Allen,
Ik ben hier nieuw op dit forum. Dus even mezelf voorstellen.
Man van 43 jaar.
25 jaar tewerkgesteld in de privé. Waaronder de laatste 17 jaar voor dezelfde werkgever.
Nu heb ik onlangs een sollicitatie gedaan voor technieker in de TW van Hasselt. En ik mag daar ook beginnen. Nu aanvankelijk was ik verkocht en was ik ook 100% zeker om het te doen. Maar naarmate de tijd verstreek en gesprekken met andere mensen (niet nmbs), ben ik beginnen twijfelen. Nu weet ik ook wel dat ik deze keuze voor mijzelf moet maken. Maar toch wilde ik via dit forum de mening van sommige eens willen weten. Misschien dat dit mij een andere kijk op dit gaat geven. De meningen mogen zowel negatief als positief zijn. Maar liefst wel heel eerlijk.
Alvast bedankt
Werken voor de NMBS. Ja of nee ???
-
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Werken voor de NMBS. Ja of nee ???
Hartelijk welkom hier! Maar ik denk dat je een belangrijk iets vergeten vermelden bent in je openingspost: waarom twijfel je dan toch opeens, als de twijfels zijn beginnen rijzen na het spreken van niet-NMBS'ers? Het zal waarschijnlijk weinig te maken hebben over de inhoud van de job bij NMBS zelf, lijkt me. Maar waaraan ligt het dan wel? Externe factoren?
Ik denk dat die informatie nodig zal zijn om je een duidelijker advies te kunnen geven waarom je wel of niet aan de slag zou moeten gaan in de TW van Hasselt
Ik denk dat die informatie nodig zal zijn om je een duidelijker advies te kunnen geven waarom je wel of niet aan de slag zou moeten gaan in de TW van Hasselt
Re: Werken voor de NMBS. Ja of nee ???
Das de aard van het beestje zeker. Maar het heeft inderdaad niks mee te maken over de jobinhoud. Maar het gaat meer erover waarom het vertrouwde afgeven voor iets heel nieuw en onbekend. Waarom zekerheid opgeven ?Is statutair zijn zoveel beter als gewoon arbeider. Etc. En deze vragen of opmerkingen maken mij dan weer heel onzeker. Vandaar dat ik wat meningen van werknemers of ex-werknemers wil te weten komen. Omdat deze mensen er toch korter bijstaan dan een buitenstaander.trainlovertje schreef: ↑30 mar 2022, 11:30 Hartelijk welkom hier! Maar ik denk dat je een belangrijk iets vergeten vermelden bent in je openingspost: waarom twijfel je dan toch opeens, als de twijfels zijn beginnen rijzen na het spreken van niet-NMBS'ers? Het zal waarschijnlijk weinig te maken hebben over de inhoud van de job bij NMBS zelf, lijkt me. Maar waaraan ligt het dan wel? Externe factoren?
Ik denk dat die informatie nodig zal zijn om je een duidelijker advies te kunnen geven waarom je wel of niet aan de slag zou moeten gaan in de TW van Hasselt
Alvast merci voor uw reactie .
-
- Berichten: 3764
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Werken voor de NMBS. Ja of nee ???
Naar aanleiding van een bericht in het radionieuws, juistekes vanochtend: de overheid biedt carrièrebegeleiding aan, en daar wordt nauwelijks gebruik van gemaakt. Luister daar eens naar, uw beslissing blijft dan nog altijd de uwe.
En, v.w.b. "Waarom zekerheid opgeven ?Is statutair zijn zoveel beter als gewoon arbeider." : de tweede term is ongelukkig. Men kan zowel arbeider als bediende zijn zowel contractueel als statutair. Net zoals men "gewoon" bediende kan zijn, trouwens. Maar als "zekerheid" voor u belangrijk is dan kunt ge nmbm niet beter zijn dan als statutair ambtenaar.
Trouwens, in datzelfde nieuwsartikel* zegde iemand (ik denk van VDAB): "er is krapte op de arbeidsmarkt, er zijn volop opportuniteiten om erop vooruit te gaan, en toch blijven velen vasthouden aan hun huidige job" (of iets dat daarop neerkwam). Ik kon niet laten om een beetje verwijt/misprijzen te horen tussen de regels...
*https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/29 ... -loopbaan/
En, v.w.b. "Waarom zekerheid opgeven ?Is statutair zijn zoveel beter als gewoon arbeider." : de tweede term is ongelukkig. Men kan zowel arbeider als bediende zijn zowel contractueel als statutair. Net zoals men "gewoon" bediende kan zijn, trouwens. Maar als "zekerheid" voor u belangrijk is dan kunt ge nmbm niet beter zijn dan als statutair ambtenaar.
Trouwens, in datzelfde nieuwsartikel* zegde iemand (ik denk van VDAB): "er is krapte op de arbeidsmarkt, er zijn volop opportuniteiten om erop vooruit te gaan, en toch blijven velen vasthouden aan hun huidige job" (of iets dat daarop neerkwam). Ik kon niet laten om een beetje verwijt/misprijzen te horen tussen de regels...
*https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/29 ... -loopbaan/
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Werken voor de NMBS. Ja of nee ???
Statutair zijn is net iets meer werkzeker dan contractuele bediende of arbeider. Het grote verschil op papier zit hem natuurlijk wel in het feit dat je als statutaire bediende geen persoonlijk contract ondertekend maar dat je gebonden bent aan een statuut. Ik snap dat vrienden zoiets zeggen maar dat is meestal ook uit onwetendheid. Alles heeft zijn pro en con‘s. De vraag die je u moet stellen is of die job waarvoor je slaagde bij de sollicitatie je echt aanspreekt. Dat je klaar bent voor die nieuwe omgeving en nieuwe collega‘s. Het blijft je eigen keuze zoals je zelf zegt. Het blijft natuurlijk een feit dat werken voor een overheidsbedrijf voor heel wat mensen nog een negatieve smaak heeft ook al kennen ze de job niet of het bedrijf.
Re: Werken voor de NMBS. Ja of nee ???
Ik weet niet welke arbeidsovereenkomst je werd aangeboden, statutair of contractueel, maar in beide gevallen is werken voor de overheid behoorlijk zeker. Qua jobzekerheid zou ik dus niet aarzelen, zeker als het statutair is. Absolute zekerheid bestaat niet, natuurlijk, maar er moet al heel wat gebeuren in de wereld opdat je niet bij het spoor zou kunnen op pensioen gaan. Ik weet niet welke voorwaarden je vandaag hebt, maar het spoor is over het algemeen zeker niet slecht qua loon en extra's.
Andere redenen om al dan niet bij het spoor te komen? Je verandert van werkomgeving, uiteraard zal dat wennen zijn, ongeacht dat je nieuwe werkomgeving het spoor is. En er zal wel een gewenningsperiode zijn om in de nieuwe bedrijfscultuur te werken, maar los daarvan, als de job je boeit, je wat overweg kan met je collega's, zou ik het een kans geven. Je bent sowieso niet verplicht om te blijven als je je na een paar maanden niet thuis zou voelen, ontslag nemen is een pak makkelijker dan ontslagen worden. Zorg daarvoor wel best dat je bij je huidige werkgever op goede voet vertrekt, het is net iets makkelijker om ergens binnen te raken wanneer je nog een voet in de deur hebt, en je geen bruggen hebt verbrand.
Andere redenen om al dan niet bij het spoor te komen? Je verandert van werkomgeving, uiteraard zal dat wennen zijn, ongeacht dat je nieuwe werkomgeving het spoor is. En er zal wel een gewenningsperiode zijn om in de nieuwe bedrijfscultuur te werken, maar los daarvan, als de job je boeit, je wat overweg kan met je collega's, zou ik het een kans geven. Je bent sowieso niet verplicht om te blijven als je je na een paar maanden niet thuis zou voelen, ontslag nemen is een pak makkelijker dan ontslagen worden. Zorg daarvoor wel best dat je bij je huidige werkgever op goede voet vertrekt, het is net iets makkelijker om ergens binnen te raken wanneer je nog een voet in de deur hebt, en je geen bruggen hebt verbrand.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 27 sep 2024, 17:52
Bedankt aan boordchef trein 1669
Beste,
Ik bedankt de boordchef van trein 1669 op 26 september 2024, die mij portemonnee te munkzwalm heeft zien liggen en mij onmiddellijk terug geroepen heeft om dit terug te geven.
Bedankt aan de vrouwelijke boordchef.
Grtjs Patrick
Ik bedankt de boordchef van trein 1669 op 26 september 2024, die mij portemonnee te munkzwalm heeft zien liggen en mij onmiddellijk terug geroepen heeft om dit terug te geven.
Bedankt aan de vrouwelijke boordchef.
Grtjs Patrick
-
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Bedankt aan boordchef trein 1669
Je kan deze bedanking ook doorgeven aan de klantendienst via de website, X of Facebook Messenger, op deze manier kan dit ook de desbetreffende collega bereiken .TaildemanPatrick schreef: ↑27 sep 2024, 18:05 Beste,
Ik bedankt de boordchef van trein 1669 op 26 september 2024, die mij portemonnee te munkzwalm heeft zien liggen en mij onmiddellijk terug geroepen heeft om dit terug te geven.
Bedankt aan de vrouwelijke boordchef.
Grtjs Patrick