trainlovertje schreef: ↑30 okt 2024, 07:08
En tegenwoordig bestaan er real time treinsamenstellingen, dus ga je je daarnaar kunnen schikken.
Dat is geen oplossing aangezien de grote meerderheid van de treinreizigers geen reden heeft om dit vooraf op een app of een scherm op te gaan zoeken.
We zitten zoals vandaag in de vakantie dus met het voorbeeld van babbelende, uitgelaten gezinnen en andere vriendengroepen .
Die wachten tot de trein stopt en dan kijken ze of ze op de dichtste deur kunnen instappen.
Als daar één stiltezone zit tussen wel geschikte tweedeklasrijtuigen, en pas een stuk verderop een eerste klas, dan kun je verwachten dat de meerderheid van de "lawaaigroepen" op het pictogram let en de juiste kant kiest.
Als je een blok van drie ruituigen achter elkaar zet met alleen maar stiltezone en eerste klas, dan kan de NMBS niet verwachten dat de meerderheid van de "lawaaigroepen" zich ernaar zullen gedragen. Het wordt nog erger als het volgende vierde rijtuig dan volledig ingenomen wordt door een groepsreservering...
Dan kweekt de NMBS veel onbegrip van haar reizigers in gezelschap, die in het gehaast bij het instappen zouden moeten gaan lopen zoeken naar een "standaard" tweede klas.
Maar logischerwijs kun je niet verwachten dat mensen drie rijtuigen verder zullen gaan lopen zoeken naar een rijtuig dat voor hun gezelschap geschikt is, met het risico dat ze niet mee zijn.
Dan kweekt de NMBS een ervaring bij die reizigers van de "stiltezone" als een stom regeltje waar je niet op moet letten bij het instappen.
Onbegrip zowel bij het deeltje van de gezelschaps-reizigers dat moeite wil doen om zich drie rijtuigen verder te haasten,
Onbegrip anderzijds bij het deel van de reizigers dat stilte zoekt, en zich ergert aan de babbelende gezelschappen die noodgedwongen binnenvallen in de stiltezone omdat ze hun trein niet willen missen.
Ik ben groot voorstander van het principe "stiltezone".
Maar om dat te doen werken, en reizigers niet te pesten, moet je stiltezones afwisselen met standaard-tweede klas, niet achter elkaar in één groot blok.