
Wat ik terug vind in officiele documentatie van NMBS:
I: Internationale rijtuigen
L: Lateraal (deuren per compartiment)
N: rijtuigen afkomstig van Nord Belge
R: getrokken rijtuigen voor bij de MW42-45 (Remorque)
WL: slaaprijtuigen (Wagons Lits)
M en K worden in deze documenten beide onder 'rijtuigen voor binnenlands verkeer' gezet.
Dat ze net over de grens naar Aken of Lille gingen word niet als internationaal gezien. (in tegenstelling tot Amsterdam/Parijs/Keulen/Basel/...)
Dat M afkomstig is van deuren Middenin (moyen?) en K van deuren aan de Kop vind ik op zich nog wel aannemelijk.
Al kan ik voor de K geen Franstalige benaming bedenken?
Het klopt wel gewoon natuurlijk. In de documentatie (opgesteld in 1985) wordt K1 omschreven als 'doorgaande treinen', L als 'half doorgaande treinen', en M1 als 'stoptreinen'. Al de daaropvolgende versies van K en M worden samen weer onder 'materieel voor binnenverkeer' gebracht.