sneller thuis geraken en die weet dat die trein stopt in Mons of er een trein is uit Mons naar Brussel,mag hij er gebruik van maken.
Het is niet uiterst belangrijk of levensbedrijgend,enkel een weetje.
En een antwoord op deze vraag zou kunnen antwoorden op andere vragen zoals ,is het aantal te verkopen tickets verbonden aan de capaciteit eerste of tweede klas? Maar dit blijkt een staatsgeheim te zijn.
"Dit is een internationale trein waar je via NMBS International tickets voor dient te kopen." of het reisbureau...
En op gebied van beheer van het aantal toe te wijzen plaatsen heb je daar enige informatie over?
Prettige dag nog.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Eerste en tweede klasse tickets worden toch apart verkocht op NMBS International. 2de klasse kan perfect vol zitten terwijl er nog tickets voor 1ste beschikbaar zijn.
Was het duidelijker geweest dat deze trein iets apart is als NMBS deze bijvoorbeeld knalgroen had gekleurd?
edit: de doorsnee reiziger komt overigens niet in contact met deze trein. Deze vertrekt enkele minuten na de reguliere IC naar Mons, en komt slechts enkele minuten ervoor aan in Mons. Daarbij moet je door die eerder aangehaalde veiligheidscontrole om op spoor 4 of 5 te geraken en bovendien wordt deze nergens aangekondigd als een trein die in Mons stopt.
Reisbureaus kopen bij mijn weten ook gewoon tickets aan via officiele kanalen. (gewoon exact hetzelfde kanaal als wij, of op z'n minst iets dat met dezelfde database verbonden is en dus ook kennis heeft van wat wel en niet volboekt is)"Dit is een internationale trein waar je via NMBS International tickets voor dient te kopen." of het reisbureau...
Was het duidelijker geweest dat deze trein iets apart is als NMBS deze bijvoorbeeld knalgroen had gekleurd?

edit: de doorsnee reiziger komt overigens niet in contact met deze trein. Deze vertrekt enkele minuten na de reguliere IC naar Mons, en komt slechts enkele minuten ervoor aan in Mons. Daarbij moet je door die eerder aangehaalde veiligheidscontrole om op spoor 4 of 5 te geraken en bovendien wordt deze nergens aangekondigd als een trein die in Mons stopt.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Klassieke trein België-Parijs
Bedankt voor uw uitleg. Wat is de "doorsnee reiziger".... Stel je voor de "reguliere" trein naar Mons heeft 30' vertraging of afgelast ,wat gaat een getrainde reguliere reiziger proberen??TKR schreef: ↑05 aug 2024, 10:22 Eerste en tweede klasse tickets worden toch apart verkocht op NMBS International. 2de klasse kan perfect vol zitten terwijl er nog tickets voor 1ste beschikbaar zijn.
Reisbureaus kopen bij mijn weten ook gewoon tickets aan via officiele kanalen. (gewoon exact hetzelfde kanaal als wij, of op z'n minst iets dat met dezelfde database verbonden is en dus ook kennis heeft van wat wel en niet volboekt is)"Dit is een internationale trein waar je via NMBS International tickets voor dient te kopen." of het reisbureau...
Was het duidelijker geweest dat deze trein iets apart is als NMBS deze bijvoorbeeld knalgroen had gekleurd?
edit: de doorsnee reiziger komt overigens niet in contact met deze trein. Deze vertrekt enkele minuten na de reguliere IC naar Mons, en komt slechts enkele minuten ervoor aan in Mons. Daarbij moet je door die eerder aangehaalde veiligheidscontrole om op spoor 4 of 5 te geraken en bovendien wordt deze nergens aangekondigd als een trein die in Mons stopt.
Enkel ,jammer dat die info niet vanaf het begin is gedeeld.
En toch heeft niemand hier me verteld dat er een capaciteits beheer is.
Volmondig wil ik zeggen,Ik blijf op mijn honger zitten.
Hoe kan een reservatiesysteem (luchtvaart/trein/boor) zonder zitplaats bepaling aangeven dat de trein/vliegtuig/boot vol is?
De vergelijking met de COVID periode gaat ook niet op want er bestonden toen ook geen parameters betreffende de capaciteit/trein. Enkel zitplaats aan het venster! Hoe ga je met die beperking de capaciteit/wagon/klasse bepalen. Daarom mijn verwijzeig naar abonnementen en vrijkaart gebruikers.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Ik meen dat ik dat al weken geleden had geschreven. Voor de gewone reiziger is het slecht vindbaar, aangezien het alleen in de productfiche staat.
Simpel: het reserveringssyteem weet hoeveel tickets er verkocht kunnen worden en als dat aantal bereikt is, dan worden er geen meer verkocht.nighttrain schreef: ↑05 aug 2024, 13:04 En toch heeft niemand hier me verteld dat er een capaciteits beheer is.
Volmondig wil ik zeggen,Ik blijf op mijn honger zitten.
Hoe kan een reservatiesysteem (luchtvaart/trein/boor) zonder zitplaats bepaling aangeven dat de trein/vliegtuig/boot vol is?
In het VK bestaat dat ook voor verschillende treinen; daar heet dat "counted places".
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Klassieke trein België-Parijs
Bedankt voor uw uitleg.rvdborgt schreef: ↑05 aug 2024, 13:12Ik meen dat ik dat al weken geleden had geschreven. Voor de gewone reiziger is het slecht vindbaar, aangezien het alleen in de productfiche staat.Simpel: het reserveringssyteem weet hoeveel tickets er verkocht kunnen worden en als dat aantal bereikt is, dan worden er geen meer verkocht.nighttrain schreef: ↑05 aug 2024, 13:04 En toch heeft niemand hier me verteld dat er een capaciteits beheer is.
Volmondig wil ik zeggen,Ik blijf op mijn honger zitten.
Hoe kan een reservatiesysteem (luchtvaart/trein/boor) zonder zitplaats bepaling aangeven dat de trein/vliegtuig/boot vol is?
In het VK bestaat dat ook voor verschillende treinen; daar heet dat "counted places".
als hier iemand schreef dat je een veiligheidscontrole moet passeren in FBMZ,wat is er dan voorzien in Mons? ook scanners?
Ik hoop enkel dat het mag blijven duren in de tijd voor iedereen.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Dat is er alleen in Brussel, Antwerpen en Luik en er worden slechts steekproeven mee genomen. In Luik en Antwerpen heb ik het zelfs nog nooit in dienst gezien. En dat is prima zo.nighttrain schreef: ↑05 aug 2024, 17:02 als hier iemand schreef dat je een veiligheidscontrole moet passeren in FBMZ,wat is er dan voorzien in Mons? ook scanners?
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Klassieke trein België-Parijs
En de retour uit Paris Nord ..helemaal niks denk ik zorvdborgt schreef: ↑05 aug 2024, 18:19Dat is er alleen in Brussel, Antwerpen en Luik en er worden slechts steekproeven mee genomen. In Luik en Antwerpen heb ik het zelfs nog nooit in dienst gezien. En dat is prima zo.nighttrain schreef: ↑05 aug 2024, 17:02 als hier iemand schreef dat je een veiligheidscontrole moet passeren in FBMZ,wat is er dan voorzien in Mons? ook scanners?
Re: Klassieke trein België-Parijs
Het is geen controle die specifiek aan deze trein is gekoppeld, het is gewone extra controle op internationaal verkeer richting Frankrijk met het oog op de olympische spelen.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Ik las op Facebook dat er op een rit slechts 53 passagiers waren. Zo snel mogelijk de stekker eruit, en dit hele experiment zo snel mogelijk vergeten.
Re: Klassieke trein België-Parijs
Daar hoef je niet eens voor naar Facebook, want ook in dit eigenste topic staan een aantal berichten in die zin. Maar je ieest er evengoed andere waar sprake is van meer dan 250 reizigers en vooral een waslijst aan goede redenen waarom de treinen niet uitpuilen, terwijl bijna iedereen het erover eens is dat er meer dan voldoende intrinsieke vraag is naar een klassieke verbinding naar Parijs (maar dus veel frequenter, makkelijker toegankelijk, vlot te boeken, voldoende bekend...).
Re: Klassieke trein België-Parijs
Een steekproef met N=1 heeft geen waarde.
Verder heeft een nieuwe verbinding 2 tot 3 jaar nodig om zich te ontwikkelen. Iets langer dus.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Klassieke trein België-Parijs
Dat noemt men "ondernemen" en niet elke "ondernemer" heeft succes vanaf dag 1.
Ik herinner mij, toen in 1994 we gratis proefdraaiden bij Eurotunnel zaten de vrachtwagen treinen overvol.
De dagen en maanden nadat ze moesten betalen ,zaten diezelfde treinen bijna leeg. En de werknemers stelden zich vragen over het voortbestaan van het bedrijf...zonder het totaal plaatje te kennen.
Waarom? Omdat veel firmas nog oude contracten hadden met ander vervoerders.
Hier gebeurt hetzelfde, veel mensen hebben hun uitstap/reis al maanden vooraf gereserveerd en betaald op andere treinen/bussen. Dus een gedeelte van die reizigers kan je mischien winnen volgend jaar , en de huidige die kan je mischien houden voor de toekomst.
Dus de stekker er nu al uittrekken zou niet verstandig zijn.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Klassieke trein België-Parijs
De kans is vrij groot dat deze vanaf december zal rijden als Ouigo Classique, met iets meer medewerking van SNCF dus.