Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
TimJ36

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door TimJ36 »

groentje schreef: 24 sep 2024, 23:30 klopt, ik had duidelijker kunnen zijn, maar ik had het over een gewone dagtrein. Ik schat dat het met wat goede planning onder de 6 uur reistijd moet kunnen...
Een voorbeeld hoe de verbinding Brussel - Berlijn er kan uitzien:

Wanneer een rechtstreekse trein Brussel-Berlijn (Mobiliteit van Morgen, 7/03/2020)
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

TimJ36 schreef: 25 sep 2024, 11:42
groentje schreef: 24 sep 2024, 23:30 klopt, ik had duidelijker kunnen zijn, maar ik had het over een gewone dagtrein. Ik schat dat het met wat goede planning onder de 6 uur reistijd moet kunnen...
Een voorbeeld hoe de verbinding Brussel - Berlijn er kan uitzien:

Wanneer een rechtstreekse trein Brussel-Berlijn (Mobiliteit van Morgen, 7/03/2020)
Dat is een nogal traag pad van Keulen naar Berlijn: 5 uur, o.a. door via Duisburg te rijden. De reguliere ICE's Keulen-Berlijn doen er ca. 4 uur en 20 minuten over en de sprinter-ICE's ca. 4 uur.
Matjas

Bericht door Matjas »

Steven schreef: 22 sep 2024, 21:47
rvdborgt schreef: 22 sep 2024, 14:01
Steven schreef: 22 sep 2024, 13:55 Iedereen mag staan roepen wat ze willen. Als er geen personeel is voor trein x zal die niet rijden. Daarvoor hoef je echt geen groots diploma te hebben. Als de grote heren en dames van politiek en FOD er kunnen voor zorgen dat er plots 300man extra is kan er al iets meer. Maar die zijn er nu niet.
Er zouden slechts 50 mensen te weinig zijn. Dus een aantal van de extra verbindingen zouden mogelijk moeten zijn. Plus een plan met wanneer welke verbindingen wel te verwachten zijn.
Verder blijft er nog het punt van het schrappen van een verbinding die de NMBS verplicht is te rijden.
Slechts 50?? Dat is misschien voldoende om de nieuwe treinen te laten rijden, niet om alle achterstand weg te werken. De meeste machinisten staan gewoon teveel dagen achter. De komende jaren gaan ook weer heel wat mensen op pensioen (er is vooral een instroom van oudere mensen die bijgevolg ook weer snel op pensioen gaan). 50 is dus een druppel op een hete plaat. De NMBS vist in een vijver die overbevist is.
Alleen al voor Brussel heb je enkele tientallen mensen nodig om het kader aan te vullen. Dan ken ik nog niet eens de juiste tekorten in de andere districten. Ze vergeten wellicht dat ook heel wat mensen 4/5 werken (ouderschapsverlof, eindeloopbaan, …) per 5 mensen die zoiets doen heb je dus weer 1 VTE tekort.
Er wordt in de media enkel gesproken over een tekort aan treinbestuurders. Er is momenteel eveneens een nijpend chronisch tekort aan materieel. Er zijn momenteel teveel diensten opgesteld voor het beschikbaar materieel. Men moet ‘de minst slechte’ locomotieven die voorzien waren voor een nazicht/onderhoud terug uit het atelier wegsturen om diensten te verzekeren. Met de nodige pannes, vertragingen of afschaffingen onderweg tot gevolg. P-treinen (en andere) worden systematisch afgeschaft ‘s morgens wegens geen beschikbare locomotieven.

Feit is dat de NMBS te laat is geweest met het bestellen van nieuw materieel om in te spelen op de huidige markt. De serieuze achterstand van de levering van de M7 dragen hier eveneens niet aan bij. De hopeloos, soms jaren durende homologaties van nieuw materieel er nog niet bij vermeld. Om maar niet te beginnen over beschikbare rijpaden. En dan zou men 2000 extra treinen per week willen laten rijden?

Ik houd m’n hart vast voor eind 2025 wanneer alle materieel verplicht uitgerust dient te zijn met ETCS. De weinige klassieke stellen die nog steeds rondrijden gaan er dan definitief uit, samen met het M4 stuurrijtuig, M5 stuurrijtuig (en wat dat betreft de hele reeks M5 gezien de voeding van het stuurrijtuig komt), T21 en T27. Ik zie ze genoodzaakt zijn de resterende T27 in te sluiten tussen 2 stuurrijtuigen uitgerust met ETCS, wat opnieuw een enorme inzet van materieel betekend om 1 trein te laten rijden…
desirootje

Bericht door desirootje »

Matjas schreef: 25 sep 2024, 16:25 Ik houd m’n hart vast voor eind 2025 wanneer alle materieel verplicht uitgerust dient te zijn met ETCS. De weinige klassieke stellen die nog steeds rondrijden gaan er dan definitief uit, samen met het M4 stuurrijtuig, M5 stuurrijtuig (en wat dat betreft de hele reeks M5 gezien de voeding van het stuurrijtuig komt), T21 en T27. Ik zie ze genoodzaakt zijn de resterende T27 in te sluiten tussen 2 stuurrijtuigen uitgerust met ETCS, wat opnieuw een enorme inzet van materieel betekend om 1 trein te laten rijden…
De M5 en M4 stuurrijtuigen gaan er niet uit, ze mogen gwn niet gebruikt worden als stuurrijtuig. Deze treinen zouden dan voornamelijk P-treinen doen waarbij de lok wordt omgezet (M5+M5Bdx+HLE18 bvb) of trek duw met 2 locs. M4 zou er volledig uit moeten maar ik zie ze mss nog een aantal jaar een paar extra houden om ze op die manier in te zetten.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Destijds verlaagde men de maximumsnelheid van de M2-rijtuigen van 140 naar 125 km/u. Ik vermoed dat men op die manier de onderhoudscycli van de rijtuigen kan verlengen, c.q. hun buitendienststelling vertragen. Dat zou eigenlijk niet echt een probleem mogen zijn: er zijn lijnen en verbindingen genoeg waar maar 120 km/u gereden mag worden en op die manier hoeft men zich niet te overhaasten met de verwijdering van de M4-rijtuigen. Voor de M4 zou dat dus een verlaging van de snelheid van 160 naar 120 zijn, wat vermoedelijk het doodvonnis voor veel van deze rijtuigen kan uitstellen, mits soms kleine aanpassingen aan de dienstregelingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
maarten

Bericht door maarten »

groentje schreef: 24 sep 2024, 20:36 Helaas niet via Brussel, maar dat zou de verbinding natuurlijk wel een pak ingewikkelder maken. Ik hoop wel dat DB ooit een rechtstreekse trein tussen Brussel en Berlijn inlegt, ik ben ervan overtuigd dat er vraag naar is.
Volgens mij is die verbinding ook sneller.
1:25 van Parijs naar Brussel, 1:45 van Brussel naar Keulen, 4:15 van Keulen naar Berlijn. Totaal 7:35 (inclusief stops).
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

maarten schreef: 26 sep 2024, 08:23
groentje schreef: 24 sep 2024, 20:36 Helaas niet via Brussel, maar dat zou de verbinding natuurlijk wel een pak ingewikkelder maken. Ik hoop wel dat DB ooit een rechtstreekse trein tussen Brussel en Berlijn inlegt, ik ben ervan overtuigd dat er vraag naar is.
Volgens mij is die verbinding ook sneller.
1:25 van Parijs naar Brussel, 1:45 van Brussel naar Keulen, 4:15 van Keulen naar Berlijn. Totaal 7:35 (inclusief stops).
Brussel-Keulen is 1:50 en verder moet je ook paden vinden. Via Straatsburg kan het theoretisch ook sneller (hij gaat bv. via Darmstadt) maar als je geen geschikte paden vindt, dan wordt het moeilijk. Aangezien Keulen en het Roergebied niet de gemakkelijkste plaatsen zijn om een pad toe te voegen, en dat is zacht uitgedrukt, is het allerminst zeker dat die reistijd ook gehaald kan worden.
Steven

Bericht door Steven »

De dienstregeling voor de ICNG zijn min of meer bekend. Te Brussel zuid zal het vertrek van maandag tot vrijdag zijn om u47 en in het weekend om u57. De aankomst in Brussel Zuid is tijdens de week om u13 en in het weekend om u03.

Deze treinen gaan rijden onder de nummers 95xx de “trage“ Benelux blijft zijn huidige rijpad behouden alsook het ritnummer 92xx
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Steven schreef: 26 sep 2024, 09:19 De dienstregeling voor de ICNG zijn min of meer bekend.
Zijn daar wel voldoende treinbestuurders voor? :shock:
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

TimJ36 schreef: 26 sep 2024, 21:31
Steven schreef: 26 sep 2024, 09:19 De dienstregeling voor de ICNG zijn min of meer bekend.
Die wordt in coöperatie met NS gereden als ik mij niet vergis, en de internationale bestuurders zijn een aparte depot, dus daar zullen hopelijk wel voldoende bestuurders voor zijn?
desirootje

Bericht door desirootje »

TimJ36 schreef: 26 sep 2024, 21:31 Zijn daar wel voldoende treinbestuurders voor? :shock:
Natuurlijk, je haalt de internationale TB's uit alle uithoeken om deze reeks te doen en de TB's voor de 3300 reeks kunnen dan (onrechtstreeks) voor hun invallen. Je moet ook rekening houden met het feit dat de NS ook wel TB's zal leveren.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

desirootje schreef: 26 sep 2024, 22:04
TimJ36 schreef: 26 sep 2024, 21:31 Zijn daar wel voldoende treinbestuurders voor? :shock:
Natuurlijk, je haalt de internationale TB's uit alle uithoeken om deze reeks te doen en de TB's voor de 3300 reeks kunnen dan (onrechtstreeks) voor hun invallen. Je moet ook rekening houden met het feit dat de NS ook wel TB's zal leveren.
Maar je zit nog met het feit dat zij misschien moeten ingezet worden om de nationale diensten te verzekeren (sinds minister Gilkinet er op staat dat de treinplannen worden uitgevoerd)? cfr. Minister schrapt beslissing NMBS om treinaanbod niet uit te breiden (De Standaard, 22/09/2024). Wel interessant dat Nederland treinbestuurders kan voorzien, is goed om het gebrek aan treinbestuurders in België op te vangen.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

TimJ36 schreef: 26 sep 2024, 22:17 Wel interessant dat Nederland treinbestuurders kan voorzien, is goed om het gebrek aan treinbestuurders in België op te vangen.
Nederland gaat geen bestuurders voorzien om in te vallen voor de onze, maar bepaalde treinen worden verzekerd door NS-personeel (NS bestuurder + NS treinbegeleider) en andere treinen worden dan weer verzekerd door NMBS-personeel.
Steven

Bericht door Steven »

TimJ36 schreef: 26 sep 2024, 21:31
De treinbestuurders zijn voorzien en opgeleid. Daar zijn we al een jaar mee bezig om dat in orde te krijgen. Tussen het verzekeren van onze gewone diensten door. Er zijn treinbestuurders in Antwerpen en Brussel (voor wat vertrekt de nmbs) die deze treinen gaan rijden. Natuurlijk met een evenwichtig deel NS treinbestuurders. Al deze mensen verzekeren zowel treinen 92xx als 95xx. Deze mensen doen geen binnenlandse diensten. Zoals vermeld zitten we afzonderlijk en bezitten geen kennis meer van binnenlandse treinen. Daar mag Gilkinnet nog luid staan om roepen dat lukt toch niet meer. Hoe meer machinisten je nu nog in opleiding gaat steken voor nieuwe treinen hoe minder er dit najaar nog beschikbaar zijn om effectief treinen te rijden

Machinisten rijden met treinen maar moeten ook vrij gemaakt worden voor medisch onderzoek, permanente opleiding, opleiding nieuwe treinen, instuderen van nieuwe lijnen. Daar kruipt dus heel wat energie in om zoiets te plannen en daar zijn mensen fulltime mee bezig. Oh ja en tussendoor moeten al die mensen ook nog hun vrije dagen krijgen.
Steven

Bericht door Steven »

TimJ36 schreef: 26 sep 2024, 22:17 Wel interessant dat Nederland treinbestuurders kan voorzien, is goed om het gebrek aan treinbestuurders in België op te vangen.
Dat kan en zal NS niet doen, het tekort aan rijdend personeel is geen Belgisch probleem maar een Europees probleem. Bijna alle landen hebben wel tekorten, al zijn er streken waar het wel voldoende is maar doorgaans mag je er op rekenen dat er nationaal gezien tekorten zijn om alles te doen wat je zou willen (dus ook mensen voldoende vrije dagen kunnen geven).
Plaats reactie