werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 04 nov 2024, 08:15 Vandaag zijn sporen 1 en 2 in Mechelen in gebruik genomen.
Zijn 3 en 4 al meteen buiten dienst gesteld?
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ovspotter_be »

trainlovertje schreef: 04 nov 2024, 09:50 Zijn 3 en 4 al meteen buiten dienst gesteld?
Neen en volgens mij was dat ook niet de volgende stap in de vernieuwing.
Naar mijn weten zouden nu (vanaf 15 december) sporen 8, 9 en 10 buiten dienst gaan, al waren 9 en 10 al langer buiten dienst gesteld.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

ovspotter_be schreef: 04 nov 2024, 09:54
trainlovertje schreef: 04 nov 2024, 09:50 Zijn 3 en 4 al meteen buiten dienst gesteld?
Neen en volgens mij was dat ook niet de volgende stap in de vernieuwing.
Naar mijn weten zouden nu (vanaf 15 december) sporen 8, 9 en 10 buiten dienst gaan, al waren 9 en 10 al langer buiten dienst gesteld.
Inderdaad. 3 en 4 komen pas over enkele jaren aan de beurt.
Klassiekje
Berichten: 700
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Klassiekje »

Is het niet alleen spoor 1 op dit moment? (Althans voor reizigerstreinen)
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ovspotter_be »

Inderdaad, momenteel enkel spoor 1 en spoor 2 zou volgen op 15 december.
Gebruikersavatar
TKR
Berichten: 454
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door TKR »

Liggen deze sporen nog op exact dezelfde plaats als vroeger? Dan pas ik spoor 1 snel even aan als in gebruik zijnde op OSM.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ovspotter_be »

TKR schreef: 04 nov 2024, 14:48 Liggen deze sporen nog op exact dezelfde plaats als vroeger? Dan pas ik spoor 1 snel even aan als in gebruik zijnde op OSM.
Exact weet ik het niet maar ik denk wel dat deze quasi op dezelfde locatie als vroeger ligt.
jan_olieslagers
Berichten: 3965
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jan_olieslagers »

TKR schreef: 04 nov 2024, 14:48 Liggen deze sporen nog op exact dezelfde plaats als vroeger? Dan pas ik spoor 1 snel even aan als in gebruik zijnde op OSM.
En 't is al gebeurd, keurig!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Glodenox
Berichten: 559
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Glodenox »

Het zou me verbazen als spoor 1 meer dan een meter verlegd is tegen vroeger. Als ik de meest recente luchtbeelden vergelijk met de oude beelden zie ik nauwelijks een verschil.
Eimai
Berichten: 850
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Eimai »

Spoor 2 is ook wel al in dienst voor goederentreinen.
trainlovertje
Berichten: 2679
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 04 nov 2024, 09:54
trainlovertje schreef: 04 nov 2024, 09:50 Zijn 3 en 4 al meteen buiten dienst gesteld?
Neen en volgens mij was dat ook niet de volgende stap in de vernieuwing.
Naar mijn weten zouden nu (vanaf 15 december) sporen 8, 9 en 10 buiten dienst gaan, al waren 9 en 10 al langer buiten dienst gesteld.
Dan zou er in principe toch geen planmatig verkeer op spoor 1 plaatsvinden? Of is dienstregeling gewijzigd in functie van deze opening?

En vroeger werd steeds gezegd dat er tegelijkertijd gewerkt ging worden aan sporen 1-2 en 9-10, daarna 3-4 en 7-8 en tot slot 5-6. Het is bij deze dus duidelijk dat het per 2 en niet per 4 sporen tezamen is. Of per 3, als spoor 8 eveneens buiten dienst gaat, maar dat is waarschijnlijk eerder om een veilige werkzone te creëren bij het vernieuwen van spoor 9 en 10.
ovspotter_be
Berichten: 1140
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Mechelen

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ovspotter_be »

trainlovertje schreef: 04 nov 2024, 20:07 Dan zou er in principe toch geen planmatig verkeer op spoor 1 plaatsvinden? Of is dienstregeling gewijzigd in functie van deze opening?
De dienstregeling werd aangepast en de L- (27xx) en IC-treinen (41xx) richting Leuven halteren vanaf vandaag planmatig op spoor 1.
Vanaf 15 december zal spoor 2 vooral worden gebruikt voor de L-trein naar Zeebrugge en diverse P-treinen.
BlackEagle
Berichten: 345
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door BlackEagle »

trainlovertje schreef: 04 nov 2024, 20:07
ovspotter_be schreef: 04 nov 2024, 09:54
trainlovertje schreef: 04 nov 2024, 09:50 Zijn 3 en 4 al meteen buiten dienst gesteld?
Neen en volgens mij was dat ook niet de volgende stap in de vernieuwing.
Naar mijn weten zouden nu (vanaf 15 december) sporen 8, 9 en 10 buiten dienst gaan, al waren 9 en 10 al langer buiten dienst gesteld.
Dan zou er in principe toch geen planmatig verkeer op spoor 1 plaatsvinden? Of is dienstregeling gewijzigd in functie van deze opening?

En vroeger werd steeds gezegd dat er tegelijkertijd gewerkt ging worden aan sporen 1-2 en 9-10, daarna 3-4 en 7-8 en tot slot 5-6. Het is bij deze dus duidelijk dat het per 2 en niet per 4 sporen tezamen is. Of per 3, als spoor 8 eveneens buiten dienst gaat, maar dat is waarschijnlijk eerder om een veilige werkzone te creëren bij het vernieuwen van spoor 9 en 10.
De volgorde staat aangegeven op grote plakkaten in het station, als ik me niet vergis is het:
- Fase 1 = sporen 1 & 2
- Fase 2 = sporen 8, 9 & 10
- Fase 3 = sporen 3 & 4
- Fase 4 = sporen 5, 6 & 7
Elgar
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Elgar »

Fase 2 is de aanleg van het nieuwe spoor 9 en 10. Zoals in enkele berichten hiervoor reeds aangehaald, interfereert het huidige spoor 8 met deze werken en dient het daarom ook al afgebroken te worden.
Fase 2 en 3 combineren is niet mogelijk wegens te weinig perronsporen beschikbaar.
In de laatste fase worden dan de perronsporen 5 t/m 8 vernieuwd.
MarcVD
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 mar 2021, 15:23

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door MarcVD »

En door wat ik heb vandaag op Facebook gezien, begginen ze nu ook eindelijk de Vierendeel brug van lijn 25 aan te werken.
Dat will zeggen geen treinen meer op dat brug waarschijnlijk, en verkeer volledig omgeleid via lijnen 27 of 25N.
https://www.facebook.com/@mecheleninbeweging
Plaats reactie