joverwimp schreef: https://www.bruzz.be/mobiliteit/lokette ... newsletter
Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Dat geldt niet alleen voor Brussel trouwens, maar voor het hele land.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Ik heb net een reeks reischeques gekregen (Nieuwjaar, nietwaar) en heb aan de klantendienst de vraag gesteld of die papieren dragers nog wel bruikbaar zijn als men alle loketten sluit. Je kunt ze nl. alleen maar inwisselen aan het loket.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Inderdaad, men maakt het zeer onaantrekkelijk om aan het loket te kopen - dan is het logisch dat de loketten minder gebruikt worden.
In de kerstvakantie in Gent Sint Pieters, twee loketten open, waar lange wachtrijen stonden, en drie "stewards" om de mensen wegwijs te maken, die de grootste deel van de tijd met hun vingers stonden te draaien.
Eén steward, daar kan ik nog in komen - er zijn altijd mensen die van gewoonte of uit ongemak in het gebruiken van de automaten naar het loket gaan. En met de hulp van een steward kunnen deze wel via de automaten geholpen worden.
Maar het grootste deel van de tijd zie ik de stewards weinig actief zijn.
De stewards zijn wellicht goedkoper, geen statutairen, misschien zelfs interimmers of jobstudenten. Doordat ze zelf geen finaniële transacties doen is hun verantwoordelijkheid beperkter, en kunnen ze dus minder betaald worden.
Maar het moet gezegd, de stewardes heeft me er wel toe aangezet om met ecocheques via de automaat een Rail Pass te kopen, terwijl ik haar eerst had genegeerd omdat ik op de site van de NMBS gelezen had dat je met ecocheques enkel aan het loket terecht kan.
In de kerstvakantie in Gent Sint Pieters, twee loketten open, waar lange wachtrijen stonden, en drie "stewards" om de mensen wegwijs te maken, die de grootste deel van de tijd met hun vingers stonden te draaien.
Eén steward, daar kan ik nog in komen - er zijn altijd mensen die van gewoonte of uit ongemak in het gebruiken van de automaten naar het loket gaan. En met de hulp van een steward kunnen deze wel via de automaten geholpen worden.
Maar het grootste deel van de tijd zie ik de stewards weinig actief zijn.
De stewards zijn wellicht goedkoper, geen statutairen, misschien zelfs interimmers of jobstudenten. Doordat ze zelf geen finaniële transacties doen is hun verantwoordelijkheid beperkter, en kunnen ze dus minder betaald worden.
Maar het moet gezegd, de stewardes heeft me er wel toe aangezet om met ecocheques via de automaat een Rail Pass te kopen, terwijl ik haar eerst had genegeerd omdat ik op de site van de NMBS gelezen had dat je met ecocheques enkel aan het loket terecht kan.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
De échte pineut is diegene die iets moet doen waarvoor je enkel aan een loket terechtkunt en dan heb je natuurlijk geen andere keuze, hoe digitaal aangelegd je ook bent. En zo zijn er helaas nog heel wat zaken: alles rond MOBIB (aanmaken, omruilen, vervangen...), inwisselen van bepaalde waardebonnen, omruilen/terugbetalen van tickets, bepaalde internationale aankopen enzovoort. Als je een traject doet zonder passage via een station met een regelmatig geopend loket - en zo kun je er wel wat voor de geest halen - wordt het praktisch wel erg moeilijk als je er speciaal een lange omweg voor moet gaan doen (en betalen!). Ik mis vooral elk duidelijk initiatief van de NMBS om die resterende zaken ook op andere manieren mogelijk te maken, zodat er inderdaad altijd een alternatief is.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Je mag nog digitaal aangelegd zijn, koop maar eens een ticket op een dag zoals gisteren als de app & site het laten afweten 

- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Je hebt toch nog steeds de automaten in de stations? Als ze die óók maar niet gaan afschaffen... 

Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
De hele onderneming doet me terugdenken aan het moment dat de zaalwachters werden afgeschaft: ook die kregen een nieuwe job, die van onthaalbediende. Dat moet een van de meest frustrerende jobs geweest zijn die er ooit geweest zijn bij de NMBS. Weg de kniptang, waarmee je de toegang tot het perron regelde: vanaf dat moment moest je wat doelloos door de wachtzaal slenteren in de hoop dat er eens iemand om wat info vroeg, als die dat al niet gedaan had aan het loket. De afgedankte zaalwachters bleven natuurlijk aan het "werk" en dat was een niet onaanzienlijk voordeel, maar eigenlijk beseften ze goed genoeg dat ze niet meteen een zinvolle taak uitvoerden. Ik vermoed dat men nu met de overtallige loketbedienden dezelfde plannen heeft (met dien verstande dat die de reizigers wegwijs zullen moeten helpen aan publiek vijand nummer één, de automaat, die hun hun echte job gekost heeft.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Ik denk dat die afgeschaft werden begin de jaren 80. In sommige stations vulden ze de kolenkachels aan bv. Pure nostalgie hun hokjes waarin ze zaten voor de tunnels naar het perron...overweg13 schreef: ↑23 jan 2024, 16:32 De hele onderneming doet me terugdenken aan het moment dat de zaalwachters werden afgeschaft: ook die kregen een nieuwe job, die van onthaalbediende. Dat moet een van de meest frustrerende jobs geweest zijn die er ooit geweest zijn bij de NMBS. Weg de kniptang, waarmee je de toegang tot het perron regelde: vanaf dat moment moest je wat doelloos door de wachtzaal slenteren in de hoop dat er eens iemand om wat info vroeg, als die dat al niet gedaan had aan het loket. De afgedankte zaalwachters bleven natuurlijk aan het "werk" en dat was een niet onaanzienlijk voordeel, maar eigenlijk beseften ze goed genoeg dat ze niet meteen een zinvolle taak uitvoerden. Ik vermoed dat men nu met de overtallige loketbedienden dezelfde plannen heeft (met dien verstande dat die de reizigers wegwijs zullen moeten helpen aan publiek vijand nummer één, de automaat, die hun hun echte job gekost heeft.
In Gent St-Pieters werden ze "lader" of "eerste lader" voor de pakjes ( voorloper van Amazon) , beheerden de fietsstalling,openden en sloten het station, begeleiding van personen met beperkte mobiliteit,poetsten de wachtlokalen op het perron en verfden de perronboorden in het wit....
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Lezenswaard opiniestuk van Kris Peeters in De Standaard van vandaag.
Voor wie geen toegang heeft tot de papieren of digitale krant, lees het hier: https://drive.google.com/file/d/1tISCiu ... drive_link
Voor wie geen toegang heeft tot de papieren of digitale krant, lees het hier: https://drive.google.com/file/d/1tISCiu ... drive_link
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Tsja, zie maar wat de banken doen:Dieselfreak schreef: ↑18 jan 2024, 20:52 Je hebt toch nog steeds de automaten in de stations? Als ze die óók maar niet gaan afschaffen... :shock:
1/ plaatselijke kantoren sluiten, met als excuus de beschikbaarheid van automaten;
2/ automaten afschaffen met als excuus de beschikbaarheid van webdiensten.
Ik zie geen enkele reden dat andere dienstverleners het anders zouden aanpakken, NMBS inclusief.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Laatst stond ik voor het loket en vroeg een ticketje naar zee. De man achter loket veerde van zijn stoel, deed zijn deur open, en liep naar de naastgelegen automaat om daar mij een ticketje te verkopen. Ik was compleet verbaasd. Ik kon niet veel zeggen. Ik zei nog bedankt, en dat was het dan. Geen praatje meer.
Is er dan enige concurrentie waartegen NMBS moet opboksen, waardoor de publieke dienstverlening moet inkrimpen? Nee toch. Het bankenlandschap is een sterk commerciële sector, en gelukkig zijn er nog de kleinere banken die steunen op hun lokaal kantorennetwerk. Maar de NMBS? Waarvoor moet die schrik hebben?
Is er dan enige concurrentie waartegen NMBS moet opboksen, waardoor de publieke dienstverlening moet inkrimpen? Nee toch. Het bankenlandschap is een sterk commerciële sector, en gelukkig zijn er nog de kleinere banken die steunen op hun lokaal kantorennetwerk. Maar de NMBS? Waarvoor moet die schrik hebben?
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Ik heb het ook meegemaakt. Het is vooral vernederend ten opzichte van de klant die voor een dommekl
.... gehouden wordt die er niet in slaagt de automaat te bedienen. Dat al die marketeers dat niet begrijpen zegt alles over hun ingesteldheid.
.... gehouden wordt die er niet in slaagt de automaat te bedienen. Dat al die marketeers dat niet begrijpen zegt alles over hun ingesteldheid.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Jarenlang verlieslatend zijn misschien?Is er dan enige concurrentie waartegen NMBS moet opboksen, waardoor de publieke dienstverlening moet inkrimpen? Nee toch.

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
En op het eind van het jaar komt de NMBS-woordvoerder weer eens zijn zegje doen over "veranderde reizigersbehoeften", aangevuld met de mededeling dat weer x-aantal loketten de deuren sluiten en er aan de openingsuren gesleuteld zal worden.
Moet wel erg zijn voor de mensen achter het loket. Die worden duidelijk niet gewaardeerd binnen de NMBS. Van mij krijgen ze alvast hulde voor hun werk en hun dagelijkse paraatheid en dienstbaarheid aan de reizigers. Het zijn de loketbediendes die de sociale voelsprieten zijn in het station. Raak je hen kwijt, ben je ook de voeling met je reizigers kwijt.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Daarmee ben ik graag akkoord, deze mensen zijn voor het spoorbedrijf wat de postbodes zijn voor het postbedrijf. Maar mij lijkt het erg lang geleden dat er nog naar hen geluisterd werd, in beide openbare diensten. En dan maar jammeren over de privatisering... Eigen schuld, dikke bult!Het zijn de loketbediendes die de sociale voelsprieten zijn in het station.
Toegegeven: de budgettaire anorexia helpt natuurlijk ook niet, en men moet vooral niet verwachten dat de nieuwe prive-operatoren honderduit loketten gaan opzetten met duizenden loketbedienden erachter. Maar ze zullen allicht wel bruikbaarder webapplicaties aanbieden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.