Shrek schreef: ↑29 aug 2024, 00:57
Degene die dat budget moet voorzien is de politiek, als zij niet genoeg geld begroten moet het overheidsbedrijf die besparing volgen. Geld gaan uitgeven dat er niet is, is nog veel nefaster dan een doordachte lichte reducering van de infra.
Een lichte reducering Gevoel voor humor heb je wel.
DR-fan schreef: ↑29 aug 2024, 10:45
Die dotaties kan je moeilijk vergelijken aangezien IR minder is opgedeeld dan onze spoorwegen. Infrastructuur is daar nog gewoon een onderdeel van het nationale spoorwegbedrijf, net zoals het (geringe) goederenverkeer trouwens. Je zou dus de dotaties van NMBS én Infrabel moeten meerekenen.
Ook Ierland moet de boekhouding voor infra en operator scheiden, de bedragen die ik noemde waren dan ook enkel voor de reizigersoperator en zijn dus perfect naast de dotatie van de NMBS te leggen.
rdv schreef: ↑29 aug 2024, 09:33
Nog niet zo lang geleden was er een persconferentie van de NMBS dat ze de stations ziet als bruisende welkomstplekken, met ruime diensten, winkels etc (https://www.hln.be/nieuws/stations-moet ... ~abdfe396/). Blijkbaar dan wel zonder hun eigen loketten.
Ik moet de eerste levendige plek nog tegenkomen. De NMBS heeft het hele concept 'Het Station' de vuilbak in gekieperd. U herinnert vast nog wel nog de vierkleurige palen aan ieder (middel)groot station. Het was misschien niet allemaal perfect, maar de stations kregen toch veel meer zorg en onderhoud dan vandaag de dag.
rdv schreef: ↑29 aug 2024, 09:33
Of maak er flex-werkplekken van voor NMBS en Infrabel personeel (die dan ook info kunnen geven of ticketten verkopen). Of zet de loketbedienden in voor de ondersteuning van de Helpdesk en Klantendienst (ze kennen de producten zowiezo al).
Ik zeg nog eens dat er een FOD Spoorwegen moet worden opgericht om zoals bij alle andere overheidsdiensten de dienstverlening uit te voeren met een niet-commerciële insteek. Dan pas zullen de mensen op het terrein naar waarde geschat worden.
Mijn waardering en respect voor mijn Belgische postbode is zeker niet verminderd sedert de nationale potserijen werden hernoemd en gereorganiseerd tot bpost.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers schreef: ↑29 aug 2024, 22:19
Mijn waardering en respect voor mijn Belgische postbode is zeker niet verminderd sedert de nationale potserijen werden hernoemd en gereorganiseerd tot bpost.