EuroCity Brussel - Rotterdam

dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door dovaere »

Ook over de EuroCity Brussel - Rotterdam, vanaf 15/12/2024 de ingekorte versie van de "trage" Benelux, is al wat informatie op de website te vinden.
EuroCity: goedkope treinreizen van België naar Nederland
De EuroCity-treinen verzekeren een flexibele, dagelijkse verbinding tussen België en Nederland. Ze brengen je meermaals per dag van Brussel naar Rotterdam (en omgekeerd) met onderweg haltes in (middel)grote steden zoals Antwerpen, Mechelen, Breda en Rotterdam.

Vanuit de stations Breda en Rotterdam reis je makkelijk door naar andere bestemmingen in Nederland, ideaal dus als je onze Noorderburen wat beter wilt leren kennen.

InterCity Brussel - Amsterdam verdwijnt
Vanaf 15 december 2024 rijdt de InterCity Brussel - Amsterdam niet meer, EuroCity Direct en EuroCity zullen vanaf dan de verbinding tussen België en Nederland voorzien.

EuroCity: de voordeligste manier om Rotterdam te bereiken
Hoge frequentiegraad: 16 EuroCity-treinen verbinden dagelijks Brussel/Antwerpen met Rotterdam
Aantrekkelijke tarieven variëren naargelang flexibiliteit van het ticket en bezettingsgraad. Combineerbaar met nationale kortingen (bijv. voor grote gezinnen) voor het Belgische deel van de reis.
Talrijke aansluitingen in Breda, Rotterdam en Amsterdam naar heel Nederland
Kinderen jonger dan 12 jaar reizen gratis onder begeleiding van een volwassenen (max. 4 kinderen per volwassene)

De voornaamste rechtstreekse EuroCity-verbindingen
Brussel - Rotterdam
Rechtstreeks 2u07
vanaf
€ 13.40 *

Brussel - Breda
Rechtstreeks 1u23
vanaf
€ 15 *

Antwerpen - Rotterdam
Rechtstreeks 0u42
vanaf
€ 10.10 *

Antwerpen - Breda
Rechtstreeks 0u33
vanaf
€ 10 *

EuroCity
De flexibele en meest betaalbare manier om Breda en Rotterdam te bereiken.

Tussen Brussel-Zuid en Rotterdam-Centraal
Tussenstops in Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels-Airport Zaventem, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen en Breda
16 treinen per dag in elke richting
Tussen Brussel en Antwerpen: via klassieke spoorlijn - tussen Antwerpen en Rotterdam via hogesnelheidslijn
Brussel-Zuid - Rotterdam-Centraal in 2u07
Brussel - Rotterdam vanaf € 13,40*
Prijzen variëren naargelang flexibiliteit van het ticket en bezettingsgraad. Combineerbaar met nationale kortingen (bijv. voor grote gezinnen) voor het Belgische deel van de reis.
https://www.b-europe.com/NL/Treinen/EuroCity
[AANVULLING]
Voor mij meest opvallend is dat ook voor de "trage" EuroCity er een vorm van prijsvariatie/yield management zal gelden, toch voor het internationaal ticket dat nodig is om de grens over te steken: "Prijzen variëren naargelang flexibiliteit van het ticket en bezettingsgraad.

Betekent dat dat waar eerder al mee geëxperimenteerd werd in de zomer, nu blijvend wordt, zelfs al is de kans op overbezetting kleiner gezien het ingekorte traject en het alternatief van de 16 nieuwe EuroCity Direct-treinen die de directe verbinding maken tussen de Randstad, Antwerpen en Brussel?
Treinreizigers woedend over reserveringsplicht op treinen tussen ... - HLN
2 mei 2023Treinreizigers die met een goedkoop Early Bird-ticket tussen Nederland en België sporen, moeten deze zomer reserveren voor een bepaalde trein. Dat meldt de Nederlandse krant AD en wordt...
https://www.hln.be/reizen/treinreiziger ... ~a2e87b64/
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door TKR »

Brussel-Rotterdam is goedkoper dan Brussel-Breda?
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door dovaere »

TKR schreef: 11 okt 2024, 14:27 Brussel-Rotterdam is goedkoper dan Brussel-Breda?
Goed opgemerkt,
deze prijzen staan nog steeds zo op de pagina die weer online staat:
https://www.b-europe.com/NL/Treinen/EuroCity

er staat nu bovendien een pagina over de tarieven online over beide treinen, dit is het gedeelte over de "trage" EuroCity Brussel-Rotterdam.

Het zinnetje "Prijzen variëren naargelang flexibiliteit van het ticket en bezettingsgraad" staat er nog steeds, maar daar is niets van te merken in volgende tarieven:
Tarieven EuroCity
Voor reizen tussen België en Nederland met EuroCity gelden volgende tarieven:

Standard Ticket:
Voor een enkele reis of een heen- en terugreis
Te koop tot het laatste moment vóór het vertrek
100% terugbetaling bij annulering tot 1 dag voor de voorziene reisdatum

Weekend Ticket:
Voor een heen- en terugreis tijdens hetzelfde weekend (heenreis van vrijdag t.e.m. zondag, terugreis op zaterdag of zondag)
30% korting t.o.v. het Standard Ticket
Te koop tot het laatste moment vóór het vertrek
Niet omwisselbaar of terugbetaalbaar.

Senior Ticket:
Voor reizigers vanaf 65 jaar
30% korting t.o.v. het Standard Ticket
Voor een enkele reis of een heen- en terugreis (geen uurbeperkingen)
Te koop tot het laatste moment vóór het vertrek
Niet omwisselbaar of terugbetaalbaar

Youth Ticket:
Voor reizigers jonger dan 26 jaar
30% korting t.o.v. het Standard Ticket
Voor een enkele reis of een heen- en terugreis
Te koop tot het laatste moment vóór het vertrek
Niet omwisselbaar of terugbetaalbaar

Standard Kids:
Voor alleenreizende kinderen jonger dan 12 jaar
Voor een enkele reis of een heen- en terugreis
Te koop tot het laatste moment vóór het vertrek
100% terugbetaling bij annulering tot 1 dag voor de voorziene reisdatum

Kinderen jonger dan 12 jaar reizen gratis indien ze begeleid zijn door een volwassene van min. 18 jaar (max. 4 gratis kinderen per volwassene. Als er meer kinderen per volwassene zijn, moet vanaf het 5e kind een Standard Kids ticket gekocht worden.)

Belgische kortingen: Heb je recht op kortingen geldig op de binnenlandse treinen van NMBS in België (bv. kaart voor Grote Gezinnen, kaart voor Verhoogde Tegemoetkoming of Journalistenkaart)? Dan kun je ook op het Belgische gedeelte van een internationaal traject genieten van 50% korting of gratis reizen (naargelang de voorwaarden van je kortingskaart) aan boord van EuroCity.
Meer info over nationale kortingskaarten vindt u op nmbs.be >
https://www.b-europe.com/NL/Treinen/EuroCity/Tarieven
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door dovaere »

FLV-FGSP schreef: 12 okt 2024, 11:31
Commendatore schreef: 12 okt 2024, 10:52 Dan zal de ‘Eurocity’ vermoedelijk de trein zijn die ik het meest gebruik. Hopelijk sluit die een beetje fatsoenlijk aan op de overige treinen.
De dienstregeling blijft dezelfde, alleen het traject Rotterdam - Amsterdam komt te vervallen.
De dienstregeling van zowel de nieuwe EuroCity als de EuroCity Direct, dus vanaf 15 december 2024, staat nu in de reisplanner van NS International:
Tickets zijn wel nog niet te koop.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door TKR »

aha, intussen zijn de prijzen wel aangepast. :)
Als je klikt op 'boek nu' zie je dat er inderdaad dagen zijn dat de trein duurder is dan andere. €14 naar Rotterdam is eerder een uitzondering op de regel. (zoals verwacht I guess)
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door dovaere »

TKR schreef: 15 okt 2024, 11:28 aha, intussen zijn de prijzen wel aangepast. :)
Als je klikt op 'boek nu' zie je dat er inderdaad dagen zijn dat de trein duurder is dan andere. €14 naar Rotterdam is eerder een uitzondering op de regel. (zoals verwacht I guess)
Waar zie je dat? Ik kan nog geen prijzen zien bij NMBS of NS. Of bedoel je in het maandoverzicht van NMBS, waar al een laagste prijs per dag te zien is, minstens van Eurostar en mogelijk al van European Sleeper of de nieuwe EuroCity?
Laatst gewijzigd door dovaere op 15 okt 2024, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door TKR »

inderdaad, in dat overzicht waar je een dag van vertrek kan kiezen.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door dovaere »

Kaartjes zijn vanaf vandaag te koop:

Dit komt uit de persberichten van NS en NMBS van vandaag:
Elke ochtend vertrekt rond 07.00 uur de eerste EuroCity van Rotterdam naar Brussel. De tickets zijn te boeken vanaf 13,10 euro enkele reis Rotterdam - Brussel. De prijzen variëren tussen de 13,10 euro en 32,70 euro voor de tweede klas, afhankelijk van moment van boeken en gewenste mate van flexibiliteit.

Vooruitblik
De treintickets voor de EuroCity Direct en EuroCity zijn vanaf vandaag te boeken via NS International. De prijzen variëren en worden bepaald door het moment van boeken, moment van reizen en de mate van flexibiliteit. Voor reizigers tot en met 25 jaar en groepen gelden speciale kortingen.
https://nieuws.ns.nl/eerste-reizigers-m ... r-brussel/
“saver” tarieven beschikbaar die geldig zijn voor de gekozen trein op bepaalde dagen (zonder zitreservatie): ​ Deze tickets kunnen tot enkele dagen voor de reisdatum gekocht worden. [..] Wie gebruikt maakt van een “saver” tarief dient in tegenstelling tot het flex tarief wél een specifieke trein te boeken. [NVDR: ["treinbinding"]
De EuroCity (de huidige InterCity) rijdt tussen Brussel-Zuid en Rotterdam-Centraal: een flex tarief tussen Antwerpen en Rotterdam bijvoorbeeld is al beschikbaar vanaf 25,20 EUR. Aan het saver-tarief zijn voor dat traject al tickets aan 10,10 EUR verkrijgbaar.
https://press.nmbs.be/treinaanbod-tusse ... nst-ejmglp
De pagina die gisteren online stond en die ik hierboven citeerde, was dus fout.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 08 sep 2024, 16:46
wegspotter schreef: 08 sep 2024, 16:28 (Klassieke trein België-Parijs)
...
Het zou zo fijn zijn mocht je ook een fiets kunnen meenemen op deze route. Dat zou zéker extra passagiers aantrekken die vandaag geen enkele andere mogelijkheid hebben om met hun fiets in Parijs te geraken.
Onlangs foto's zien passeren van een I11-riktuig waar een vierzit werd uitgebroken om fietsplaatsen te creëren. Denk dat deze rijtuigen specifiek bedoeld zijn voor de "nieuwe, trage" Benelux, maar zeker niet ondenkbaar dat deze rijtuigen ook richting Parijs ingezet zullen worden.
Dat aangepast I11-rijtuig met (vier?) extra fietsplaatsen lijkt alvast op de EuroCity Brussel - Rotterdam ingezet te worden.
Ik kon immers op die trein als test een ticket voor vier fietsen aanduiden, samen € 41,204, in tweede klas, non-flex.
Koop je fietsticket online
Op Intercity of regionale treinen mogen ook niet-opvouwbare fietsen mee (zonder demontage). Hiervoor heb je een fietsticket nodig, dat je hier kunt kopen voor reizen van/naar Nederland, Luxemburg, Noord-Frankrijk (Rijsel / Maubeuge) en Aken
https://travel.b-europe.com/bike/nl/booking
Omwisselingsvoorwaarden: Niet omwisselbaar
Reisvoorwaarden: Voor reiziger in het bezit van een geldig vervoerbewijs
Terugbetalingsvoorwaarden: Terugbetaalbaar tot 1 dag voor vertrekdatum
Veelgestelde vragen over de EuroCity
Mag ik op de Eurocity Direct en op de EuroCity mijn fiets meenemen?
Ja!
Zowel Eurocity Direct als EuroCity treinen beschikken over een fietscompartiment. Je kunt je fiets dus zonder problemen meenemen. Je hoeft alleen maar een speciaal fietsticket te kopen. Dat kan online, via ons Contact Center of aan de het loket in stations met verkoop van internationale tickets.
De prijs van dit fietsticket is afhankelijk van de afstand. Een paar voobeelden (prijs per enkele reis):
Brussel-Breda: €7,50
Brussel-Rotterdam: €10,30
Brussel-Amsterdam: €14,10
Antwerpen-Breda: €5,40
Antwerpen-Rotterdam: €8,20
Antwerpen-Amsterdam: €12
https://www.b-europe.com/NL/Treinen/EuroCity
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door dovaere »

Volgens het persbericht van de NS kan er in het begin ook een tekort aan I11-rijtuigen zijn, naast een tekort aan ICNG-B:
Vanaf 15 december gaan naar Brussel op beide verbindingen andere treinsoorten rijden. De Eurocity direct tussen Amsterdam en Brussel wordt uitgevoerd met het treintype ICNG. De Eurocity tussen Rotterdam en Brussel wordt uitgevoerd met Intercity-materieel van NMBS. Waarschijnlijk zijn deze treinsoorten in december nog niet volledig beschikbaar. Daarom zullen we in het begin ook met de huidige treinen treintypen rijden.
https://nieuws.ns.nl/eerste-reizigers-m ... r-brussel/
Ik veronderstel dat voor de EuroCity naar Rotterdam en de (Ouigo Classique?) naar Parijs, alle geschikte I11-rijtuigen die nu op Oostende - Eupen en Brussel - Luxemburg rijden, nodig zijn?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door Steven »

Er zijn 5 treinen standaard nodig (zonder reserve) om Brussel Rotterdam te doen. 5x6 rijtuigen is 30 rijtuigen er zijn 105 i11 rijtuigen (als ik mij niet vergis) dus blijven er wel wat over voor andere treinen. Men heeft wel het idee dat het misschien nodig kan zijn om de EC te verlengen tot 8 rijtuigen als het nodig zou zijn.
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door rvdborgt »

dovaere schreef: 16 okt 2024, 16:44 Dat aangepast I11-rijtuig met (vier?) extra fietsplaatsen lijkt alvast op de EuroCity Brussel - Rotterdam ingezet te worden.
Ik kon immers op die trein als test een ticket voor vier fietsen aanduiden, samen € 41,204, in tweede klas, non-flex.
Volgens NSI zijn er 2 fietsplaatsen in de EC...
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door dovaere »

rvdborgt schreef: 17 okt 2024, 08:42
dovaere schreef: 16 okt 2024, 16:44 Dat aangepast I11-rijtuig met (vier?) extra fietsplaatsen lijkt alvast op de EuroCity Brussel - Rotterdam ingezet te worden.
Ik kon immers op die trein als test een ticket voor vier fietsen aanduiden, samen € 41,204, in tweede klas, non-flex.
Volgens NSI zijn er 2 fietsplaatsen in de EC...
Bedankt voor de info, dat lijkt me de afgelopen uren toegevoegd:
Eurocity Direct
Er is een speciale ruimte voor 12 onverpakte fietsen.
EuroCity
Er is een speciale ruimte voor 2 onverpakte fietsen.
Intercity Brussel
Er is een speciale ruimte voor 4 onverpakte fietsen.
Het leek me sowieso al dat dat aangepaste rijtuig met het uitbreken van een vierzit maar aan twee officiële fietsplaatsen kon komen.
Sowieso lijkt me die aanpassing nog altijd realistischer dan het bestaande hoge hokje dat enkel open kan met de sleutel van de conducteur, die daar bij elk station op tijd bij zou moeten kunnen komen. Dat kun je aan Nederlanders niet verkopen als fietsruimte.

[AANVULLING] NS laat uitschijnen dat het niet in het hokje zal zijn, want:
U bent zelf verantwoordelijk voor het laden en lossen van uw fiets.
Ook die nieuwe info van NS klopt niet helemaal: aangezien er de eerste maanden nog ICR zal rijden op de Eurocity Direct, is daar geen ruimte voor 12 fietsen, maar 4.
Laatst gewijzigd door dovaere op 17 okt 2024, 18:02, 2 keer totaal gewijzigd.
railtravelmanager
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door railtravelmanager »

Steven schreef: 16 okt 2024, 17:41 Er zijn 5 treinen standaard nodig (zonder reserve) om Brussel Rotterdam te doen. 5x6 rijtuigen is 30 rijtuigen er zijn 105 i11 rijtuigen (als ik mij niet vergis) dus blijven er wel wat over voor andere treinen. Men heeft wel het idee dat het misschien nodig kan zijn om de EC te verlengen tot 8 rijtuigen als het nodig zou zijn.
en de tractie ook nog voorlopig HLE 28.. of NS Trax "186" ? spoorse groeten, Erwin
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: EuroCity Brussel - Rotterdam

Bericht door Steven »

railtravelmanager schreef: 17 okt 2024, 17:15
Steven schreef: 16 okt 2024, 17:41 Er zijn 5 treinen standaard nodig (zonder reserve) om Brussel Rotterdam te doen. 5x6 rijtuigen is 30 rijtuigen er zijn 105 i11 rijtuigen (als ik mij niet vergis) dus blijven er wel wat over voor andere treinen. Men heeft wel het idee dat het misschien nodig kan zijn om de EC te verlengen tot 8 rijtuigen als het nodig zou zijn.
en de tractie ook nog voorlopig HLE 28.. of NS Trax "186" ? spoorse groeten, Erwin
Dat gaan de 2802-2813 zijn aangevuld met 4 traxx locomotieven die van NS overkomen en een Belgische kleurtje kregen. Deze krijgen een 28 nr. Van deze 4 zijn bij 2869 en 2870 de Nummers al aangebracht, de andere 2 moeten hun stickers nog krijgen.
Plaats reactie