Stiltezones
Re: Stiltezones
Ik reken dit ook zonder twijfel als een grote vooruitgang. Zelfs als het niet perfect stil is (een trein is zelf sowieso niet stil), als ik wat rust nodig heb, weet ik nu waarheen. En als ik in gezelschap ben, weet ik nu ook waar ik wat meer sociaal kan zijn zonder dat het mensen stoort. Het is nu ook niet alsof je plots naar de andere kant van de trein moet rennen als je voor een stilterijtuig staat in in he sociale rijtuig wil plaatsnemen, of omgekeerd, wat wel kan gebeuren wanneer je je fiets mee hebt, of eerste klasse wil reizen. En in het ergste geval kan je ook gewoon plaatsnemen, je ticket is immers gewoon geldig zowel in het stilte- als het sociale rijtuig. Je moet enkel je verwachtingen aanpassen aan het rijtuig waar je plaats neemt.
Zelf vind ik het wel een vreemde keuze om, zoals nu in de IC Oostende-Eupen, een stilterijtuig te voorzien in het midden van de trein, waar (1) je altijd veel passage zal hebben, (2) waar dit effect nog versterkt wordt door het feit dat de bovenverdieping eerste klasse is, waardoor de capaciteit tweede klasse in dat rijtuig extra beperkt is, (3) vrijwel elke zitplaats in een vierzits-indeling is, wat opnieuw niet bevorderend is voor het gevoel van kalmte, en het ook moeilijker te maakt een laptop te gebruiken. De bovenverdieping van een M7 zou dan al geschikter zijn.
Op zich vind ik het een goed idee, maar door de concrete uitwerking vermoed ik eigenlijk dat het aan de uiteinden van de trein rustiger en stiller is dan in de stiltezone. En dat kan toch ook niet echt de bedoeling zijn.
Op zich vind ik het een goed idee, maar door de concrete uitwerking vermoed ik eigenlijk dat het aan de uiteinden van de trein rustiger en stiller is dan in de stiltezone. En dat kan toch ook niet echt de bedoeling zijn.
- trainfreak
Vandaag toch al een paar rijtuigen met stiltezones tegengekomen, dus "ze" zijn wel met de uitrol bezig.
Aan de linkerkant aan de trap hangt de 'uitleg', en op een achttal plaatsen hangen nog eens witte stickers met "stiltezone - zone de silence".
(Helaas geen foto's van)
Aan de linkerkant aan de trap hangt de 'uitleg', en op een achttal plaatsen hangen nog eens witte stickers met "stiltezone - zone de silence".
(Helaas geen foto's van)
Het valt op dat in de trein de stiltezone prominenter aangekondigd wordt dan eerste klas, waar het soms zoeken is naar de klasaanduiding...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Op welke trein was dit en was dit enkel M7 materieel?trainfreak schreef: ↑21 okt 2024, 17:47 Vandaag toch al een paar rijtuigen met stiltezones tegengekomen, dus "ze" zijn wel met de uitrol bezig.
(Helaas geen foto's van)
- trainfreak
Oei, nu vraag je wat.
In IC2206 zat er eentje. Deze treinen bestaan normaal enkel uit M7.
De andere treinnummers heb ik helaas niet bijgehouden.
Ik heb vanmorgen zo'n 10 minuten op het perron staan wachten in Brussel-Noord en heb toch 3 stilte rijtuigen gezien, in 3 verschillende treinnummers.
In IC2206 zat er eentje. Deze treinen bestaan normaal enkel uit M7.
De andere treinnummers heb ik helaas niet bijgehouden.
Ik heb vanmorgen zo'n 10 minuten op het perron staan wachten in Brussel-Noord en heb toch 3 stilte rijtuigen gezien, in 3 verschillende treinnummers.
-
- Contacteer:
Op de IC01 heb ik gisteren enkel op de 513 een stilterijtuig gezien, de andere waren niet voorzien van een omgevormde M7 AB. Bij deze zit de Stiltezone AB naast de 3 ander M7B-rijtuigen.

Vorige week zat ik in het stilterijtuig en bij vertrek riep de TBG door het omroepsysteem "WELKOM IN DEZE TREIN NAAR BRUSSEL, ONZE TREIN IS UITGERUST MET EEN STILTERIJTUIG, GELIEVE IN DIT RIJTUIG NIET LUID TE PRATEN OF TE BELLEN EN JE GSM OP STIL TE ZETTEN...!!" 

ja, en daarom was er beter een prikkelarm rijtuig gekomen in plaats van een "stilterijtuig".
Steeds meer mensen ondervinden last van een teveel aan prikkels.
Supermarkten organiseren een prikkelarm uurtje waarbij de muziek op stil gaat, de scanners niet meer piepen, en de verlichting gedimd wordt.
Dat kon de NMBS ook doen met hun rijtuigen: geen aankondigingen, geen flikkerende schermen, gedimde verlichting, meer afgescheiden plekjes, betere akoestiek.
- trainfreak
Ik vrees dat dat technisch niet zo simpel zal zijn, maar mocht dat kunnen dan verplaats ik me met plezier naar daar!TimJ36 schreef: ↑22 okt 2024, 21:42ja, en daarom was er beter een prikkelarm rijtuig gekomen in plaats van een "stilterijtuig".
Steeds meer mensen ondervinden last van een teveel aan prikkels.
Supermarkten organiseren een prikkelarm uurtje waarbij de muziek op stil gaat, de scanners niet meer piepen, en de verlichting gedimd wordt.
Dat kon de NMBS ook doen met hun rijtuigen: geen aankondigingen, geen flikkerende schermen, gedimde verlichting, meer afgescheiden plekjes, betere akoestiek.
In het stilterijtuig waarin ik zat was het ook niet bepaald stil: de automatische omroepen waren veel te luid (ik schrok er echt van), en dan ook nog een vierkant wiel, wat echt wel inboette aan comfort.
Soms ligt het niet aan het rijtuig waar men de aankondiging kan horen maar aan het rijtuig waar men den aankondiging doet. Gesteld dat een treinbegeleider tijdens een rit vanop verschillende plaatsen een aankondiging doet kan je eventueel vaststellen of het volume gewoon luid stond of het aan die ene microfoon ligt waarin werd gesproken.
-
- Contacteer:
Op de IC13 5138 zit ondertussen ook een (M7AB) stilterijtuig. Alleen is het wel opvallend dat deze zit in de vierdelige M7-stam en in de de zesdelige.

-
- Contacteer:
In elke stam zit er toch een eerste klasserijtuig? Als je dan twee stammen aan elkaar gaat koppelen, heb je ook twee rijtuigen met eerste klasse en bijgevolg twee stiltezones, aangezien die bij de M7 steeds onder de eerste klasse gaan voorkomen.