overwegen in stations

Alles over reizigerstreinen in België.
FLV-FGSP

Re: overwegen in stations

Bericht door FLV-FGSP »

Waarom maakt men daar dan geen overweg (of beter overpad) van met lichten en slagbomen? In Nederland bestaat dat toch ook (zelf al gezien in station Susteren en daar komen per uur toch ook redelijk wat treinen langs, zowel stoppende als doorrijdende) en technisch zal dat toch niet zo ingewikkeld zijn, neem ik aan.
Voorspelbare Infrabel-reactie: dat is veel te GEVAARLIJK! Dat dat in het buitenland werkt, wil nog niet zeggen dat dat hier kan! :wink:
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

KB schreef: 24 sep 2024, 19:51 Waarom maakt men daar dan geen overweg (of beter overpad) van met lichten en slagbomen? In Nederland bestaat dat toch ook (zelf al gezien in station Susteren en daar komen per uur toch ook redelijk wat treinen langs, zowel stoppende als doorrijdende) en technisch zal dat toch niet zo ingewikkeld zijn, neem ik aan.
In Nederland worden die ook niet meer nieuw aangelegd; alleen bestaande situaties worden nog gedoogd. Prorail houdt immers ook niet van overwegen en -paden.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Zelfs in het behoorlijk drukke station "Coimbra B", het belangrijkste station van de stad, met zeven perronsporen, doet men het zo. Portugezen kunnen weliswaar heel gedisciplineerd zijn, af en toe :)
Zie de rode stippellijn : https://www.openstreetmap.org/#map=19/4 ... /-8.440892
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje

Bericht door desirootje »

KB schreef: 24 sep 2024, 19:51 Waarom maakt men daar dan geen overweg (of beter overpad) van met lichten en slagbomen? In Nederland bestaat dat toch ook (zelf al gezien in station Susteren en daar komen per uur toch ook redelijk wat treinen langs, zowel stoppende als doorrijdende) en technisch zal dat toch niet zo ingewikkeld zijn, neem ik aan.
Ik las deze zelfde reactie in een artikel over Temse. Waar er eerst een tijdelijke brug ging komen voor men er een tunnel liet bouwen. Ik neem aan dat men dat te duur vindt voor iets dat wss een tijdelijke oplossing is, dat of Infrabel is te druk bezig met overwegen af te schaffen om er eentje bij te nemen.
https://www.editietemse.be/?p=1821
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

In Lessen/Lessines is er ook nog eentje aanwezig denk ik.

In Dinant hebben ze inderdaad ooit zo'n krakkemikkige 'brug' gezet maar iedereen bleef daar alsnog het overpad gebruiken. Als ik mij niet vergis is er daar (soms) nog bewaking ook.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Die brug in Dinant werd richting overweg geplaatst, ter vervanging van de door het water compleet vernielde overweg. In Lessines is er inderdaad ook zo een brug en de treinen lijken te stoppen in functie daarvan, maar de laatste keer waren we de enigen die de brug gebruikten. Alle anderen gebruikten gewoon de onbewaakte oversteek.
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje

Bericht door desirootje »

Ik heb nog eens zitten kijken, hebben Lobbes en Spa er ook nog een? Die zien er op het eerste zicht ook niet bewaakt uit
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

desirootje schreef: 30 sep 2024, 13:19 Ik heb nog eens zitten kijken, hebben Lobbes en Spa er ook nog een? Die zien er op het eerste zicht ook niet bewaakt uit
Komen in Spa de treinen niet op hetzelfde spoor aan (zowel richting Géronstère als richting Pepinster)?
overweg13

Bericht door overweg13 »

trainfan03 schreef: 30 sep 2024, 14:33
desirootje schreef: 30 sep 2024, 13:19 Ik heb nog eens zitten kijken, hebben Lobbes en Spa er ook nog een? Die zien er op het eerste zicht ook niet bewaakt uit
Komen in Spa de treinen niet op hetzelfde spoor aan (zowel richting Géronstère als richting Pepinster)?
Ik denk het wel; toen we enkele weken geleden in Spa waren lag spoor 2 er tamelijk verroest bij. De treinen van lijn 44 kruisen elkaar in Pepinster.
Met vriendelijke groet

overweg13
traindriverbe

Bericht door traindriverbe »

overweg13 schreef: 25 sep 2024, 14:46 Die brug in Dinant werd richting overweg geplaatst, ter vervanging van de door het water compleet vernielde overweg. In Lessines is er inderdaad ook zo een brug en de treinen lijken te stoppen in functie daarvan, maar de laatste keer waren we de enigen die de brug gebruikten. Alle anderen gebruikten gewoon de onbewaakte oversteek.
Brug in Lessen? Waar staat die dan...?
overweg13

Bericht door overweg13 »

traindriverbe schreef: 30 sep 2024, 18:55
overweg13 schreef: 25 sep 2024, 14:46 Die brug in Dinant werd richting overweg geplaatst, ter vervanging van de door het water compleet vernielde overweg. In Lessines is er inderdaad ook zo een brug en de treinen lijken te stoppen in functie daarvan, maar de laatste keer waren we de enigen die de brug gebruikten. Alle anderen gebruikten gewoon de onbewaakte oversteek.
Brug in Lessen? Waar staat die dan...?
Die stond alleszins op 11.07 jl. nog in Lessines en die overspande alle perronsporen. Ze bevond zich een eind ver in de richting Geraardsbergen. Ik vermeld ze in mijn blog (http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... 1722463200 - doorscrollen naar Vloesberg - Frasnes-lez-Buissenal.)
Met vriendelijke groet

overweg13
overweg13

Bericht door overweg13 »

En ziehier het bewijs: https://www.lavenir.net/regions/walloni ... 7980258784.
Uit L'Avenir van vandaag, met foto en al.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

Die brug ziet er nog instabieler uit dan de oude stellingen naar spoor 8 in Gent-Sint-Pieters...
overweg13

Bericht door overweg13 »

Onstabiel was ze niet echt, maar er zijn paadjes in de Ardennen die we vlotter nemen dan deze brug...
Met vriendelijke groet

overweg13
ov_wijzer

Bericht door ov_wijzer »

Lobbes heeft er inderdaad ook nog 1. Daar is de hele dag iemand aanwezig om reizigers te begeleiden naar spoor 2..... Terwijl de oplossing is simpel, spoor 1 is buiten dienst, breek dit spoor op, en verleng perron 1.....
Plaats reactie