Maar als ik dan voorstel om een station te openen aan een bedrijventerrein is het ook geen goed idee.
nieuwe stations
Re: nieuwe stations
Mijn voorstel is niet om de IC's (laat staan de HST's) te laten stoppen aan een nieuw station in Haasrode.
Mijn voorstel was om de S2 te verlengen naar een aftakking van L2 bij het bedrijventerrein in Haasrode.
...dan is dat te ver van het bedrijventerrein en dus geen aantrekkelijke optie.
Waar je het station ook legt... je zal nog steeds last mile busvervoer nodig hebben. En dan is het station meteen nutteloos, tenzij voor diegenen die van lijn 36 zelf komen. Wie van Leuven zelf of andere lijnen komt, zal in Leuven niet overstappen op een trein die in Haasrode stopt om daar dan over te stappen op een bus, als je in Leuven meteen een rechtstreeks bus kan nemen.
Je kan dan beter investeren in busbanen voor en een een hogere frequentie van de bussen die nu rijden naar de grote treinhub die Leuven nu al is.
Je kan dan beter investeren in busbanen voor en een een hogere frequentie van de bussen die nu rijden naar de grote treinhub die Leuven nu al is.
Goede P+R oplossingen kunnen meer mensen uit hun auto halen.
Bestuurders die er gebruik van maken voelen zich niet weggepest maar maken een positieve keuze.
Bijvoorbeeld auto's uit de richting Luik/St Truiden/Tienen op weg naar hun werk in Brussel.
Vandaag : Aanschuiven op de E40 vanaf Leuven.
Morgen : een P+R parking aan de afrit Haasrode en een goede treinverbinding naar Brussel.
Als je aftakt van L2 en een halte hebt aan het bedrijventerrein zelf... over welke last mile heb je het dan ?stijn schreef: ↑27 aug 2024, 10:49 Waar je het station ook legt... je zal nog steeds last mile busvervoer nodig hebben. En dan is het station meteen nutteloos, tenzij voor diegenen die van lijn 36 zelf komen. Wie van Leuven zelf of andere lijnen komt, zal in Leuven niet overstappen op een trein die in Haasrode stopt om daar dan over te stappen op een bus, als je in Leuven meteen een rechtstreeks bus kan nemen.
Terwijl we dan toch bezig zijn :
Waarom is er eigenlijk geen treinhalte ter hoogte van Flanders Expo op lijn 75 ?
Maar wel mensen die naar verdere bestemmingen moeten zoals Brussel en Antwerpen.
Waarom is er eigenlijk geen treinhalte ter hoogte van Flanders Expo op lijn 75 ?
- Goede bereikbaarheid evenementen in Flanders Expo
- Bediening van bedrijven, met name van de nieuwe KBC-toren
- Nabijheid afrit E40 om P+R aan te bieden
Maar wel mensen die naar verdere bestemmingen moeten zoals Brussel en Antwerpen.
Haasrode is 1,8 km op 1,6km. Als het station aan de zijkant legt heb je natransport nodig naar de andere kant.
Als je in het midden legt zou het zonder kunnen, maar dan heb je over een extra relatie op extra heel dure sporen...
Ik denk dat er grotere prioriteiten zijn...
Als je in het midden legt zou het zonder kunnen, maar dan heb je over een extra relatie op extra heel dure sporen...
Ik denk dat er grotere prioriteiten zijn...
Noorderkempen is evengoed een gemiste kans. Er is weliswaar wel een station gebouwd maar dat wordt zodanig slecht bediend dat het ook geen geloofwaardig P+R aanbod vormt.
En dus is het nog altijd iedere werkdag file op de E19 (St Job in 't Goor, Kleine Bareel,...)
Het zwaartepunt van het bedrijvenpark ligt toch in de cirkel die ik heb aangeduid, of niet ?
Als we jouw manier van redeneren volgen kunnen we station Diegem ook sluiten.
Er is daar immers ook wel een bedrijf te vinden dat op 1,8km van het station ligt.
Het is die aftakking die peperduur is en die het verkeer net zou storen en dus een slecht idee is. Van HSL2 moet je afblijven. Als je toch een nieuwe spoorlijn zou bouwen moet die dan parallel liggen aan de HSL en verderop aantakken op L36, maar zoals al gezegd: dit is compleet utopisch. Maar dat is niet erg want een halte op L36 is een goed alternatief. Bovendien bedien je daar een deel van het publiek voor het bedrijventerrein en een deel van de mensen die in de wijken ten noorden ervan wonen.Portbou schreef: ↑27 aug 2024, 10:42Mijn voorstel is niet om de IC's (laat staan de HST's) te laten stoppen aan een nieuw station in Haasrode.
Mijn voorstel was om de S2 te verlengen naar een aftakking van L2 bij het bedrijventerrein in Haasrode.
...dan is dat te ver van het bedrijventerrein en dus geen aantrekkelijke optie.
Er is daar een jaar of 15 geleden al een marktonderzoek gedaan dat wees op genoeg potentieel, er is geen reden om aan te nemen dat het potentieel vandaag kleiner zou geworden zijn.
Ik denk dat het evenredig is, maar de helft van het terrein is ver van het station en zal natransport nodig hebben...
Enfin, we kunnen hier nog lang over discuteren...
Oei dat herinner ik mij niet meer, maar het was in die omgeving in ieder geval. Dus in het slechtste geval 1000m, in het beste geval 500m van de plaats van het Portbou-project. Maar dan wel op een manier die operationeel steek houdt.