Evolutie reizigersinformatie NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
trein9292

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS

Bericht door trein9292 »

Natje049 schreef: 25 sep 2024, 23:52 Vanaf nu worden fietsplaatsen PBM-plaatsen ook aangekondigd door EMMA!
Het is me niet altijd duidelijk waarom soms wel en soms niet de info wordt getoond rond eersteklas plaatsen, fiets, minder mobielen...
Bijvoorbeeld station Leuven: de schermen in de tunnels aan de trappen naar de perrons tonen deze info volgens mij niet. Deze morgen nog eens alle schermen eens gecheckt en het was niet vermeld.
Als ik dan de foto van Natje zie, wat exact hetzelfde scherm is, toont dit wel.

Iemand daar een verklaring voor?
Steven

Bericht door Steven »

Ik neem aan dat het aan de lokale update zal liggen. Die schermen worden beheerd vanuit een bepaald blok. Leuven is in principe beheerd vanuit Hasselt. Als ze daar de aanpassingen niet deden zal dat nog even duren denk ik.
TKR

Bericht door TKR »

Moesten ze er nu ook nog eens bijzetten uit hoeveel rijtuigen de trein bestaat, dan kan jan en alleman ook eens inschatten waar ergens deze rijtuigen tot stilstand zouden kunnen komen... Een icoontje van de rijtuigen, misschien een idee? (zoals dat in het buitenland gebeurt :roll: ) Beter dan een muur van tekst.
Steven

Bericht door Steven »

Die icoontjes bestaan al. Op de schermen in Jette is dat al actief.
Steve

Bericht door Steve »

Inderdaad - al zijn ze wat moeilijk leesbaar wat mij betreft - maar ik snap niet waarom ze dat niet gewoon in de boodschappen integreren. Bijvoorbeeld "deze trein bestaat uit 6 rijtuigen, eerste klasse in X en Y...". Die informatie zal het grote merendeel van de reizigers ook meer interesseren dan die vermelding van de plaatsen eerste klasse of de fietsafdeling.
Spoorlijn 89

Bericht door Spoorlijn 89 »

Hoe zou het komen dat er in de app treinen verschijnen alsof ze hun traject hebben afgewerkt met vertraging, terwijl ze in werkelijkheid niet gereden hebben?

Gisteren wachtte ik in Oudenaarde op L1688. Rond 17u46 werd 1 keer afgeroepen dat het vertrek van de trein nog bevestigd moest worden. De volgende 20 minuten werd er over deze trein niets meer afgeroepen.

Ondertussen leek het in de app alsof de trein vertrokken was in Zottegem met 12 minuten vertraging en uiteindelijk in Oudenaarde met 13 minuten vertraging (dus om 17u59). Deze trein is echter helemaal niet in Oudenaarde geweest, alle reizigers stonden zonder info te wachten. En in de app leek het ondertussen alsof de trein daar als een soort spooktrein gepasseerd moest zijn.

Op de stationsborden bleef ondertussen de boodschap "Vertrek te bevestigen" staan.
Screenshot.png
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Dit is al langer een probleem met de applicatie, deze kent de boodschap "Vertrek te bevestigen" niet.
Dat deze vertraging niet is verhoogd heeft volgens mij te maken met dat deze trein hoogstwaarschijnlijk nooit is vertrokken en het systeem daardoor ook geen informatie had over de actuele locatie (en dus vertraging) hiervan.
2000_3000

Bericht door 2000_3000 »

Ook het duidelijk maken dat je niet moet overstappen op bepaalde treinen in Kortrijk op de 7xx-reeks voor de bestemming Rijsel als je in het juiste treindeel zit is blijkbaar moeilijk te implementeren. De meeggegeven treinsamenstelling in delen is helemaal onduidelijk.
dentheo

Bericht door dentheo »

ovspotter_be schreef: 09 nov 2024, 12:48 Dit is al langer een probleem met de applicatie, deze kent de boodschap "Vertrek te bevestigen" niet.
Een nieuwe module voor de app toevoegen is veel sexier dan werken aan de dataflow kwaliteit.
Theo
Groeten vanop de Heide
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Men is er nog altijd van overtuigd dat ze hier een topapp hebben afgeleverd dus tjah :roll:
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 09 nov 2024, 12:48 Dat deze vertraging niet is verhoogd heeft volgens mij te maken met dat deze trein hoogstwaarschijnlijk nooit is vertrokken en het systeem daardoor ook geen informatie had over de actuele locatie (en dus vertraging) hiervan.
Dan verwacht je dat iemand er manueel 12 minuten heeft opgeplakt of automatisch werd overgebracht na vertraging van een vorige rit? In dat geval zal de vertraging naargelang het traject vordert dalen volgens de ideale omstandigheden die worden berekend, is mijn ervaring. Nu stijgt die echter naar 17 minuten in Kortrijk. Da's toch wel ongewoon. Heeft de trein misschien alsnog leeg gereden richting Kortrijk? Dan was de 'vertrek te bevestigen' die er stond misschien omdat er gehoopt werd nog vervangmaterieel te vinden.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

2000_3000 schreef: 09 nov 2024, 13:03 Ook het duidelijk maken dat je niet moet overstappen op bepaalde treinen in Kortrijk op de 7xx-reeks voor de bestemming Rijsel als je in het juiste treindeel zit is blijkbaar moeilijk te implementeren.
Dat zijn gewoon fouten in de data van de NMBS.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

trainlovertje schreef: 09 nov 2024, 17:28 Heeft de trein misschien alsnog leeg gereden richting Kortrijk? Dan was de 'vertrek te bevestigen' die er stond misschien omdat er gehoopt werd nog vervangmaterieel te vinden.
Van vervangmaterieel zal het niet afgehangen hebben, vaak is "vertrek te bevestigen" dat er iemand van personeel (nog) niet aanwezig is of dat men met een technisch defect zit dat men snel hoopt op te lossen.
Deze trein zal inderdaad leeg naar Kortrijk hebben gereden maar niet via Oudenaarde, de vorige rit van dit materieel (E2287) is door de vondst van een obus te Denderleeuw vanuit Brussel-Zuid rechtstreeks naar Gent-Sint-Pieters gereden.
trainspotterstef
Contacteer:

Bericht door trainspotterstef »

Klassiekje schreef: 09 nov 2024, 17:25 Men is er nog altijd van overtuigd dat ze hier een topapp hebben afgeleverd dus tjah :roll:
Ik gebruik de DB app en krijg ook alle info wat je in die van de NMBS krijgt maar in mij ogen is de app van de NMBS een grote rommel niets waart is die kun je regstreeks den vuilbak in kletsen sorry voor mij woorden ma wou even me mening der over zeggen
trainfreak

Bericht door trainfreak »

ovspotter_be schreef: 09 nov 2024, 19:28 Deze trein zal inderdaad leeg naar Kortrijk hebben gereden maar niet via Oudenaarde, de vorige rit van dit materieel (E2287) is door de vondst van een obus te Denderleeuw vanuit Brussel-Zuid rechtstreeks naar Gent-Sint-Pieters gereden.
Bedoel je niet E2237?
Deze is niet rechtstreeks van Brussel-Zuid naar Gent gereden, maar rechtstreeks van Brussel-Zuid naar Melle (en stopte ook nog in Merelbeke en uiteraard Gent).
Plaats reactie