Stiltezones

Alles over reizigerstreinen in België.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Stiltezones

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 23 okt 2024, 20:54
BVG1988 schreef: 23 okt 2024, 19:13 Op de IC13 5138 zit ondertussen ook een (M7AB) stilterijtuig. Alleen is het wel opvallend dat deze zit in de vierdelige M7-stam en in de de zesdelige.
In elke stam zit er toch een eerste klasserijtuig? Als je dan twee stammen aan elkaar gaat koppelen, heb je ook twee rijtuigen met eerste klasse en bijgevolg twee stiltezones, aangezien die bij de M7 steeds onder de eerste klasse gaan voorkomen.
Nu ga je ervan uit dat alle M7AB onderaan een stiltezone krijgen.
Is dat zo, dat er geen "gewone M7AB" gaan overblijven?
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Stiltezones

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 24 okt 2024, 12:53
trainlovertje schreef: 23 okt 2024, 20:54
BVG1988 schreef: 23 okt 2024, 19:13 Op de IC13 5138 zit ondertussen ook een (M7AB) stilterijtuig. Alleen is het wel opvallend dat deze zit in de vierdelige M7-stam en in de de zesdelige.
In elke stam zit er toch een eerste klasserijtuig? Als je dan twee stammen aan elkaar gaat koppelen, heb je ook twee rijtuigen met eerste klasse en bijgevolg twee stiltezones, aangezien die bij de M7 steeds onder de eerste klasse gaan voorkomen.
Nu ga je ervan uit dat alle M7AB onderaan een stiltezone krijgen.
Is dat zo, dat er geen "gewone M7AB" gaan overblijven?
Alle I11-stuurrijtuigen hebben stiltezones gekregen, dus ik vermoed inderdaad sterk dat alle M7 AB's hetzelfde zullen ondergaan.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Stiltezones

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 25 okt 2024, 10:03 Alle I11-stuurrijtuigen hebben stiltezones gekregen
Bedankt voor de info.
Dat zijn er dus 21?
En aangezien die meerijden (als gewoon rijtuig) in de klassieke trein naar Parijs, komt daar dus ook een stiltezone?
Wat de EuroCity Brussel-Rotterdam, betreft, weet ik niet of er zo een mee zal rijden.
Klassiekje
Berichten: 700
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Stiltezones

Bericht door Klassiekje »

Alle samenstellingen zullen een stuurrijtuig meehebben wegens aanwezigheid personeelsruimte en PBM-toilet en zitplaats.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Stiltezones

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 25 okt 2024, 10:03
dovaere schreef: 24 okt 2024, 12:53 [...]
Nu ga je ervan uit dat alle M7AB onderaan een stiltezone krijgen.
Is dat zo, dat er geen "gewone M7AB" gaan overblijven?
Alle I11-stuurrijtuigen hebben stiltezones gekregen, dus ik vermoed inderdaad sterk dat alle M7 AB's hetzelfde zullen ondergaan.
HyperRail zegt dat op dit eigenste moment op trein 514 (Oostende - Eupen) maar liefst drie rijtuigen met eerste klas (M7AB) achter elkaar zitten, met aan de ene kant daarvan 3x tweedeklas M7B (en aan de andere kant 2 I10 en 2 I11, alle tweede klas).

Als de NMBS werkelijk stiltezones zou maken in alle M7AB (tweede klas onderaan), zou dat betekenen dat er, in het midden van een trein als deze, drie complete rijtuigen niet gebruikt kunnen worden door gewone tweedeklasreizigers die willen babbelen of de vele gezinnen en jeugdbewegingen die tijdens deze herstvakantie op uitstap of kamp gaan.
Dat zou toch onmogelijk kunnen werken en lijkt op het torpederen van de stiltezones, en het bezorgen van veel nodeloze ergernis aan treinreizigers die bij het opstappen een halve trein moeten afstappen als ze proberen wel de stiltezones op te volgen?

Of is de NMBS dan van plan om de rijtuigvolgorde beter te beheren: geen M7AB meer naast elkaar?
En/of toch maar een deel van de M7AB met stiltezones uitrusten, en goed beheer zodat er slechts één stiltezone-M7AB aan één kant van een trein belandt?
Laatst gewijzigd door dovaere op 30 okt 2024, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Stiltezones

Bericht door trainlovertje »

Vroeger waren er op de IC-01 eveneens drie eerste klasrijtuigen achter elkaar geplakt in het midden van de trein. Da's niet echt nieuw dus. En tegenwoordig bestaan er real time treinsamenstellingen, dus ga je je daarnaar kunnen schikken.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stiltezones

Bericht door groentje »

@dovaere: waarom zouden 'gewone' tweedeklasreizigers verkiezen om in het lawaai te zitten? De paar keer per maand dat ik in de spits de trein neem, is de algemene ambiance doorgaans erg rustig, zelfs zonder stilterijtuigen. Net zij lijken me de stilterijtuigen erg te zullen appreciëren.
Groepsreserveringen worden nu al vaak elders in de trein gemaakt.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Stiltezones

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 30 okt 2024, 07:08 En tegenwoordig bestaan er real time treinsamenstellingen, dus ga je je daarnaar kunnen schikken.
Dat is geen oplossing aangezien de grote meerderheid van de treinreizigers geen reden heeft om dit vooraf op een app of een scherm op te gaan zoeken.

We zitten zoals vandaag in de vakantie dus met het voorbeeld van babbelende, uitgelaten gezinnen en andere vriendengroepen .
Die wachten tot de trein stopt en dan kijken ze of ze op de dichtste deur kunnen instappen.

Als daar één stiltezone zit tussen wel geschikte tweedeklasrijtuigen, en pas een stuk verderop een eerste klas, dan kun je verwachten dat de meerderheid van de "lawaaigroepen" op het pictogram let en de juiste kant kiest.

Als je een blok van drie ruituigen achter elkaar zet met alleen maar stiltezone en eerste klas, dan kan de NMBS niet verwachten dat de meerderheid van de "lawaaigroepen" zich ernaar zullen gedragen. Het wordt nog erger als het volgende vierde rijtuig dan volledig ingenomen wordt door een groepsreservering...

Dan kweekt de NMBS veel onbegrip van haar reizigers in gezelschap, die in het gehaast bij het instappen zouden moeten gaan lopen zoeken naar een "standaard" tweede klas.
Maar logischerwijs kun je niet verwachten dat mensen drie rijtuigen verder zullen gaan lopen zoeken naar een rijtuig dat voor hun gezelschap geschikt is, met het risico dat ze niet mee zijn.

Dan kweekt de NMBS een ervaring bij die reizigers van de "stiltezone" als een stom regeltje waar je niet op moet letten bij het instappen.

Onbegrip zowel bij het deeltje van de gezelschaps-reizigers dat moeite wil doen om zich drie rijtuigen verder te haasten,
Onbegrip anderzijds bij het deel van de reizigers dat stilte zoekt, en zich ergert aan de babbelende gezelschappen die noodgedwongen binnenvallen in de stiltezone omdat ze hun trein niet willen missen.

Ik ben groot voorstander van het principe "stiltezone".
Maar om dat te doen werken, en reizigers niet te pesten, moet je stiltezones afwisselen met standaard-tweede klas, niet achter elkaar in één groot blok.
Klassiekje
Berichten: 700
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Stiltezones

Bericht door Klassiekje »

Het is vooral allemaal weer voor de show.
We kennen allemaal het fantastische beleid omtrent inzet en plaatsing van de rijtuigen.
En handhaven gaat men ook niet doen want is een garantie op extra agressies tegen het personeel.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Stiltezones

Bericht door trainlovertje »

Klassiekje schreef: 30 okt 2024, 10:10 Het is vooral allemaal weer voor de show.
We kennen allemaal het fantastische beleid omtrent inzet en plaatsing van de rijtuigen.
En handhaven gaat men ook niet doen want is een garantie op extra agressies tegen het personeel.
Waarom werkt het dan wel elders? Er bestaat trouwens nog steeds zoiets als burgerzin, voor zij die het goed menen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5479
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stiltezones

Bericht door overweg13 »

Zij die niet in de stiltezone van die M7-rijtuigen willen zitten zullen dan wel naar de eerste klas erboven verhuizen. Dat doen er nu al veel en daar mag dan lawaai naar hartelust gemaakt worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
pmuy
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Stiltezones

Bericht door pmuy »

trainlovertje schreef: 30 okt 2024, 12:57
Klassiekje schreef: 30 okt 2024, 10:10 Het is vooral allemaal weer voor de show.
We kennen allemaal het fantastische beleid omtrent inzet en plaatsing van de rijtuigen.
En handhaven gaat men ook niet doen want is een garantie op extra agressies tegen het personeel.
Waarom werkt het dan wel elders? Er bestaat trouwens nog steeds zoiets als burgerzin, voor zij die het goed menen.
Zijn er veel landen waar men stiltezones (en eerste klasse) in het midden van een trein(stel) plaatst? Nederland misschien, maar daar werken geen van beiden eigenlijk echt goed.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stiltezones

Bericht door Steven »

Alle Duitstalige landen kennen stiltezones. Zowel in tweede als eerste klasse. Niet noodzakelijk in alle types van treinen. Al meermaals meegemaakt dat reiziger a tegen reiziger b zegt/vraagt om wat stiller te zijn. Als je iets wil zeggen doe je dat bij voorkeur met een rustige stem bijna op fluistertoon.
Op zich niets mis mee. Waarom zou hier met harde hand moeten opgetreden worden als het ook onderling kan. De symbolen zijn aangebracht dus je kan daar perfect naar verwijzen.
desirootje
Berichten: 918
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Stiltezones

Bericht door desirootje »

dovaere schreef: 30 okt 2024, 05:14 HyperRail zegt dat op dit eigenste moment op trein 514 (Oostende - Eupen) maar liefst drie rijtuigen met eerste klas (M7AB) achter elkaar zitten, met aan de ene kant daarvan 3x tweedeklas M7B (en aan de andere kant 2 I10 en 2 I11, alle tweede klas).

Als de NMBS werkelijk stiltezones zou maken in alle M7AB (tweede klas onderaan), zou dat betekenen dat er, in het midden van een trein als deze, drie complete rijtuigen niet gebruikt kunnen worden door gewone tweedeklasreizigers die willen babbelen of de vele gezinnen en jeugdbewegingen die tijdens deze herstvakantie op uitstap of kamp gaan.
Dat zou toch onmogelijk kunnen werken en lijkt op het torpederen van de stiltezones, en het bezorgen van veel nodeloze ergernis aan treinreizigers die bij het opstappen een halve trein moeten afstappen als ze proberen wel de stiltezones op te volgen?

Of is de NMBS dan van plan om de rijtuigvolgorde beter te beheren: geen M7AB meer naast elkaar?
En/of toch maar een deel van de M7AB met stiltezones uitrusten, en goed beheer zodat er slechts één stiltezone-M7AB aan één kant van een trein belandt?
Ik verwacht dat men daar op den duur de volgorde zal aanpassen, maar ik verwacht het niet voordat de IC01 100% M7 is, idealiter zouden deze 3 rijtuigen gelijk gespreid zijn door de trein, maar we gaan ze niet tussen de I11'en en I10's steken. 2e klasse reizigers moeten minder ver lopen als ze er voor staan en 1e klasse reizigers moeten geen mijl lopen voor hun zitplaats wanneer de uit/ingang van het station zich aan de uiteindes van het perron bevindt. Ik snap wel dat men zich hier niet mee bezig houdt voor deze tijdelijke samenstelling.
HLE18
Berichten: 506
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Stiltezones

Bericht door HLE18 »

Steven schreef: 30 okt 2024, 13:42 Alle Duitstalige landen kennen stiltezones. Zowel in tweede als eerste klasse. Niet noodzakelijk in alle types van treinen. Al meermaals meegemaakt dat reiziger a tegen reiziger b zegt/vraagt om wat stiller te zijn. Als je iets wil zeggen doe je dat bij voorkeur met een rustige stem bijna op fluistertoon.
Op zich niets mis mee. Waarom zou hier met harde hand moeten opgetreden worden als het ook onderling kan. De symbolen zijn aangebracht dus je kan daar perfect naar verwijzen.
Deze zomer IC van Dresden naar Hannover kwam een vrouw met haar kinderen in de stiltezone binnen. Dat was tegen de zin van een andere reiziger die dat nogal op een brute manier duidelijk maakte. Zegt de vrouw dat ze daar niet aan kon doen want haar gereserveerde plaatsen waren door DB in het stilterijtuig gemaakt zonder dat ze dat wist...
Plaats reactie