Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

maarten schreef: 27 okt 2024, 19:37
jan_olieslagers schreef: 27 okt 2024, 18:43
Overigens zie ik dat de I11, de meest recente I-rijtuigen, alweer van 1995 dateren, het lijkt wel tijd om aan opvolging te denken?
Met welk inzetgebied? Is er iets dat je beter met rijtuigen kunt doen dan met treinstellen (uit zicht van de vervoerder natuurlijk). Ik zou zeggen dat I11 op de EC naar Rotterdam tijdelijk is en dat als die goed loopt je van de volgende serie ICNG weer wat -B stellen bestelt. Voor de EC naar Frankrijk kun je die ook bestellen/homologeren.
Die ICNG stellen rijden al in Frankrijk en Luxemburg en deze zijn ook bezig met de homologatie voor België. Er staat al maanden een stel in Arlon. Geen idee hoe het met die homologatie gesteld is.
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door LML »

260689 schreef: 27 okt 2024, 18:04
LML schreef: 27 okt 2024, 17:54 Ik gok eerder op een M8 dan een I12. Lijkt me logisch om met de toenemende reizigersaantallen in dubbeldeksrijtuigen/-treinstellen (geschikt voor internationale diensten) te investeren dan in enkeldeksrijtuigen...
De M staat voor nationaal, de I voor internationaal. Heeft niets te maken met enkel of dubbel dek. De M4 zijn toch ook enkelseks?
Het gaat toch niet zozeer over letterkes van het alfabet? Ze konden evengoed de dubbeldeksrijtuigen D5, D6 en D7 kunnen noemen. Ik heb het over toenemende reizigersaantallen en evt. de gevolgen hiervan, toekomstgericht. Dan lijken dubbeldeksrijtuigen of -treinstellen de betere optie...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 27 okt 2024, 18:43 ... en de trend naar internationale diensten gaat enkel toenemen, tot spijt van wie het benijdt vanuit de ivoren toren...

Maar, euh, de M mag dan staan voor "deuren in het midden" in tegenstelling tot K voor "deuren aan de uiteinden", maar de I staat toch wel degelijk voor "internationaal", dacht ik? Wat bijna automatisch gelijkstaat aan "een langse gang aan de ene kant, met allemaal compartimenten, en deuren aan de uiteinden".

Overigens zie ik dat de I11, de meest recente I-rijtuigen, alweer van 1995 dateren, het lijkt wel tijd om aan opvolging te denken?
I rijtuigen hebben niet standaard een indeling met coupés. Zowel i10 als i11 hebben een indeling met middengang en zitplaatsen aan beide kanten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Steven »

maarten schreef: 27 okt 2024, 19:37
jan_olieslagers schreef: 27 okt 2024, 18:43
Overigens zie ik dat de I11, de meest recente I-rijtuigen, alweer van 1995 dateren, het lijkt wel tijd om aan opvolging te denken?
Met welk inzetgebied? Is er iets dat je beter met rijtuigen kunt doen dan met treinstellen (uit zicht van de vervoerder natuurlijk). Ik zou zeggen dat I11 op de EC naar Rotterdam tijdelijk is en dat als die goed loopt je van de volgende serie ICNG weer wat -B stellen bestelt. Voor de EC naar Frankrijk kun je die ook bestellen/homologeren.
Daarom dat de nmbs dan net een nieuwe reeks locomotieven koopt om internationale diensten te verzekeren … :roll:
Daar wil men rijtuigen aanhangen.
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

Ik had altijd gedacht dat de I-rijtuigen uitsluitend UIC rijtuigen waren, met een zeer beperkt profiel, M4 heeft toch nog in Frankrijk rondgereden en de M6 wou men in Nederland doen rondrijden en de M7 ook als men er ETCS zou leggen. Dus verbeter mij als ik fout ben, maar zou een vervolgserie voor de I11 die uit dubbeldeksmateriaal bestaat geen M8 zijn ipv I12. Tenzij men een zeer claustrofobische dubbeldekstrein wilt laten bouwen zoals de SR Class 4DD.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 321
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door DDietzen »

260689 schreef: 27 okt 2024, 19:49
maarten schreef: 27 okt 2024, 19:37
jan_olieslagers schreef: 27 okt 2024, 18:43
Overigens zie ik dat de I11, de meest recente I-rijtuigen, alweer van 1995 dateren, het lijkt wel tijd om aan opvolging te denken?
Met welk inzetgebied? Is er iets dat je beter met rijtuigen kunt doen dan met treinstellen (uit zicht van de vervoerder natuurlijk). Ik zou zeggen dat I11 op de EC naar Rotterdam tijdelijk is en dat als die goed loopt je van de volgende serie ICNG weer wat -B stellen bestelt. Voor de EC naar Frankrijk kun je die ook bestellen/homologeren.
Die ICNG stellen rijden al in Frankrijk en Luxemburg en deze zijn ook bezig met de homologatie voor België. Er staat al maanden een stel in Arlon. Geen idee hoe het met die homologatie gesteld is.
ICNG dat rijdt in Frankrijk, quoi? :? Ze worden bij mijn allerbeste weten toch echt niet uitgerust met KVB, noch met TVM. NS heeft ook in geen jaren gerept over eigen treinen naar Frankrijk, uitgezonderd één proefballonnetje tussen neus en lippen door een aantal jaar terug over intercity's naar Parijs waar we verder niks meer over hoorden (zoals ook het geval was voor NS-IC's naar Noord-Duitsland). Ik heb ook nog nooit gehoord van een spot van een ICNG in Frankrijk (tenzij misschien gesleept ter overbrenging van Zwitserland naar Nederland, maar zelfs daarvan meen ik te herinneren dat die ritten door Duitsland heen gingen), en al helemaal niet in Luxemburg.
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door 260689 »

DDietzen schreef: 28 okt 2024, 11:25
260689 schreef: 27 okt 2024, 19:49
maarten schreef: 27 okt 2024, 19:37
Met welk inzetgebied? Is er iets dat je beter met rijtuigen kunt doen dan met treinstellen (uit zicht van de vervoerder natuurlijk). Ik zou zeggen dat I11 op de EC naar Rotterdam tijdelijk is en dat als die goed loopt je van de volgende serie ICNG weer wat -B stellen bestelt. Voor de EC naar Frankrijk kun je die ook bestellen/homologeren.
Die ICNG stellen rijden al in Frankrijk en Luxemburg en deze zijn ook bezig met de homologatie voor België. Er staat al maanden een stel in Arlon. Geen idee hoe het met die homologatie gesteld is.
ICNG dat rijdt in Frankrijk, quoi? :? Ze worden bij mijn allerbeste weten toch echt niet uitgerust met KVB, noch met TVM. NS heeft ook in geen jaren gerept over eigen treinen naar Frankrijk, uitgezonderd één proefballonnetje tussen neus en lippen door een aantal jaar terug over intercity's naar Parijs waar we verder niks meer over hoorden (zoals ook het geval was voor NS-IC's naar Noord-Duitsland). Ik heb ook nog nooit gehoord van een spot van een ICNG in Frankrijk (tenzij misschien gesleept ter overbrenging van Zwitserland naar Nederland, maar zelfs daarvan meen ik te herinneren dat die ritten door Duitsland heen gingen), en al helemaal niet in Luxemburg.
Ik bedoelde hetzelfde type van Alstom maar de naam ontga me effe. Cordian ofzoiets?
TB_worden
Berichten: 319
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door TB_worden »

260689 schreef: 28 okt 2024, 11:46
DDietzen schreef: 28 okt 2024, 11:25
260689 schreef: 27 okt 2024, 19:49

Die ICNG stellen rijden al in Frankrijk en Luxemburg en deze zijn ook bezig met de homologatie voor België. Er staat al maanden een stel in Arlon. Geen idee hoe het met die homologatie gesteld is.
ICNG dat rijdt in Frankrijk, quoi? :? Ze worden bij mijn allerbeste weten toch echt niet uitgerust met KVB, noch met TVM. NS heeft ook in geen jaren gerept over eigen treinen naar Frankrijk, uitgezonderd één proefballonnetje tussen neus en lippen door een aantal jaar terug over intercity's naar Parijs waar we verder niks meer over hoorden (zoals ook het geval was voor NS-IC's naar Noord-Duitsland). Ik heb ook nog nooit gehoord van een spot van een ICNG in Frankrijk (tenzij misschien gesleept ter overbrenging van Zwitserland naar Nederland, maar zelfs daarvan meen ik te herinneren dat die ritten door Duitsland heen gingen), en al helemaal niet in Luxemburg.
Ik bedoelde hetzelfde type van Alstom maar de naam ontga me effe. Cordian ofzoiets?
Alstom Coradia.
maarten
Berichten: 413
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door maarten »

Officieel is ICNG de Coradia Stream en Regiolis de Coradia Polyvalent. Er zijn wel een aantal visuele verschillen. De Regiolis heeft een veel lagere vloer bijvoorbeeld. In hoeverre de techniek anders is weet ik niet.
De CFL heeft dus ook Coradia Stream, als dubbeldekkers, en die zouden wel naar Frankrijk moeten. Maar het lijkt me dat een toelating van de dubbeldeksvariant niet per definitie betekent dat de enkeldeks (NS-)variant ook toegelaten is. Als daar al ooit plannen voor geweest zouden zijn (die er niet zijn).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

dovaere schreef: 11 okt 2024, 20:37
DDietzen schreef: 11 okt 2024, 20:28 Bovenin is naar mijn ervaringen ook minder doorloop en dus rumoer; wie door de trein heen wandelt, neemt meestal de benedenverdieping om een rijtuig te doorkruisen.
Misschien is het de bedoeling om de rijtuigen met stiltezone consequent aan het uiterste uiteinde van de trein-stammen te houden, zodat de doorloop minimaal is?
Ik zou het niet zo ver zoeken: een AB-rijtuig moet (in principe) in elke samenstelling zitten. Als je het benedendek dan als stilterijtuig aanduidt is aan die vereiste ineens ook voldaan. Dat is een stuk makkelijker dan nog een subreeks maken in de standaard B-rijtuigen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Natje049 schreef: 23 okt 2024, 22:07
Nitein-Repart schreef: 23 okt 2024, 14:59 Als de M7 wordt toegelaten in Nederland kun je wel de Intercity Charleroi-Essen verlengen naar Roosendaal.
Wat sowieso frappant is is dat de M7 rijtuigen (niet de locomotieven) 1500V= + 3000V= + 1500V~50Hz nemen. Zouden ze dan effectief plannen hebben om naar Nederland te gaan met M7? Niet alle 4 de spanningen (geen 1000V ~16,7Hz). Aangezien onze vorige reeksen binnenlands materieel (M6) enkel 3000V= + 1500V~50Hz namen of (M5, M4) enkel 3000V=. Het lijkt me dan ook niet kostenloos om 600+ rijtuigen te voorzien van de Nederlandse (of Zuid-Franse) spanning.
Ik denk dat die kosten nogal goed meevallen, het verschil tussen 1500v=- en 3000v= tractiekringen is niet heel groot. Het is meteen mooi meegenomen om ooit tot Breda of Roosendaal te kunnen rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

kristofvt schreef: 23 okt 2024, 23:36
AlexNL schreef: 23 okt 2024, 16:39 Naar mijn weten hebben de M7-stuurrijtuigen geen ATB, terwijl de uitrol van ERTMS op die trajecten nog lang op zich zal laten wachten. Je moet dan met een locomotief aan beide kanten gaan rijden.
Hopelijk worden enkele M7 stuurrijtuigen toch voorzien van extra beveiliging-systemen. Lijkt me toch goedkoper dan een extra HLE17 (TRAXX) erbij te zetten.

Er zijn nu 24 HLE17 in bestelling levering voorzien vanaf 2026 (+26 in optie) om te rijden van België naar Nederland (ATB), Duitsland LZB/PZB alsook Luxemburg.
De HLE 18 kan naar Frankrijk (KVB) (Brussel-Parijs via klassieke lijn).

163 I-11rijtuigen waarvan slechts 21 I11BDX vanaf 2024 te voorzien van ETCS baseline 3, ATB (Nederland) en PZB (Duitsland) lijken me ook onvoldoende voor een toekomstig internationaal aanbod.
Dat zie ik echt niet gebeuren, extra seininrichtingssystemen in de M7 inbouwen zou duur zijn en bovendien: compleet weggegooid geld.
De Nederlanders willen immers ook ETCS aanleggen in Roosendaal. Als dat er ligt sta je daar mooi met je dure ATB STM.
FilipDeLaet
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2025, 14:58

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door FilipDeLaet »

Weet er iemand of er op korte/middelange termijn op de lijn Antwerpen-Brussel M7's zullen worden ingezet?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

FilipDeLaet schreef: 08 jan 2025, 15:00 Weet er iemand of er op korte/middelange termijn op de lijn Antwerpen-Brussel M7's zullen worden ingezet?
Op korte termijn niet denk ik, ze willen de inzet van M6 en M7 net meer uit elkaar trekken. Dus Antwerpen en Charleroi gaan volgens mij net meer M6 krijgen :wink:
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 08 jan 2025, 15:29
FilipDeLaet schreef: 08 jan 2025, 15:00 Weet er iemand of er op korte/middelange termijn op de lijn Antwerpen-Brussel M7's zullen worden ingezet?
Op korte termijn niet denk ik, ze willen de inzet van M6 en M7 net meer uit elkaar trekken. Dus Antwerpen en Charleroi gaan volgens mij net meer M6 krijgen :wink:
Enig idee waar ze nog verder gaan instromen?
Plaats reactie