Niks gemiste kans, een HSL is voor sneltreinen. Echter een halte waar S-treinen stoppen op L36 is daar perfect. Samen met de heropening van Kumtich en de verdubbeling van de frequentie creëer je daar een aanbod wat het aantal reizigers enorm de hoogte zou injagen.Portbou schreef: ↑26 aug 2024, 11:00Gemiste kans. Een korte aftakking van L2 naar Researchpark Haasrode had in één klap heel veel bedrijven kunnen bedienen waar je nu alleen met een auto geraakt.trainlovertje schreef: ↑26 aug 2024, 10:17Het plan was bij mijn weten steeds om dat station te bouwen aan L36, niet aan L2. En zoals Steven zegt: veel te dicht bij Leuven om nog een station langs een hogesnelheidslijn te bouwen.Malista schreef: ↑26 aug 2024, 00:02 Er was ooit sprake van een stopplaats aan het Researchpark Haasrode nabij Leuven. Omdat lijn 2 een HSL lijn was, was het onmogelijk om hier een stopplaats te bouwen. Wat niet mogelijk is in Vlaams Brabant, was wel wel mogelijk in Antwerpen met station Noorderkempen.
nieuwe stations
Re: nieuwe stations
Re: nieuwe stations
En als werknemer van een bedrijf in Haasrode moet ik dan maar een extra fiets kopen om ‘s nachts aan station Leuven achter te laten ? Of mijn baas moet investeren in bedrijfsfietsen ?
De firmawagens hebben nog mooie tijden voor zich met zo’n visie bij de Spoorwegen.
Re: nieuwe stations
9 minuten

Je beseft dat de werknemers in het bedrijvenpark in de week op het spitsuur reizen en liefst op tijd op hun werk aankomen ?
Dus 9 minuten
+ de nodige marge want bus te laat
+ de nodige marge want chauffeurstekorten waardoor sommige ritten uitvallen
+ de nodige marge want file aan station
+ de nodige tijd voor wandeling busstation <-> treinperron
Al het bovenstaande is te vergelijken met 3 minuutjes in een verlengde S2.
Laatst gewijzigd door Portbou op 26 aug 2024, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: nieuwe stations
Wat is het probleem daarmee? Dat heb ik jaren op verschillende locaties van mijn werk gedaan. Neem best een oud uitziende fiets die goed rijdt.
Ik denk dat de meeste mensen in België niet net aan een station werken, helaas.
Neemt niet weg dat er een verplichting mag komen om grote kantoorlocaties of -hoogbouw enkel naast bestaande (of geplande) stations te bouwen.
Niet noodzakelijk, hij kan ook meedoen met fietsleasen, en dankzij de overheid verandert een brutobedrag voor de werknemer in een nettobedrag voor een fiets.Of mijn baas moet investeren in bedrijfsfietsen ?
Re: nieuwe stations
Je kan je fiets mee de trein op nemen dan kan hij zowel zorgen voor zowel het voor als na transportPortbou schreef: ↑26 aug 2024, 15:42En als werknemer van een bedrijf in Haasrode moet ik dan maar een extra fiets kopen om ‘s nachts aan station Leuven achter te laten ? Of mijn baas moet investeren in bedrijfsfietsen ?
De firmawagens hebben nog mooie tijden voor zich met zo’n visie bij de Spoorwegen.
Re: nieuwe stations
Standaard dat er geen treinstation in de buurt van bedrijventerreinen (haven...) ligt?
Ik denk dat dit niet veel anders is in Gent als elders.
Een nog betere variant: een goede vouwfiets kopen die opgevouwen tussen de zitjes van een trein past.Je kan je fiets mee de trein op nemen dan kan hij zowel zorgen voor zowel het voor als na transport
AANVULLING: En hopen dat de nieuwe MS30 zitjes heeft waar een vouwfiets tussen past...
Laatst gewijzigd door dovaere op 26 aug 2024, 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: nieuwe stations
Je mag OV niet altijd bezien als een deur tot deur oplossing. Er is altijd een voor en na, dat kan te voet per fiets, auto, bus, tram zijn. Maar zolang iedereen blijft denken dat ze niet willen overstappen en dat alles rechtstreeks moet kom je nergens. Ja aansluitingen kunnen beter en frequenties kunnen dat ook. Maar de wereld zal nooit perfect zijn.
Re: nieuwe stations
Een vouwfiets is ook een fiets, welke fiets je verkiest laat ik over aan ieder individu

Re: nieuwe stations
Het is natuurlijk een individuele keuze, maar ook meer dan dat: een normale fiets meenemen in een trein in de spits is wellicht niet zo interessant voor de andere reizigers, en er is een risico dat je niet mee kan/mag.
Als de NMBS dat wil vermijden, en toch extra klanten wil lokken, moet ze natuurlijk meer veilige fietsenstallingen bouwen.
Re: nieuwe stations
Standaard dat je vanaf het station met de fiets naar je werk gaat. (of ja, tram als je geluk hebt)
Dat je fiets er 's nachts blijft staan (of dat je een vouwfiets meeneemt zoals hier eerder vermeld)
Gent heeft zo'n 14.000 officiële fietsplaatsen, en die worden zeer goed benut. Het is vaak zelfs gewoon te weinig.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: nieuwe stations
Mij lijkt het dat het inderdaad drukke fietsgebuik in Gent en ook in Leuven eerder van studenten komt dan van woon-werkverkeer. Die studenten hebben dan meestal aan het station een zestiendehandsfiets staan, die al eens mag gepikt worden want hij heeft toch amper geld gekost.
Op de forensentreinen die ik nam zag men wel eens een vouwfiets, maar slechts mondjesmaat, en vaak tot ongenoegen van andere reizigers.
"standaard" fietsen van station naar werk en v.v. is dan ook allesbehalve het beeld dat ik heb opgedaan, op vele jaren woon-werktreinen.
Op de forensentreinen die ik nam zag men wel eens een vouwfiets, maar slechts mondjesmaat, en vaak tot ongenoegen van andere reizigers.
"standaard" fietsen van station naar werk en v.v. is dan ook allesbehalve het beeld dat ik heb opgedaan, op vele jaren woon-werktreinen.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 26 aug 2024, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: nieuwe stations
Steeds meer werknemers krijgen tegenwoordig een mobiliteitsbudget waarmee ze hun mobiliteitsoplossing kunnen kiezen. Tot voor kort was er geen keuze en kregen ze gewoon een firmawagen.
Ik zou denken dat we op dit forum voorstander zijn van minder werknemers met een firmawagen.
Maar blijkbaar mag dat voor die werknemer geen positieve keuze zijn.
Hij/zij moet en zal langer onderweg zijn in onaantrekkelijke omstandigheden met het openbaar vervoer. Initiatieven voorstellen die die omstandigheden zouden kunnen verbeteren moeten unaniem neergesabeld worden.
En dan verwonderd zijn dat de firmawagen populair blijft. En dat politici er niet aan willen raken.
Ik zou denken dat we op dit forum voorstander zijn van minder werknemers met een firmawagen.
Maar blijkbaar mag dat voor die werknemer geen positieve keuze zijn.
Hij/zij moet en zal langer onderweg zijn in onaantrekkelijke omstandigheden met het openbaar vervoer. Initiatieven voorstellen die die omstandigheden zouden kunnen verbeteren moeten unaniem neergesabeld worden.
En dan verwonderd zijn dat de firmawagen populair blijft. En dat politici er niet aan willen raken.
Re: nieuwe stations
Alle dagen twee keer je fiets op en af bvb. een AM96 halen.
In de spits.
Dat is toch niet realistisch ?