BENELUX

Hobbes
Berichten: 759
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: BENELUX

Bericht door Hobbes »

Steven schreef: 18 sep 2024, 01:00 Tot en met 4/10 zijn er proefritten met “test” passagiers. Het betreft dan personeel dat in zijn vrije tijd gebruik maakt van de trein. Er bestaan voor die dagen zeker en vast geen tickets, is niet toegankelijk voor de gewone reizigers. Vanaf 7 oktober dus wel. Dit weekend is 3320 de grens overgekomen en zal wellicht spoedig de vloot vervolledigen als alle afnametesten vlot verlopen. Hij kan dan de 3311/3312/3314/3318/3319 vervoegen.
Gisteren met 3316 gereden.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: BENELUX

Bericht door ovspotter_be »

Ik mag deze avond als passagier zijnde met zo'n testrit voor spoorwegpersoneel mee tussen Rotterdam en Brussel.
Gydo
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 apr 2024, 14:57

Re: BENELUX

Bericht door Gydo »

dovaere schreef: 17 sep 2024, 21:49 Commercieel proefbedrijf voor de IC-Snel / ICNG naar Brussel vanaf 7 oktober, drie ritten op weekdagen !
Quote michaben (17-09-2024 16:46:06):
Vanaf 7 oktober staat de snelle IC Brussel (9500 serie) in de reisinformatie opgenomen tussen Brussel en Lelystad, drie ritten per dag op maandag t/m vrijdag. Terug slechts één rit die in Lelystad begint, de andere beginnen in Amsterdam (LM vanaf Wgm/Watergraafsmeer) en Rotterdam (LM/ledig materieel vanuit Lls/Lelystad-Centrum maar trein staat dan enige tijd in Rtd/Rotterdam Centraal GDST/geen dienst voor de rest van de rit). Trein is niet toegankelijk voor binnenlands gebruik.
https://www.somda.nl/forum/19623/IC-Bru ... m-Brussel/
Op 7 oktober begint inderdaad het commerciële proefbedrijf met reguliere reizigers voor de ICNG.
Wat ik wel apart vindt is dat de rit die in Rotterdam begint als LM-rit vanuit Lelystad komt, kunnen ze beter die LM ook door reizigers laten gebruiken.
Laatst gewijzigd door Gydo op 18 sep 2024, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

Ik neem aan dat je met LM wil zeggen dat het Leeg Materieel is?
Gydo
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 apr 2024, 14:57

Re: BENELUX

Bericht door Gydo »

Steven schreef: 18 sep 2024, 13:15 Ik neem aan dat je met LM wil zeggen dat het Leeg Materieel is?
Ja.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: BENELUX

Bericht door ovspotter_be »

Deze avond testtrein genomen tussen Rotterdam en Brussel.
Hele vlekkeloze rit, ik was de enige reiziger en de ICNG is ook gewoon een hele mooie en comfortabele trein.
De rit zelf is ook zeer snel, vandaag hadden we tussen Rotterdam Centraal en Brussel-Zuid ook maar één halte in Antwerpen-Centraal.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: BENELUX

Bericht door FLV-FGSP »

Ik hoor soms wel mensen klagen over het geluidsniveau in de ICNG, door het ontbreken van tussendeuren is de trein van binnen niet echt stil te noemen.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: BENELUX

Bericht door ovspotter_be »

Ik vond het geluidsniveau in 1e klasse goed meevallen, de trein is zeker niet luid te noemen.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 321
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: BENELUX

Bericht door DDietzen »

Ik heb zelf één rit in de 1e klas gemaakt, van Eindhoven naar Delft, in een binnenlandse ICNG-8. Daar zat ik in een 'kletscoupé' direct naast de bakovergang, zonder tussendeur, en dat was toch een constant geluid. Niet oorverdovend, maar wel luid genoeg dat je wat harder zou moeten praten dan normaal om elkaar te verstaan.

Mét tussendeur (zoals in de stiltecoupé's 2e klas) is het heerlijk rustig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

FLV-FGSP schreef: 18 sep 2024, 21:31 Ik hoor soms wel mensen klagen over het geluidsniveau in de ICNG, door het ontbreken van tussendeuren is de trein van binnen niet echt stil te noemen.
De ICNG heeft giga veel binnendeuren, loop er eens door en tel ze maar eens. Dat er geen dubbelde deur is bij elke overgang van rijtuig lijkt me logisch, het zou het enkel wat complexer maken om vlot door de trein te bewegen. Kan de geluidsisolatie beter? Wellicht wel. Is gewoon een beetje eigen aan de ombouw van de trein.

Verder moet je er aan denken dat er een aantal rijtuigen zijn waaronder de tractiemotoren aanwezig zijn en je daar hoe dan ook wat extra geluid zal hebben.
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Ik ben begin deze week met een rit meegeweest en wat mij opviel: het rijgedrag van de ICNG lijkt in België iets beter te zijn dan in Nederland. Zowel op het klassieke net als op de HSLs leek de trein stabieler te rijden, ik merkte in België minder zijwaartse bewegingen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

AlexNL schreef: 19 sep 2024, 16:13 Ik ben begin deze week met een rit meegeweest en wat mij opviel: het rijgedrag van de ICNG lijkt in België iets beter te zijn dan in Nederland. Zowel op het klassieke net als op de HSLs leek de trein stabieler te rijden, ik merkte in België minder zijwaartse bewegingen.
Het Belgische spoor ligt gemiddeld ook stukken beter dan in NL, een beetje het omgekeerde dan de snelwegen die dan weer beter zijn in NL.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: BENELUX

Bericht door jan_olieslagers »

Huh? Ik kom niet zo vaak in NL, zeker niet sedert ik in het zuiden woon, maar de paar keren dat ik er recentelijks nog geweest ben vielen de snelwegen me niet op door kwaliteitsverschillen met BE. Allebei best okee, voor mijn part. De Spaanse, die zijn opvallend goed (maar ze zijn dan ook flink wat kalmer), en de Duitse zijn intrinsiek niet slecht maar worden wel geteisterd door aanhoudende werkzaamheden en de daaruitvolgende verkeershinder. Met excuus voor het mogelijke opentrekken van een nevendiscusie.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Steven schreef: 19 sep 2024, 21:03 Het Belgische spoor ligt gemiddeld ook stukken beter dan in NL,
België heeft voor zover ik weet een veel betere bodem dan grote delen van Nederland.

Het is niet voor niets dat jullie alle HSLs op een ballastbed hebben kunnen bouwen, terwijl onze HSL-Zuid vrijwel geheel op beton is gebouwd.
een beetje het omgekeerde dan de snelwegen die dan weer beter zijn in NL.
jan_olieslagers schreef: 19 sep 2024, 21:21 Huh? Ik kom niet zo vaak in NL, zeker niet sedert ik in het zuiden woon, maar de paar keren dat ik er recentelijks nog geweest ben vielen de snelwegen me niet op door kwaliteitsverschillen met BE. Allebei best okee, voor mijn part. De Spaanse, die zijn opvallend goed (maar ze zijn dan ook flink wat kalmer), en de Duitse zijn intrinsiek niet slecht maar worden wel geteisterd door aanhoudende werkzaamheden en de daaruitvolgende verkeershinder. Met excuus voor het mogelijke opentrekken van een nevendiscusie.
In mijn ervaring hangt het in België af van waar je rijdt. Op de E19 tussen Meer en Antwerpen is de kwaliteit van het wegdek naar mijn mening prima, en dat geldt eigenlijk overal in Vlaanderen wel. Over Wallonië ben ik minder te spreken, maar het is al jaren geleden sinds ik in dat deel van België heb gereden.

Wat een veel groter verschil maakt is het weer. In Nederland kan ik nog steeds prima doorrijden tijdens een flinke regenbui, in België vind ik rijden tijdens regen echt een verschrikking. Vorige maand heb ik na zonsondergang een rit Calais>Breda gemaakt, t.h.v. Duinkerken begon het te regenen en dat bleef zo tot ik in Breda de snelweg af ging. Vreselijk.


Einde offtopic :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: BENELUX

Bericht door Steven »

AlexNL schreef: 21 sep 2024, 13:22
Steven schreef: 19 sep 2024, 21:03 Het Belgische spoor ligt gemiddeld ook stukken beter dan in NL,
België heeft voor zover ik weet een veel betere bodem dan grote delen van Nederland.

Het is niet voor niets dat jullie alle HSLs op een ballastbed hebben kunnen bouwen, terwijl onze HSL-Zuid vrijwel geheel op beton is gebouwd.
[/quote]

Het enige stuk HSL in Nederland met een “gewoon” ballastbed ligt tussen Meer Grens en het verdiept in Galder (waarbij de trein onder de E19 gaat).
Plaats reactie