Stiltezones

Alles over reizigerstreinen in België.
dovaere

Stiltezones

Bericht door dovaere »

Tegen de zomer van 2025 rust de NMBS haar twee meest recente generaties dubbeldekstreinen, M6 en M7, wat overeenkomt met 65% van de intercitycapaciteit, uit met een stiltezone (of twee) per trein, op de benedenverdieping.

https://www.belgiantrain.be/nl/about-sn ... lent-zones
https://press.nmbs.be/nmbs-lanceert-sti ... rbindingen
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/23 ... e-treinen/
Laatst gewijzigd door dovaere op 24 okt 2024, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
dovaere

Re: Stiltezones

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 12 okt 2024, 08:40
TKR schreef: 11 okt 2024, 21:23 De jeugd zit het liefste boven zeker? :D
Ikzelf zal meestal naar beneden stappen op een dubbeldekker, omdat de grootste meute in mijn ervaring naar boven trekt heb je beneden meer kans op een zitje. dwz dat van nature uit dit ook de stillere ruimte is.
Die ervaring heb ik inderdaad ook wel. De stille ruimte onder de eerste klasse zorgt op die manier voor een '(in theorie) volledig stil' rijtuig en geen gestamp komende van de bovenverdieping. Ik vind de keuze dus zeker verdedigbaar.
Ik denk alleen niet dat de rijtuigen aan het einde van de trein zullen geplaatst worden, want ik heb de indruk dat eersteklas rijtuigen zich over het algemeen in het midden van de trein bevinden. Dan ga je wel wat passage hebben in het stilterijtuig (of in de eerste klasse).
Waarom spreek je over een stiltezone onder de eerste klasse ? Is dat de plaats waar ze werden en worden ingevoerd, bij M7 of ook bij M6?
Is er misschien iets veranderd sinds het proefproject in de eerste helft van 2023, toen stiltezones werden ingevoerd vooraan of achteraan in de trein, op Oostende-Eupen ?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/24 ... -bij-nmbs/
TKR

Bericht door TKR »

Dat staat zo aangeduid op de foto van één van de artikels die je hier gedeeld hebt. :wink:
Afbeelding https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09/23 ... e-treinen/
dovaere

Bericht door dovaere »

TKR schreef: 12 okt 2024, 11:13 Dat staat zo aangeduid op de foto van één van de artikels die je hier gedeeld hebt. :wink:
Ja, maar daarmee weten we nog niet:
  • of die locatie enkel voor het proefproject zo was. Misschien hebben ze al bijgestuurd?
  • of het proefproject bij M6 en/of bij M7 was?
  • of de plaats identiek zal zijn voor M6 en M7?
  • Als ze bij het proefproject expliciet spraken over vooraan en achteraan de trein, en er wordt hier gezegd dat het betreffende rijtuig meestal in het midden zit, wat is er dan veranderd? Is die doelstelling "vooraan en achteraan" onhaalbaar gebleken?
  • Hebben eersteklasrijtuigen een vaste plaats in de stammen? Verschilt dit tussen M6 en M7?
Laatst gewijzigd door dovaere op 12 okt 2024, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
TKR

Bericht door TKR »

Bij het proefproject ging het toch om de I11 stuurstand rijtuigen? Logisch dat deze dan voor of achteraan van de trein zitten.
Dat zal toendertijd eerder zo gecommuniceerd zijn om dit idee bij de mensen te introduceren.
Steven

Bericht door Steven »

TKR schreef: 12 okt 2024, 11:40 Bij het proefproject ging het toch om de I11 stuurstand rijtuigen? Logisch dat deze dan voor of achteraan van de trein zitten.
Dat zal toendertijd eerder zo gecommuniceerd zijn om dit idee bij de mensen te introduceren.
Inderdaad de testen zijn gedaan op de stuurrijtuigen i11. als het gaat om dubbeldekkers kan je enkel in de M7 onder de eerste klasse stilte maken aangezien M6 rijtuigen volledige eerste of volledige 2de klasse zijn. Verder moet je niet achter enige logica zoeken. De spoorweg begint altijd daar waar de logica stopt :wink:
dovaere

Bericht door dovaere »

Steven schreef: 12 okt 2024, 11:42
TKR schreef: 12 okt 2024, 11:40 Bij het proefproject ging het toch om de I11 stuurstand rijtuigen? Logisch dat deze dan voor of achteraan van de trein zitten.
Inderdaad de testen zijn gedaan op de stuurrijtuigen i11. als het gaat om dubbeldekkers kan je enkel in de M7 onder de eerste klasse stilte maken aangezien M6 rijtuigen volledige eerste of volledige 2de klasse zijn. Verder moet je niet achter enige logica zoeken. De spoorweg begint altijd daar waar de logica stopt :wink:
Aha, bedankt voor die voor mij nieuwe informatie.
Dan blijven nog volgende vragen:
  • Is de stiltezone in I11-stuurrijtuigen gebleven na het proefproject en blijft die ook in de toekomst? Zo ja, gaat dat over enkele of over zowat alle stuurrijtuigen?
  • Als voor M6 de stiltezone in een willekeurig tweedeklasrijtuig komt (beneden), krijgt dat dan een min of meer vaste plaats aan het uiteinde of in het midden van de trein, of circuleert die gewoon "ergens" afhankelijk van de ene trein tot de andere?
Steven

Bericht door Steven »

Die stuurrijtuigen hebben nog steeds die stikkers. Daarvan staat er nu 1 in NL voor de opleiding treinpersoneel tegen december ivm de trein Brussel Rotterdam (doch de stuurpost zal niet gebruikt worden wegens ingesloten rijtuigen tussen 2 traxx locomotieven). Dus ook de vernieuwde IC naar Rotterdam zal een stiltezone hebben.
Natje049
Contacteer:

Bericht door Natje049 »

dovaere schreef: 12 okt 2024, 11:55
Als voor M6 de stiltezone in een willekeurig tweedeklasrijtuig komt (beneden), krijgt dat dan een min of meer vaste plaats aan het uiteinde of in het midden van de trein, of circuleert die gewoon "ergens" afhankelijk van de ene trein tot de andere?
Een halfjaar geleden werd mij verteld dat ze het in de M6 in de stuurposten gingen doen. Beneden, boven of beide werd toen niks over gezegd. Lijkt me zeker handig aangezien in principe een stuurstand altijd aanwezig is. Willekeurige tweedeklasrijtuigen nemen zorgt alleen voor nog meer chaos in de planning van materieel, zeker als het altijd op dezelfde plaats moet vallen.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Afbeelding
DDietzen

Bericht door DDietzen »

De 'M6 200'-rijtuigstammen hebben toch geen stuurstanden. Al zijn de 'M6 200'-stammen wellicht spoedig überhaupt niet meer nodig gezien de instroom van M7, en kunnen ze terug in de pool met de overige M6-rijtuigen waarmee het probleem wordt verholpen... maar dat is speculaas mijnerzijds.

Zijn de BD-rijtuigen niet beter geschikt?
desirootje

Bericht door desirootje »

DDietzen schreef: 13 okt 2024, 19:49 De 'M6 200'-rijtuigstammen hebben toch geen stuurstanden. Al zijn de 'M6 200'-stammen wellicht spoedig überhaupt niet meer nodig gezien de instroom van M7, en kunnen ze terug in de pool met de overige M6-rijtuigen waarmee het probleem wordt verholpen... maar dat is speculaas mijnerzijds.

Zijn de BD-rijtuigen niet beter geschikt?
Omdat men dit wil doen vanonder in de trein lukt dat niet, het is oneerlijk om te verwachten dat rolstoelgebruikers niet of weinig mogen spreken op de trein. De bovenverdieping lijkt me ook geen goede keuze, aangezien dat de regelmaat dan vervalt in het systeem.
Het idee van de stuurrijtuigen kwam vanuit het standpunt dat de TB minder last zou hebben van achtergrondgeluid. Voor de M7 is dat wss niet nodig omdat men daar gekozen heeft om de trappen aan die uiteindes te zetten zonder stoeltjes op de mezzanine. Of dit ook geldt voor de M6 stuurrijtuigen weet ik niet, ik zit niet vaak aan de uiteindes van een trein, en het is al even geleden dat ik zelfs op een M6 gezeten heb.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Nu zijn er al 3 reisklassen aan boord... Heel vervelend als je op de foute plek staat op het perron, mag je een eind verder lopen. Ik vind dit allemaal niet zo positief hoor.
Brengt ons weer bij de discussie: wat is het nut nog van de eerste klasse?
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Kan iemand ook het woord "stilte" definiëren? Voor sommigen zal het getokkel op een draagbare computer, of het geritsel van een krant als storend ervaren worden, voor anderen zal het er voornamelijk over gaan dat je niet te luid praat. Dus om dit soort discussies te vermijden: wat is de concrete definitie volgens de NMBS?
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Nog een opmerking: reizigers met een rolstoel hebben niet te kiezen tussen de drie reisklassen, die moeten noodgedwongen in de "pakwagen", vaak eufemistisch beschreven als het "multifunctionele of polyvalente rijtuig".
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Late night flesje azijn gedronken?

In feite is dit helemaal geen derde reisklasse, net zoals het fietsrijtuig ook geen aparte klasse is. Dat rijtuig is voor sommigen evenzeer te ontwijken, omdat ze de klapstoeltjes haten, net zoals anderen haten stil te zijn. Trouwens, in sommige landen hebben treinen zelfs meer dan drie (echte) reisklassen, bvb de Frecciarossa 1000 in Italië (en daarbuiten). Dat werkt prima en maakt het een zeer aangename trein.
En oh ja, eerste klasse is helemaal geen synoniem voor stilteafdeling. Daar kunnen mensen even luid zijn als in tweede klasse. Dat werd al in een ander topic besproken.

De exacte definitie van stilte laat ik open. Ik hoop dat je begrijpt dat hoffelijkheid en respect naar anderen toe betreffende decibels produceren daarin voorop staan. In andere landen bestaat ook geen definitie bij mijn weten en daar werkt het zeer goed. Vandaar dat ik meestal verkies om in zo'n rijtuig te gaan zitten als ik alleen reis.

Welja, dat minder mobiele mensen minder keuzevrijheid hebben in hoe ze zich verplaatsen is altijd al zo geweest, zowel via de spoorwegen als via de geasfalteerde wegen. De komst van de stiltecoupé verandert daar nuldebotten aan, inderdaad, maar is absoluut geen reden om geen stiltecoupé aan te bieden. Moeten we dan ook de eerste klasse en de bovenverdiepingen in dubbeldekrijtuigen afschaffen?
Plaats reactie