Geplande snelheidsverhogingen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
TKR

Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door TKR »

Zo nu en dan lees je hier eens dat het de bedoeling is dat de snelheid op een bepaalde lijn verhoogd word.
Kunnen we eens aan een overzicht werken van al deze projecten? :)

Welke lijn (of welk stuk van de lijn) krijgt op termijn een snelheidsverhoging? (naar hoeveel?)
Wat zijn de vereisten hiervoor?
En wat is ruwweg de geplande opleverdatum van deze versnelling?

Bijvoorbeeld:
L50 Gent-Brugge 160->200km/u.
Eerst naar viersporigheid brengen. Verwachtte versnelling in ????

L96N Halle - Brussel-Zuid 160->200km/u
Ingebruikname ETCS, verwacht in ????

Het lijkt me leuk om alles eens op een rijtje te zetten. :mrgreen:
Zwoopaman

Re: Geplande snelheidsverhogingen

Bericht door Zwoopaman »

Ik veronderstel en hoop dat L59 bij ingebruikname van ETCS ook weer van 120km/u naar 140km/u wordt opgetrokken.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

TKR schreef: 15 sep 2024, 14:12 Bijvoorbeeld:
De vernieuwde stations zijn (nog) niet aangepast om treinen aan 200 km/u te ontvangen. Zeker de perrons in Aalter zijn heel erg smal. De pillaren van de luifels zijn ook hinderlijk geplaatst op de perronrand, wat de beschikbare ruimte beperkt.
TKR

Bericht door TKR »

Zwoopaman schreef: 15 sep 2024, 14:37 Ik veronderstel en hoop dat L59 bij ingebruikname van ETCS ook weer van 120km/u naar 140km/u wordt opgetrokken.
Ik had vernomen dat men daar eerst het derde spoor wil voor de goederentrafiek?

---

Op de wiki van L50A staat de upgrade naar 200kph nog steeds vermeld, en zelfs dat de stations daarvoor voorzien zijn. Deze info is dan niet meer up to date?

Wat zijn de vooruitzichten op L96N naar Halle? Meteen verhogen naar 200kmu vanaf 2026? (het moment dat heel België ETCS zou moeten hebben, op HSL 1 na dan)

Vandaar dat het wel eens handig zou zijn om de huidige stand van zaken eens op te sommen. Ook welke stukken van de lijn naar Luxemburg nog versneld moeten worden etc.
Kevin

Bericht door Kevin »

TimJ36 schreef: 15 sep 2024, 23:01
De vernieuwde stations zijn (nog) niet aangepast om treinen aan 200 km/u te ontvangen. Zeker de perrons in Aalter zijn heel erg smal. De pillaren van de luifels zijn ook hinderlijk geplaatst op de perronrand, wat de beschikbare ruimte beperkt.
Op de buurtbewonersvergadering voor de werken in Aalter werd destijds gezegd dat 200km/h in Aalter alvast niet mogelijk was wegens te weinig ruimte tussen de sporen.
De 50A komt normaal met ETCS wel opnieuw naar 160km/h
K V B

Bericht door K V B »

Waarom heeft men er bij L50A niet voor gekozen om de snelle sporen aan de buitenkant te leggen, zoals men bij de NS vaak doet? Op stations met enkel stoptreinen leg je dan en enkel eilandperron in het midden, en zo kunnen sporen dichter bij elkaar liggen.
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef: 18 sep 2024, 08:03 Waarom heeft men er bij L50A niet voor gekozen om de snelle sporen aan de buitenkant te leggen, zoals men bij de NS vaak doet? Op stations met enkel stoptreinen leg je dan en enkel eilandperron in het midden, en zo kunnen sporen dichter bij elkaar liggen.
Bij hogere snelheden moeten de sporen niet dichter maar verder uit elkaar liggen. Dit ivm de drukgolf indien 2 treinen elkaar kruisen.
dovaere

Bericht door dovaere »

Steven schreef: 18 sep 2024, 10:22
K V B schreef: 18 sep 2024, 08:03 Waarom heeft men er bij L50A niet voor gekozen om de snelle sporen aan de buitenkant te leggen, zoals men bij de NS vaak doet? Op stations met enkel stoptreinen leg je dan en enkel eilandperron in het midden, en zo kunnen sporen dichter bij elkaar liggen.
Bij hogere snelheden moeten de sporen niet dichter maar verder uit elkaar liggen. Dit ivm de drukgolf indien 2 treinen elkaar kruisen.
OK, maar de twee enorme afstanden tussen sporen 1 en 2, en tussen sporen 3 en 4 bij onze verdubbelde spoorlijn L50A zijn er niet voor de hogere snelheid. Want de drukgolf is toch het grootst tussen sporen 2 en 3 (twee tegenligger-treinen aan 160, hopelijk ooit 200 km/u)?
Nu lijkt het of men over de volledige lengte van tientallen kilometers van de spoorverdubbeling (Oostkamp - Aalter ( --Landegem ?) vooral plaats heeft gereserveerd voor twee eilandperrons tussen 1 en 2, en tussen 3 en 4.
Steven

Bericht door Steven »

Men wil gewoon alle opties openhouden. Indien er verstoord verkeer is en eventueel 2 van de 4 sporen versperd zijn (bijvoorbeeld schade aan bovenleiding) kan je alsnog alle stations aandoen met een S/L trein.
dovaere

Bericht door dovaere »

TimJ36 schreef: 15 sep 2024, 23:01
Eerst naar viersporigheid brengen. Verwachte versnelling in ????
De vernieuwde stations zijn (nog) niet aangepast om treinen aan 200 km/u te ontvangen. Zeker de perrons in Aalter zijn heel erg smal. De pilaren van de luifels zijn ook hinderlijk geplaatst op de perronrand, wat de beschikbare ruimte beperkt.
Dat er plaatstekort is, snap ik, maar voor wat precies wordt "de beschikbare ruimte beperkt"? Gaat dat over een veiligheidsmarge of echt over iets fysieks?
[ANTWOORD] Het gaat over ontbrekende ruimte om de binnenste sporen uit elkaar te trekken (en de perronrand dus mee op te schuiven).
Kevin schreef: 17 sep 2024, 19:43 Op de buurtbewonersvergadering voor de werken in Aalter werd destijds gezegd dat 200km/h in Aalter alvast niet mogelijk was wegens te weinig ruimte tussen de sporen.
De 50A komt normaal met ETCS wel opnieuw naar 160km/h
Is er enkel een probleem in Aalter, of moet ik bovenstaande interpreteren als: "de viersporigheid komt er vooral voor capaciteit en betrouwbaarheid, en door keuzes o.a. voor de perrons, is het niet realistisch om ergens voor "de snelle" (binnenste) sporen naar 200 km/h te gaan" ?

Een tweede vraag: Wat is/zal de maximum snelheid zijn op spoorlijn 50D, dus de buitenste sporen, die bedoeld zijn voor de trage treinen?
Laatst gewijzigd door dovaere op 18 sep 2024, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
TKR

Bericht door TKR »

Zoals ik het nu begrijp kan men niet meer naar 200km/u gaan omdat de middelste sporen te dicht tegen elkaar liggen. Om deze verder uit elkaar te leggen moet je alle stations terug opbreken om de perrons verder uit elkaar te leggen.

Als ik wikipedia mag geloven zou het origineel wel de bedoeling zijn geweest om hier op termijn 200 te rijden.
dovaere

Bericht door dovaere »

TKR schreef: 18 sep 2024, 14:56 Zoals ik het nu begrijp kan men niet meer naar 200km/u gaan omdat de middelste sporen te dicht tegen elkaar liggen. Om deze verder uit elkaar te leggen moet je alle stations terug opbreken om de perrons verder uit elkaar te leggen.

Als ik wikipedia mag geloven zou het origineel wel de bedoeling zijn geweest om hier op termijn 200 te rijden.
Wat de bedoeling van Infrabel en de ontwerpers uiteindelijk echt was, weet ik niet.
De snelheid van 200 km/h staat wel in officiële documenten uit 2012:
Verzoek tot ontheffing van de MER-plicht 3e en 4e spoor tussen Brugge en Gent
januari 2012
Infrabel plant de capaciteitsuitbreiding van de spoorlijnen tussen Gent en Zeebrugge over een totale afstand van circa 50 km.
Het totale project omvat:
De aanleg van een derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge en de aanleg van een derde
spoor tussen het station van Brugge en de vertakking Dudzele. In een latere fase zullen deze
werken vervolledigd worden met werken aan het traject Dudzele-Zeebrugge.
Op termijn wordt de infrastructuur van de bestaande sporen (bedding, sporen, bovenleiding,
seininrichting, …) aangepast voor exploitatie op 200 km/uur. Het ontwerp van het 3de en 4de
spoor houdt hier rekening mee (te respecteren afstanden tussen de sporen in functie van de
snelheid). Op dezelfde termijn wordt de infrastructuur van het 3de en 4de spoor aangepast
voor exploitatie op 160 km/uur.
Bij de in dienst name van het 3de en 4de spoor zullen echter
zowel de bestaande als de nieuwe sporen bereden worden aan 140 km/uur.
https://www.afrit12hansbeke.be/images/0 ... werken.pdf
Verzoek tot ontheffing van de MER-plicht 3e en 4e spoor tussen Brugge en Gent Module 2A:
Baanvak Landegem-Aalter
Januari 2012
De aanleg van het 3de en 4de spoor tussen Landegem en Aalter situeert zich tussen de Grote
Heirenthoek te Nevele en de Weibroekdreef te Aalter. Op termijn wordt de infrastructuur van de
bestaande sporen (bedding, sporen, bovenleiding, seininrichting, …) aangepast voor exploitatie op
200 km/uur. Het ontwerp van het 3de en 4de spoor houdt hier rekening mee (te respecteren
afstanden tussen de sporen in functie van de snelheid).
Op dezelfde termijn wordt de
infrastructuur van het 3de en 4de spoor aangepast voor exploitatie op 160 km/uur. Bij de
indienstname van het 3de en 4de spoor zullen echter zowel de bestaande als de nieuwe sporen
bereden worden aan 140 km/uur. De nieuwe sporen volgen het tracé van de bestaande sporen. In
het gedeelte tussen Landegem en Aalter ligt het spoor in rechte strekking. Enkel ter hoogte van de
aansluitingen aan de bestaande sporen te Landegem en Aalter zijn er overgangsbogen voorzien.
De tussenafstand tussen de nieuwe en de bestaande sporen bedraagt 9,18 m as op as in de zone
tussen Landegem en het station Hansbeke (km 63,3 en km 64). Deze tussenafstand vergroot naar
11,50 m as op as (ter hoogte van de perrons van het station Hansbeke) tot aan de bestaande
sporen van het station Aalter.
https://www.milieuinfo.be/dms/d/d/works ... 202012.pdf
Het is natuurlijk sowieso praktisch onmogelijk om nieuwe perrons te bouwen aan een bestaande spoorlijn met twee sporen, die (midden)sporen tegelijk uit elkaar te trekken én in dienst te houden.
Dat kun je praktisch gezien enkel door eerst te verdubbelen naar vier sporen en daarna met wat meer ademruimte de perrons aan de middelste sporen te verbouwen.

Ik heb nog een bijkomende vraag: kan een perron aan een 200 km/u spoorlijn eigenlijk wel, en wat moet er dan aangepast worden qua veiligheid?
Laatst gewijzigd door dovaere op 18 sep 2024, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

dovaere schreef: 18 sep 2024, 15:10 Ik heb nog een bijkomende vraag: kan een perron aan een 200 km/u spoorlijn eigenlijk wel, en wat moet er dan aangepast worden qua veiligheid?
Dat is toch al het geval op L. 36N. Of vergis ik mij?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dovaere

Bericht door dovaere »

Paul schreef: 18 sep 2024, 15:59
dovaere schreef: 18 sep 2024, 15:10 Ik heb nog een bijkomende vraag: kan een perron aan een 200 km/u spoorlijn eigenlijk wel, en wat moet er dan aangepast worden qua veiligheid?
Inderdaad, maar normen kunnen veranderen.
Overigens heb ik zelf het antwoord al gevonden. In Nederland mag het niet aan 200 km/h, in België worden er dan scheidingswanden gezet:

Ik lees bijvoorbeeld dit antwoord uit Nederland, waar iemand zich afvroeg of dit wel mag aan 140 km/u:
160km/u is wel het maximum, bij hogere snelheden zijn er geen perrons toegelaten. Om die reden liggen de perrons van station Dronten niet langs de doorgaande sporen maar langs zijsporen, hier is de baanvaksnelheid namelijk 200km/u.
Jan Haverkamp schreef:
Tot mijn grote verbazing mag een ICE in Duitsland met 200 km/u langs perrons razen. Dat wordt dan wel omgeroepen, maar dan nog.
Dit is een internationale norm, Nederland is de uitzondering als enige land in West-Europa waar de snelheid wordt beperkt door perrons en overgangen. 200km/u is wat ongemakkelijk, maar blijkbaar ook niet gevaarlijk.
De middensporen in Diegem (en andere stations tussen Brussel en Leuven) zijn voor 200 km/h. Daar stoppen echter normaliter geen treinen en die schermen, met slechts enkele open plaatsen, zorgen ervoor dat er doorgaans geen mensen verzeild raken. De buitensporen zijn 140 of 160 km/h (Diegem 140).
https://community.ns.nl/op-het-station- ... rons-80258
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Paul schreef: 18 sep 2024, 15:59
Geen vergissing, Paul.Toen ik nog pendelde Kortenberg-Schuman ben ik in Kortenberg uit nieuwsgierigheid wel eens die middenste perrons opgewandeld, ze zijn flink overwoekerd met onkruid, er staan waarschuwingsborden en blauwe ledverlichting die geacht wordt ontradend te werken. EEN keer is het me ook gebeurd dat ik werd aangesproken door een zeer goedbedoelende maar niet al te snuggere dame die maar bleef aandringen dat ik "dat" toch echt niet moest doen, zelfs toen ik terug naar het buitenperron stapte bleef ze me aanklampen. Ik heb toen ten einde raad mijn telefoon genomen om de 112 te bellen, ik was echt capabel om klacht neer te leggen wegens opdringerig gedrag. Gelukkig is de dame gekalmeerd door de TBG van de S2 die net voor mijn S9 halteerde. Knap werk van die TBG! Ik heb me toen gerealiseerd dat ik, door op die "snelle" perrons te gaan wandelen, misschien ook wel alarmen zou kunnen triggeren via camera's, en heb die wandelingskes dan flink ingeperkt, zowel in aantal als in duurtijd.

Terug naar de aanvankelijke vraag van @K_V_B: blijkbaar vond Infrabel het belangrijker om op L50 hetzelfde te doen als op L36, eerder dan hetzelfde te doen dan in Nederland. Geef nu maar toe dat daar best iets voor te zeggen is :) Maar alweer is het droevig om te zien hoe al die infrastructuurbeheerders naarstig in hun eigen tuintje spitten, zonder afspraken of harmonisering met de buren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie