Ik heb er nog geen foto’s van gezien maar ik neem aan dat alle functies van ATB en PZB gewoon in het CCD (central command display) gaan zitten.
Nieuwe locomotieven HLE 17
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Ik zou zelfs niet weten hoe ze een STM anders zouden kunnen weergeven.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Kijk maar eens naar de cabines van de Siemens Vectron met de nieuwe Baseline 3. Daar wordt het oude Ebula scherm gebruikt voor de snelheidsmeter, zolang er onder STM gereden wordt, en is er een extra scherm erboven geplaatst waar nu de Ebula op weergegeven wordt.
Onder ETCS wordt het wel weer normaal op de DMI in het midden weergegeven.
Als je dus tijdens de rit meerdere malen wisselt tussen 'native' ETCS en STM, dan mag je dus ook elke keer van scherm wisselen.
Zie bijvoorbeeld deze foto: https://treinposities.nl/foto/235691. De loc is hier in STM, want de snelheidsmeter wordt op het rechter scherm weergegeven.
Onder ETCS wordt het wel weer normaal op de DMI in het midden weergegeven.
Als je dus tijdens de rit meerdere malen wisselt tussen 'native' ETCS en STM, dan mag je dus ook elke keer van scherm wisselen.
Zie bijvoorbeeld deze foto: https://treinposities.nl/foto/235691. De loc is hier in STM, want de snelheidsmeter wordt op het rechter scherm weergegeven.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Specific Transmission Module. Het is de module die de signalen van een landspecifiek beveiligingssysteem interpreteert en vertaalt naar ETCS commando's. Zo kan een trein met ETCS ook onder bijvoorbeeld PZB/LZB of ATB rijden.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Zo zijn ze niet allemaal hoor. Onze splinternieuwe Vectrons van BLS Cargo met Baseline 3 hebben het Ebula scherm nog steeds op dezelfde plek als voordien (links van het middenste scherm met de snelheidsmeter). Geen idee wat dat gedrocht daar rechtsboven doet.Lynx schreef: ↑01 nov 2024, 14:48 Kijk maar eens naar de cabines van de Siemens Vectron met de nieuwe Baseline 3. Daar wordt het oude Ebula scherm gebruikt voor de snelheidsmeter, zolang er onder STM gereden wordt, en is er een extra scherm erboven geplaatst waar nu de Ebula op weergegeven wordt.
Onder ETCS wordt het wel weer normaal op de DMI in het midden weergegeven.
Als je dus tijdens de rit meerdere malen wisselt tussen 'native' ETCS en STM, dan mag je dus ook elke keer van scherm wisselen.
Zie bijvoorbeeld deze foto: https://treinposities.nl/foto/235691. De loc is hier in STM, want de snelheidsmeter wordt op het rechter scherm weergegeven.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Alle STM-informatie kan gewoon op het ETCS-DMI vertoond worden hoor.Lynx schreef: ↑01 nov 2024, 14:48 Kijk maar eens naar de cabines van de Siemens Vectron met de nieuwe Baseline 3. Daar wordt het oude Ebula scherm gebruikt voor de snelheidsmeter, zolang er onder STM gereden wordt, en is er een extra scherm erboven geplaatst waar nu de Ebula op weergegeven wordt.
Onder ETCS wordt het wel weer normaal op de DMI in het midden weergegeven.
Als je dus tijdens de rit meerdere malen wisselt tussen 'native' ETCS en STM, dan mag je dus ook elke keer van scherm wisselen.
Zie bijvoorbeeld deze foto: https://treinposities.nl/foto/235691. De loc is hier in STM, want de snelheidsmeter wordt op het rechter scherm weergegeven.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Dat is een eigenaardigheid van deze configuratie vectrons met BL3. Het ETCS-scherm doet quasi niks behalve de modus SN tonen als er een STM actief is. Het kan ook niet als back-up scherm dienen van het rechtse, dus behoorlijk onhandigKlassiekje schreef: ↑01 nov 2024, 23:29Alle STM-informatie kan gewoon op het ETCS-DMI vertoond worden hoor.Lynx schreef: ↑01 nov 2024, 14:48 Kijk maar eens naar de cabines van de Siemens Vectron met de nieuwe Baseline 3. Daar wordt het oude Ebula scherm gebruikt voor de snelheidsmeter, zolang er onder STM gereden wordt, en is er een extra scherm erboven geplaatst waar nu de Ebula op weergegeven wordt.
Onder ETCS wordt het wel weer normaal op de DMI in het midden weergegeven.
Als je dus tijdens de rit meerdere malen wisselt tussen 'native' ETCS en STM, dan mag je dus ook elke keer van scherm wisselen.
Zie bijvoorbeeld deze foto: https://treinposities.nl/foto/235691. De loc is hier in STM, want de snelheidsmeter wordt op het rechter scherm weergegeven.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Nou ja, er werd gevraagd om een voorbeeld van hoe je de STM module anders weer kon geven. Zo dus 

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Maar waarom is die configuratie zo?
Als ik me inbeeld dat ik als bestuurder in die cabine zit en ik moet steeds naar rechts kijken om mijn snelheid en tractie te zien, dan lijkt me dat best onhandig omdat het niet direct in het blikveld staat.
Als ik me inbeeld dat ik als bestuurder in die cabine zit en ik moet steeds naar rechts kijken om mijn snelheid en tractie te zien, dan lijkt me dat best onhandig omdat het niet direct in het blikveld staat.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Ik geef toe dat het nieuw is voor mij, ik heb al tientallen DMI's met STM gezien maar deze configuratie had ik nog nooit gezien

-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Oh ja

Nu ja, inderdaad wel erg bijzonder

Maar het beste voorbeeld is misschien wel gewoon onze Desiro's, die hadden in het begin ook nog gewoon een aparte TBL-installatie maar reden wel in level STM.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Dat is op de HLE28 nog steeds zo, de module TBL1+ staat bovenop de stuurtafel ook al sta je in STM, het hoeft niet altijd 100% geïntegreerd te zijn.Klassiekje schreef: ↑02 nov 2024, 20:24Oh ja![]()
Nu ja, inderdaad wel erg bijzonder![]()
Maar het beste voorbeeld is misschien wel gewoon onze Desiro's, die hadden in het begin ook nog gewoon een aparte TBL-installatie maar reden wel in level STM.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
De grap van een Vectron is dat die helemaal geen STM-ATB heeft maar een ATBL-kast die door de EVC wordt in- en uitgeschakeld.
Re: Nieuwe locomotieven HLE 17
Maar dat verklaart nog steeds niet waarom Siemens het niet voor elkaar krijgt om de informatie niet gewoon op de DMI in het midden te tonen.
De ICNG heeft ook een losse ATB-kast, maar ook daar wordt de informatie gewoon op de DMI getoond.
De ICNG heeft ook een losse ATB-kast, maar ook daar wordt de informatie gewoon op de DMI getoond.