Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
TKR

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door TKR »

Er worden dus 2 treinen per uur geschrapt? Krijgt de andere Antwerpen-Brussel serie er dan nog 1 bij?
Of start de trage benelux ook al volgend jaar? (wordt deze dan gereden met I11, wat dus ook gewoon de capaciteit verlaagt?)

Hoe zit het dan met de haltes van Vilvoorde en Mortsel-Oude-God. Je kan deze toch niet zomaar geheel schrappen?? :shock:
Shrek

Bericht door Shrek »

TKR schreef: 27 aug 2024, 16:10 Er worden dus 2 treinen per uur geschrapt? Krijgt de andere Antwerpen-Brussel serie er dan nog 1 bij?
Of start de trage benelux ook al volgend jaar? (wordt deze dan gereden met I11, wat dus ook gewoon de capaciteit verlaagt?)

Hoe zit het dan met de haltes van Vilvoorde en Mortsel-Oude-God. Je kan deze toch niet zomaar geheel schrappen?? :shock:
Er wordt maar 1 reeks geschrapt, de reeks 92xx blijft gewoon rijden, maar dan beperkt tot Rotterdam.

Vilvoorde en Mortsel hebben dan nog 1IC en 2S per uur op de as Antwerpen-Brussel.
Steven

Bericht door Steven »

TKR schreef: 27 aug 2024, 16:10 Er worden dus 2 treinen per uur geschrapt? Krijgt de andere Antwerpen-Brussel serie er dan nog 1 bij?

De reeks 33 schrappen wil niet zeggen dat de reeks 31XX er ook uit gaat, die blijft gewoon rijden.
TKR

Bericht door TKR »

Ja, ik dacht inderdaad dat elk half uur serie 33xx was. :lol:

in combinatie met:
NMBS heeft dan beslist om de serie helemaal te schrappen.

Goed, zo extreem erg is het dan toch niet. Het is slechts 'heel erg' nu. :mrgreen:
Steven

Bericht door Steven »

TKR schreef: 27 aug 2024, 16:39 Ja, ik dacht inderdaad dat elk half uur serie 33xx was. :lol:

in combinatie met:
NMBS heeft dan beslist om de serie helemaal te schrappen.

Goed, zo extreem erg is het dan toch niet. Het is slechts 'heel erg' nu. :mrgreen:
Die andere valt dus onder reeks 31XX :wink:
desirootje

Re: Vervoersplan 2023-2026

Bericht door desirootje »

Ik heb even zitten nadenken over de 33xx die volgend jaar niet meer zou rijden. Zou men met een beetje prutswerk de 34xx uit Binche kunnen doen stoppen in Nekkerspoel zodat het aanbod gewijzigd wordt ipv verlaagd. Mortsel-Oude-God heeft die mogelijkheid niet, maar mss kan men een extra trein laten stoppen in Mortsel, de IC uit Leuven bvb die op een gelijkaardig uur daar passeert. Dan is de enige achteruitgang voor Vilvoorde. Extra stops op de IC uit Rotterdam of richting Leuven en Hasselt of zelfs Charleroi zou natuurlijk ook kunnen, maar dat is wss nog minder waarschijnlijk dan mijn vorige ideeën.
Het zou me toch verbazen dat er niets zou lukken.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Hehe. Wie weet is het misschien wel eerder een kwestie van "niet willen" dan van "niet kunnen". Is het niet al lang geweten dat de verbinding Antwerpen-Brussel niet vooraan staat in de prioriteitenlijst?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Shrek

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 27 aug 2024, 22:19 Ik heb even zitten nadenken over de 33xx die volgend jaar niet meer zou rijden. Zou men met een beetje prutswerk de 34xx uit Binche kunnen doen stoppen in Nekkerspoel zodat het aanbod gewijzigd wordt ipv verlaagd. Mortsel-Oude-God heeft die mogelijkheid niet, maar mss kan men een extra trein laten stoppen in Mortsel, de IC uit Leuven bvb die op een gelijkaardig uur daar passeert. Dan is de enige achteruitgang voor Vilvoorde. Extra stops op de IC uit Rotterdam of richting Leuven en Hasselt of zelfs Charleroi zou natuurlijk ook kunnen, maar dat is wss nog minder waarschijnlijk dan mijn vorige ideeën.
Dat zijn dingen die waarschijnlijk wel mogelijk zijn, maar is de winst daarvan groter dan het nadeel? Vilvoorde heeft al heel veel treinen, wil je de reizigers op de snelle IC's Antwerpen-Brussel dan echt straffen met een extra stop? Hetzelfde met de Turnhout-Binche, die is al traag genoeg zonder stop in Nekkerspoel. Vroeger was die stop er trouwens wel en ik herinner me vooral veel gejuich toen die -eindelijk- wegviel.
desirootje

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 27 aug 2024, 22:36 maar is de winst daarvan groter dan het nadeel?
De vraag die ik me stel bij de snelle Benelux, ik ben nog niet overtuigd
BVG1988
Contacteer:

Bericht door BVG1988 »

Men kan eventueel wel een piekuurtrein verder laten rijden tot Vilvoorde, als ook reizigers vanuit Brussel naar Vilvoorde moeten in de ochtend, is dat ook een overstap gespaard vanuit het westen of zuiden. Idem dan 's avonds dan andersom.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jan_olieslagers

wil je de reizigers op de snelle IC's Antwerpen-Brussel dan echt straffen met een extra stop?
Maakt dat zoveel uit? Als die ene trein op L25 dan niet stopt in Nekkerspoel of Vilvoorde of zo, dan hangt hij toch alleen maar te wachten achter de vooropliggende die dat wel doet?
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Als het zo zit, kunnen ze wat mij betreft die snelle Benelux maar beter weer schrappen/steken waar de zon niet schijnt... De nadelen zijn volgens de huidige stand van zaken duidelijk groter dan de voordelen, 100% zeker voor de binnenlandse pendelaar. Winstbejag (zoals het commerciële Eurostar, dat 'geheel toevallig' op diezelfde internationale verbinding rijdt) gaat hier duidelijk boven het aanbieden van een nationaal basisaanbod.

Grond van het probleem blijft het gebrek aan capaciteit in Brussel. Wanneer gaat er iemand zijn die hiervoor enorm zal lobbyen en de politiek wakker schudt? In Duitsland heeft men zo ook op vrij korte termijn besloten de 2. Stammstrecke te bouwen in München en het is zeer waarschijnlijk dat de Verbindungsbahn-Entlastungstunnel er gaat komen in Hamburg. Het zijn zulke projecten die we moeten zien verschijnen in Brussel. Men moet nu al plannen om deze over 20 jaar in gebruik te nemen. Dat wil dus zeggen dat we voor minstens 20 jaar met die problematiek à la snelle Benelux van vandaag (vanaf december eigenlijk, maar soit) gaan opgescheept zitten.
En voor zij die hierop zouden beweren dat de NZV niet overbelast (genoeg) is: hoe zit het met die projectjes om de capaciteit in de NZV op te krikken? Ik heb de voorbije jaren weinig vooruitgang gemerkt.

Pitfall: als we die discussie (alweer) ten gronde gaan voeren, moeten we die voeren in het juiste topic. Ik wou vooral even wat frustratie kwijt. :wink:
jan_olieslagers

Grond van het probleem blijft het gebrek aan capaciteit in Brussel.
5000% akkoord! Maar langetermijndenken mag men nu eenmaal niet verlangen in de bananenrepubliek Belgie. Er is hier al meermaals over gediscuteerd, en in mijn interpretatie is er een soort consensus dat een diepe tunnel onder Brussel het beste idee is, met diepe stations minstens onder Brussel-Noord en Brussel-Zuid. Maar in de huidige politieke situatie zie ik daarover nooit een akkoord komen. Het is al vaak genoeg gesteld: er is een totaal gebrek aan langetermijnvisie, en dus wordt er alleen aan steekvlampolitiek gedaan. Die "snelle Benelux" zou daar wel eens een uitstekend voorbeeld van kunnen zijn: "kijk toch eens hoe goed we bezig zijn!". Niet, dus. Investeringen zijn er nodig, over meerdere decennia.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

trainlovertje schreef: 27 aug 2024, 23:11 Pitfall: als we die discussie (alweer) ten gronde gaan voeren, moeten we die voeren in het juiste topic. Ik wou vooral even wat frustratie kwijt. :wink:
Volkomen eens met uw standpunt. NMBS moet zich concentreren op het binnenlandse verkeer. Wat betreft de Noord-Zuidverbinding zie ik als oplossing: Automatic Train Operation (ATO), de automatisatie van het treinverkeer om treinen korter op elkaar te laten rijden. Maar dat is uiteraard een project van lange adem, de NMBS kan alvast stappen zetten in die richting.
jan_olieslagers

Ik wou vooral even wat frustratie kwijt.
Volledig medeleven en sympathie!
Plaats reactie