Vertrektabel Berchem

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Portbou
Contacteer:

Vertrektabel Berchem

Bericht door Portbou »

Charleroi-Zuid ?
Op een vertrektabel van 28/03/2024 ?

Hoeveel databases worden er eigenlijk parallel in leven gehouden bij NMBS ?
Bijlagen
1D1B1B04-DCA7-470E-A7EA-91D72C5DE7BA.jpeg
jan_olieslagers

Re: Vertrektabel Berchem

Bericht door jan_olieslagers »

Hoeveel databases worden er eigenlijk parallel in leven gehouden bij NMBS ?
Grijns. Hoe het vandaag zit weet ik niet, maar twintig jaar geleden - toen ik er werkte - luidde het antwoord "veel".
Dat had er o.a. mee te maken dat de diverse directies eigen informaticaprojecten lanceerden zonder te bekijken of zich af te vragen wat er reeds gedaan was door andere directies.

Bv. om te weten waar welke trein - of welk tractiemateriaal - zich wanneer waar bevond kon men minstens drie databases raadplegen.
Het Artemisproject van de directie Netwerk had er twee - A162 resp A164 als mijn geheugen nog een beetje mee is - die beide gevoed werden door de "balises" tussen de sporen, maar de ene hield meer detail bij dan de andere. En de directie Treinen had een project Atlas - dat nooit echt van de grond gekomen is, voorzover ik weet - dat zijn informatie kreeg uit SMS-berichten die door alle tractiemateriaal om het kwartier werden uitgezonden, op basis van satellietnavigatie (onterecht "GPS" genoemd). Deze laatste kon dan ook informatie uit Aachen of Rozendaal of Luxemburg bevatten, wat Artemis niet kon.

Gezien de algemene tendens dat alles altijd erger wordt zal ook dit er wel niet op verbeterd zijn, veronderstel ik.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie