Dat is dan waarschijnlijk een gevolg van nonchalance of onaandichtigheid, toch als je via bahn.de boekt. De website vraagt waar je je gereserveerde zitplaatsen wil. Als je niet invult dat je niet in het stilterijtuig terechtkomt, kan je daar dus plaatsen toegewezen krijgen, tenzij je handmatig andere selecteert natuurlijk. In het overzicht waarbij je zelf plaatsen selecteert, staat ook bij elk rijtuig of het een stil rijtuig is of niet.HLE18 schreef: ↑30 okt 2024, 18:01Deze zomer IC van Dresden naar Hannover kwam een vrouw met haar kinderen in de stiltezone binnen. Dat was tegen de zin van een andere reiziger die dat nogal op een brute manier duidelijk maakte. Zegt de vrouw dat ze daar niet aan kon doen want haar gereserveerde plaatsen waren door DB in het stilterijtuig gemaakt zonder dat ze dat wist...Steven schreef: ↑30 okt 2024, 13:42 Alle Duitstalige landen kennen stiltezones. Zowel in tweede als eerste klasse. Niet noodzakelijk in alle types van treinen. Al meermaals meegemaakt dat reiziger a tegen reiziger b zegt/vraagt om wat stiller te zijn. Als je iets wil zeggen doe je dat bij voorkeur met een rustige stem bijna op fluistertoon.
Op zich niets mis mee. Waarom zou hier met harde hand moeten opgetreden worden als het ook onderling kan. De symbolen zijn aangebracht dus je kan daar perfect naar verwijzen.
Stiltezones
-
- Contacteer:
Re: Stiltezones
Dan nog, als je dan toch met je kinderen in een stiltezone bent gereserveerd maakt dat het nog geen Familienabteil en moet je de stilte respecteren.
Ik zat ooit eens in het stilterijtuig in de ICE-3 (vooraan de trein). Mijn telefoon ging af, ik nam op en zei "een momentje, ik verplaats mij even". Begint een Duitstalige vrouw tegen mij te roepen dat ik niet mag praten omdat het een stilterijtuig is. Ik ga naar het platform voor mijn telefoontje, keer terug naar mijn plaats. Mevrouw krijgt telefoon, begint het telefoongesprek terwijl ze nog onderweg is naar het platform en vervolgt het telefoongesprek op zo een luide toon, dat het hele stilterijtuig alles kon meevolgen (met gesloten deur)
.

Ik zou dit willen afraden, fluisteren is niet goed voor je stem.
Maar het geeft nog maar eens aan dat "stilte" iets is waar iedereen een andere invulling aan geeft, en eigenlijk meer ergernissen opwekt dan het oplost.
Ik zou geen hele gesprekken voeren al fluisterend. Maar als je samen met vrienden zit en je zegt al fluisterend “ik ga even naar de wc” dan lijkt mij dat niets schadelijk te zijn 

Ik heb de indruk dat ze op alle M7AB 1e/2e klasse rijtuigen een stiltezone van maken. Zodoende er altijd wel rijtuigen zijn in de trein die dit zouden hebben.
-
- Contacteer:
Die indruk heb ik ook. Ik heb zaterdag de IC03 1510 zien rijden met 12x M7 en daarvan heb ik 3 M7AB-rijtuigen gezien die al stilterijtuig waren.

De M7 is (nog) niet het standaard materieel op de IC03. Op de M6 heb ik ze nog niet tegen gekomen, iemand wel al een stille M6 tegen gekomen??
-
- Contacteer:
Die M6-stilterijtuigen zitten op de verbinding Antwerpen - Brussel - Charleroi denk ik. Maar in de week zijn dat wel 2 reeksen de 20XX en 45XX (en dus veel meer M6 in omloop), tegenover dan de (verlengde) 31XX in het weekend (waarop ook desiro's rijden). In het weekend zijn er niet zo veel M6-stammen actief op die verbinding en worden die stammen dan onder andere in de zomer gebruikt voor Kust-Expresstreinen (zoals naar De Panne) in het weekend en op feestdagen.ToMiKoN schreef: ↑13 nov 2024, 21:09De M7 is (nog) niet het standaard materieel op de IC03. Op de M6 heb ik ze nog niet tegen gekomen, iemand wel al een stille M6 tegen gekomen??

- trainfan03
Ik heb deze week voor het eerst een "stilterijtuig" genomen tussen Brugge - Oostende (M6-stuurijtuig).
Enkele bevindingen:
In een dubbeldekker reis ik normaal gezien altijd bovenaan, waar het geluidsniveau lager ligt: zachtere rijervaring, minder schokken in de wissels... Onderaan hoor je geluiden van de mensen op het bovenverdiep: een voorwerp dat op de grond valt, heen- en weergeloop...
In het M6-stuurijtuig had ik geen last van doorlopende passagiers, maar wat me wel opvalt is dat bij de nieuwe M7 rijtuigen de stilterijtuigen te midden de trein zijn gepositioneerd.
Helaas, vind ik het geen juiste keuze om een stiltezone (in mijn ogen liever "Relax-" of "Zen-" zone genoemd) in het meest lawaaierige gedeelte van het rijtuig te stoppen.
Enkele bevindingen:
In een dubbeldekker reis ik normaal gezien altijd bovenaan, waar het geluidsniveau lager ligt: zachtere rijervaring, minder schokken in de wissels... Onderaan hoor je geluiden van de mensen op het bovenverdiep: een voorwerp dat op de grond valt, heen- en weergeloop...
In het M6-stuurijtuig had ik geen last van doorlopende passagiers, maar wat me wel opvalt is dat bij de nieuwe M7 rijtuigen de stilterijtuigen te midden de trein zijn gepositioneerd.
Helaas, vind ik het geen juiste keuze om een stiltezone (in mijn ogen liever "Relax-" of "Zen-" zone genoemd) in het meest lawaaierige gedeelte van het rijtuig te stoppen.
In een M7 vind ik het wel makkelijk. Ik reis altijd 1e klasse en dat beneden 2e klasse is met stilste zone is al leuker. In de E1536 is het 2e rijtuig zo 1. Dus het is soms een puur gelukske.