Steve schreef: ↑27 jul 2024, 15:33
Ik heb hier al eerder geopperd om op Oostende-Eupen stammen te laten rijden met een HLE 18/19 aan de ene kant en een M7 Bmx aan de andere, voldoende vermogen voor bv. de helling van Ans maar ook om vertragingen vlotter op te vangen zonder helemaal "overkill" te worden met 2 volwaardige locs. Het argument dat er dan geen multifunctioneel rijtuig is, vervalt nu de M7 BD begint in te stromen. 9 of 10 M7 met één enkele loc lijkt me in ieder geval geen goed idee op een dergelijke verbinding, nog los van heel de discussie rond het opdrukken.
Maar waarom zou je dat willen doen? Door één tractieeenheid door een andere te vervangen kan je geen enkele extra trein vormen hoor.
Als er nu één verbinding is waar 2 locs geen overkill zijn is het deze wel, zeker als er ooit genoeg M7 gebouwd worden en men echt naar 10-12 dubbeldekkers kan gaan.
De Genk-Blankenberge laat alvast zien dat 11 rijtuigen met twee Bmx eigenlijk te weinig zijn om deftig te kunnen optrekken. Voeg daar de hellingen van L2 en L36 aan toe en je komt snel tot de vaststelling dat de huidige situatie met 2 locs misschien zo slecht nog niet is.
Neen, die Bmx kunnen ze beter houden voor de vlakkere trajecten die geen 200km/h rijden.
Shrek schreef: ↑06 aug 2024, 20:29
De Genk-Blankenberge laat alvast zien dat 11 rijtuigen met twee Bmx eigenlijk te weinig zijn om deftig te kunnen optrekken.
De Genk-Blankenberge laat alvast zien dat 11 rijtuigen met twee Bmx eigenlijk te weinig zijn om deftig te kunnen optrekken.
Op welke manier eigenlijk?
Ze trekken zeer traag op en kunnen daardoor moeilijker vertraging inhalen dan wat de 19+5M6 vroeger kon.
Ze trekken zeer traag op en kunnen daardoor moeilijker vertraging inhalen dan wat de 19+5M6 vroeger kon.
Even nuanceren, voor hun softwareupdate, trokken ze goed op. Maar nu zit er een soort van "energie-efficiëntie" achtig iets op, waardoor ze inderdaad trager optrekken. Als ik mij niet vergis, ik vind de aanbesteding niet meer terug, zouden de Bmx'en ontworpen zijn voor 5-delige stammen, waardoor ze in 6-delige dus wel stipt rijden als er niks misgaat, maar geen vertraging kunnen inhalen.
rvdborgt schreef: ↑07 aug 2024, 08:48
Even nuanceren, voor hun softwareupdate, trokken ze goed op. Maar nu zit er een soort van "energie-efficiëntie" achtig iets op, waardoor ze inderdaad trager optrekken.
Dus dat ligt niet aan het materieel, maar de NMBS heeft ze zelf kreupel gemaakt. Energiezuinig rijden is prima als je op tijd bent, maar bij vertraging moet je gewoon het beschikbare vermogen kunnen gebruiken.
Ik neem al een jaar frequent stammen van 10 à 12 M7 met 2 Bmx'en erin en ik heb nog nooit gemerkt dat ze moeite zouden hebben om vlot te accelereren. Los natuurlijk van die eventuele (maar dan zeer recente?) software-update zie ik dus ook niet meteen het structurele probleem op een IC als Blankenberge-Genk.
Steve schreef: ↑27 jul 2024, 15:33
Ik heb hier al eerder geopperd om op Oostende-Eupen stammen te laten rijden met een HLE 18/19 aan de ene kant en een M7 Bmx aan de andere, voldoende vermogen voor bv. de helling van Ans maar ook om vertragingen vlotter op te vangen zonder helemaal "overkill" te worden met 2 volwaardige locs. Het argument dat er dan geen multifunctioneel rijtuig is, vervalt nu de M7 BD begint in te stromen. 9 of 10 M7 met één enkele loc lijkt me in ieder geval geen goed idee op een dergelijke verbinding, nog los van heel de discussie rond het opdrukken.
Maar waarom zou je dat willen doen? Door één tractieeenheid door een andere te vervangen kan je geen enkele extra trein vormen hoor.
Als er nu één verbinding is waar 2 locs geen overkill zijn is het deze wel, zeker als er ooit genoeg M7 gebouwd worden en men echt naar 10-12 dubbeldekkers kan gaan.
De Genk-Blankenberge laat alvast zien dat 11 rijtuigen met twee Bmx eigenlijk te weinig zijn om deftig te kunnen optrekken. Voeg daar de hellingen van L2 en L36 aan toe en je komt snel tot de vaststelling dat de huidige situatie met 2 locs misschien zo slecht nog niet is.
Neen, die Bmx kunnen ze beter houden voor de vlakkere trajecten die geen 200km/h rijden.
Er zou sprake geweest zijn van inderdaad de Oostende-Eupen met 1 HLE18 te laten rijden en een stuurrijtuig M7 vanaf december, onder andere wegens het nijpend tekort aan beschikbare locomotieven momenteel. Dit is zeker haalbaar met 1 HLE op de hellende vlakken.
Enig probleem is dat de M7 stuurrijtuigen allemaal uitgerust zijn met een GF-koppeling. Aangezien het HLE ook steeds kant kust hangt (hellende vlakken Luik-Ans) vormt deze samenstelling echter een probleem voor rangeringen (lees: omwisselen defecte rijtuigen,…) te Oostende met de gebruikelijke HLD77. Hierdoor is voorlopig beslist om deze treinen ingesloten te laten rijden met 2 HLE’s, en volledig M7 (ik dacht een 8-tal rijtuigen ongeveer).
Elders hadden we het multifunctioneel rijtuig van de M6 BD:
wuitz schreef: ↑09 sep 2024, 10:08
Er zit geen buitentrede aan die deur waardoor de opening tussen deur en perron te groot is. Er zou een trede moeten komen maar die kost blijkbaar onoverkomelijk of technisch niet mogelijk...
Hoe loopt het ondertussen met de nieuwe M7 BD?
Ik heb hier nog niet gelezen of die al toegelaten en in dienst is.
Zit daar dan een uitschuiftrede op die "naadloos" tot tegen het perron komt?
Er staat een M7 rame van 6 rijtuigen in Arlon. Deze zal waarschijnlijk gebruikt worden voor opleiding van de machinisten van depot Arlon. Of denkt men eraan om deze te homologeren voor Luxemburg? Zou allesinds welgekomen zijn voor meer plaatsen.
260689 schreef: ↑05 okt 2024, 18:36
Er staat een M7 rame van 6 rijtuigen in Arlon. Deze zal waarschijnlijk gebruikt worden voor opleiding van de machinisten van depot Arlon. Of denkt men eraan om deze te homologeren voor Luxemburg? Zou allesinds welgekomen zijn voor meer plaatsen.
Is dat niet de stam die doorheen de week de P-trein van/naar Brussel-Zuid verzekert?