werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
joverwimp

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door joverwimp »

Grote werken in Jette waardoor het verkeer totaal onderbroken is op lijn 50 (Ternat-Brussel N) en 60 (Opwijk-Brussel-N)
Oorspronkelijk waren twee weken voorzien, het zijn er al drie: www.belgiantrain.be/nl/news/works-jette-opwijk-ternat
De vervangbussen rijden niet naar Brussel-Noord maar naar Schaarbeek: geen alternatief voor de meeste reizigers. Ik stel vast dat ze zo goed als leeg rijden (in Asse). Aan de haltes hangt uit waar precies dat ze stoppen maar in Asse respecteren de chauffeurs dit niet. Zowel richting Opwijk als Brussel zouden ze moeten stoppen aan de halte van De Lijn (Stationsstraat 92) maar dat doen ze meestal niet, en stoppen aan het stationsplein ter hoogte van spoor 1. Dan zie je de mensen rennen om alsnog hun bus te halen.
Ik vroeg op 25 juni aan de klantendienst welke instructies de chauffeurs kregen en wacht nog op antwoord...

Foto genomen tussen het station van Jette en de H. Hartlaan
Bijlagen
tussen H.Hartlaan en Jette st - kopie.jpg
Eimai

Bericht door Eimai »

Tim schreef: 22 apr 2024, 15:09
ov_wijzer schreef: 09 apr 2024, 21:52Het gaat na jaren dan toch eindelijk gebeuren, vanaf 21 April zouden beide sporen vanaf Kallo tot aan Y.Melsele weer in dienst moeten komen.....
Beter laat dan nooit maar beide sporen zijn eindelijk weer in dienst!
Benieuwd hoe lang het in dienst blijft want er is al opnieuw een tijdelijke snelheidsverlaging naar 90 km/u over die kruising aan Y.Melsele
Tim

Bericht door Tim »

Eimai schreef: 04 jul 2024, 15:29
ov_wijzer schreef: 09 apr 2024, 21:52Het gaat na jaren dan toch eindelijk gebeuren, vanaf 21 April zouden beide sporen vanaf Kallo tot aan Y.Melsele weer in dienst moeten komen.....
Benieuwd hoe lang het in dienst blijft want er is al opnieuw een tijdelijke snelheidsverlaging naar 90 km/u over die kruising aan Y.Melsele
Ze kan alleszins al geen storing meer geven want de beweegbare tongen zijn vervangen door een vaste kruising.
Shrek

Bericht door Shrek »

90 km/h is de maximale snelheid voor kruisingen, ik vermoed dus dat dit bestendig gaat worden.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Shrek schreef: 04 jul 2024, 23:36
Tim schreef: 22 apr 2024, 15:09 Beter laat dan nooit maar beide sporen zijn eindelijk weer in dienst!
Tim schreef: 04 jul 2024, 23:02Ze kan alleszins al geen storing meer geven want de beweegbare tongen zijn vervangen door een vaste kruising.
90 km/h is de maximale snelheid voor kruisingen, ik vermoed dus dat dit bestendig gaat worden.
De (niet meer gebruikte) kruising aan Y Kattestraat is er wel een met beweegbare tongen, ofschoon de maximumsnelheid daar slechts 60 km/h bedraagt. Welke zijn de criteria voor het installeren van een kruising met beweegbare tongen? Kruisingshoek? Snelheid? Andere?

Aan Y Melsele heeft men het dus blijkbaar opgegeven en een vaste kruising geplaatst, met snelheidsbeperking tot 90 km/h als gevolg. Is er een specifieke reden waarom de kruising met beweegbare tongen juist op die plek telkens weer defect raakte?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Shrek

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 13 aug 2024, 11:38 De (niet meer gebruikte) kruising aan Y Kattestraat is er wel een met beweegbare tongen, ofschoon de maximumsnelheid daar slechts 60 km/h bedraagt. Welke zijn de criteria voor het installeren van een kruising met beweegbare tongen? Kruisingshoek? Snelheid? Andere?

Aan Y Melsele heeft men het dus blijkbaar opgegeven en een vaste kruising geplaatst, met snelheidsbeperking tot 90 km/h als gevolg. Is er een specifieke reden waarom de kruising met beweegbare tongen juist op die plek telkens weer defect raakte?
Een kruising met tongen is intrinsiek een zwak element. Je moet ze veel vaker onderhouden en ze storen veel vaker dan andere elementen. Met alle kruisingen met tongen zijn er regelmatig problemen. Daarom worden ze zoveel mogelijk uitgebroken en vervangen door normale wissels.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Dank je, Shrek, maar je antwoordt eigenlijk niet op mijn vragen en wat kort door de bocht.
Er zijn toch heel wat vertakkingen van dubbelsporige lijnen waar een kruising met tongen ligt, ik denk bv. aan Y Heike (L. 53/54), Y Nazareth (L. 15/16), Y Driehoek Aarschot, enz. enz. (spreek me tegen als ik mij vergis). Je gaat me toch niet zeggen dat daar overal evenveel problemen zijn als er in Y Melsele waren?
Bovendien heeft men ze in Y Melsele niet vervangen door "normale wissels" maar door een vaste kruising, met snelheidsbeperking op L. 59 tot gevolg.
Vriendelijke groet,

Paul
Eimai

Bericht door Eimai »

Toen het tweede spoor terug in dienst kwam is het nog weken 120 km/u geweest daar dus is die 90 echt een beperking op dergelijke kruisingen?

Nuja 90 km/u maakt niet zo'n verschil tegenover 120 maar niet vergeten dat het daar vroeger ook 140 was en ze voor zover ik hoor de lijn 59 ook naar 160 willen brengen op termijn.
Kevin

Bericht door Kevin »

Paul schreef: 13 aug 2024, 15:50 Dank je, Shrek, maar je antwoordt eigenlijk niet op mijn vragen en wat kort door de bocht.
Er zijn toch heel wat vertakkingen van dubbelsporige lijnen waar een kruising met tongen ligt, ik denk bv. aan Y Heike (L. 53/54), Y Nazareth (L. 15/16), Y Driehoek Aarschot, enz. enz. (spreek me tegen als ik mij vergis). Je gaat me toch niet zeggen dat daar overal evenveel problemen zijn als er in Y Melsele waren?
Bovendien heeft men ze in Y Melsele niet vervangen door "normale wissels" maar door een vaste kruising, met snelheidsbeperking op L. 59 tot gevolg.
Die in Aarschot storen anders ook veel hoor...
Kevin

Bericht door Kevin »

Eimai schreef: 13 aug 2024, 16:50 Toen het tweede spoor terug in dienst kwam is het nog weken 120 km/u geweest daar dus is die 90 echt een beperking op dergelijke kruisingen?

Nuja 90 km/u maakt niet zo'n verschil tegenover 120 maar niet vergeten dat het daar vroeger ook 140 was en ze voor zover ik hoor de lijn 59 ook naar 160 willen brengen op termijn.
Ik had opgevangen dat men op termijn de vertakking daar zou willen aanpassen naar het model dat men nu Jette geplaatste heeft (alles met wissels dus) Maar gezien de grote ingreep dat dergelijk iets vergt zal het niet voor meteen zijn. Er zat nu ook vrij grote druk vanuit de goederenoperatoren om die kruising terug open te stellen gezien de capaciteit problemen dat deze situatie gaf.
Shrek

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 13 aug 2024, 15:50 Dank je, Shrek, maar je antwoordt eigenlijk niet op mijn vragen en wat kort door de bocht.
Als je het hebt over de criteria: er werd een tijdlang geloofd dat kruisingen met tongen voor minder schokken en dus minder onderhoudswerk en storingen zouden zorgen. Dit bleek echter niet waar dus is men terug overgestapt op kruisingen zonder tongen. Het huidige inzicht is echter dat alle kruisingen ongewenst zijn, ze worden dan ook (langzaamaan) allemaal vervangen door vertakkingen type Jette.
Dit probleem bestaat trouwens niet alleen in België, ook alle buurlanden bouwen het aantal kruisingen met/zonder tongen stelselmatig af.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Als hier sprake is van "een kruising met tongen" bedoelt men dan een Engelse wissel? (misschien is dat geen officiele term, maar wikipedia vermeldt hem toch). Ik had altijd begrepen dat men die inderdaad probeert te vermijden wegens onderhoudsintensief, maar dat ze gebruikt worden waar er maar weinig plaats is. De wisselstraten benoorden Brussel-Noord liggen er toch vol van?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 14 aug 2024, 05:11 Als hier sprake is van "een kruising met tongen" bedoelt men dan een Engelse wissel? (misschien is dat geen officiele term, maar wikipedia vermeldt hem toch). Ik had altijd begrepen dat men die inderdaad probeert te vermijden wegens onderhoudsintensief, maar dat ze gebruikt worden waar er maar weinig plaats is. De wisselstraten benoorden Brussel-Noord liggen er toch vol van?
Nee, Jan, een 'engelse wissel' is iets helemaal anders.
Over kruising met tongen, zie https://rixke.tassignon.be/spip.php?art ... (foto%205).
Vriendelijke groet,

Paul
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Ah, dankjewel, Paul, alweer wat bijgeleerd!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
HVHTB

Bericht door HVHTB »

Shrek schreef: 04 jul 2024, 23:36

De kruisingen van L161 met L25 in Schaarbeek zijn dacht ik te berijden aan 100 km/h. Of is dit een ander type kruising,...?
Plaats reactie