jan_olieslagers schreef: ↑27 aug 2024, 16:55
Dat artikel gaat wel over Nederland, he, Olivier... en Nederland is nu eenmaal fietsland, reeds sedert meerdere generaties. Ik blijf bij mijn vraag waarom de studentensteden Gent en Leuven zulke gigantische fietsenparkings hebben, daar waar de drukste stations van het land het met heel wat minder stellen.
Je maakt opnieuw de fout door Gent eenzijdig enkel als "studentenstad" te zien.
Gent-SInt-Pieters is echter wel het drukste station van Vlaanderen, en bij de 48.000 treinreizigers op een gewone weekdag in dat station zitten de kotstudenten helemaal niet bij.
Het is de stad waar het stadsbestuur bij het geldgebrek van de NMBS bij de verbouwing van Gent-Sint-Pieters blijkbaar anders heeft bemiddeld dan in pakweg Luik: geen dure overkapping meer voor de tweede helft van het station, maar wel meer fietsplaatsen gezien het nijpende tekort...
Het is simpelweg de stad waar het meest (werkende en andere) inwoners naar het station fietsen, al kan ik de spectaculaire cijfers van fietsgebruik en laag autogebruik naar station GSP (van een paar jaar geleden?) niet direct terugvinden.
Helaas kan ik volgend artikel zelf niet lezen:
Meer fietsen dan stallingen aan station
12 dec 2022 — Het aantal fietsers is sterk gestegen in Gent, dat was al een tijd geleden voorspeld.
De NMBS is toch verrast hoe snel het aantal fietsers dat naar het station komt, gestegen is.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20221211_97821578
En dat terwijl de NMBS heel veel miljoenen geïnvesteerd had in de autoparking, waar voor zover ik weet nog altijd de onderste verdieping leeg staat...
En dan wat cijfers over heel de stad:
Code: Selecteer alles
De hoofdvervoerswijze van de verplaatsingen in Gent was in 2021:
33,6 % Fiets
33,1 % Wagen als chauffeur
14,5 % Te Voet
6,9 % Wagen als passagier
In het centrum was dit:
36,5 % Fiets
19,8 % Wagen als chauffeur
26,2 % Te Voet
4,4 % Wagen als passagier
https://stad.gent/sites/default/files/media/documents/Gent%20Mobiliteitsonderzoek%20-%20Analyserapport%202012-2021_0.pdf
Aangezien dit onderzoek om de drie jaar herhaald wordt, zouden er nog cijfers van 2024 moeten komen.