doorgaande tickets Eurostar + andere treinvervoerders

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: doorgaande tickets Eurostar + ICE op Londen - Brussel - Frankfurt ?

Bericht door K V B »

Op zich kan het mij niet schelen of de reis een of meerder tickets benodigt. Als je in Italie een reis boekt waar meerder Freccia's bij betrokken zijn ga je ook meerdere papiertjes krijgen.

Als je van Zwitserland naar Italië boekt, dan krijg je daar ook vaak een ticket dat aan de grens gesplitst is.

Belangrijkste is of je hele reis beschermd is.

Als je een combinatie Eurostar + TGV koopt, of Eurostar + ICE etc... dan is wegens de Railteam overeenkomst je aansluiting beschermd. Dus je zal kosteloos op een andere trein meegenomen worden. Bij verbindingen tussen Italië en Zwitserland is het zelfs zo dat je aansluiting beschermd is als je de reis in twee delen boekt. Ik adviseer dus mensen om tot Milaan bij SBB te boeken, en vanaf Milaan bij Trenitalia.
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: doorgaande tickets Eurostar + ICE op Londen - Brussel - Frankfurt ?

Bericht door dovaere »

K V B schreef: 21 nov 2024, 18:53 Belangrijkste is of je hele reis beschermd is.
Als je een combinatie Eurostar + TGV koopt, of Eurostar + ICE etc... dan is wegens de Railteam overeenkomst je aansluiting beschermd. Dus je zal kosteloos op een andere trein meegenomen worden.
Er is een heel verschil tussen een wettelijk passagiersrecht plus compensaties (bij doorgaande tickets) en een commercieel akkoord met allerlei voorwaarden (HOTNAT):
Railteam & HOTNAT
Passengers can take the next available high-speed train
HOTNAT only applies at the station at which the passenger originally planned to change trains.
https://www.seat61.com/european-train-t ... s-go-wrong
Dat wil zeggen dat HOTNAT niet geldig is om, bij problemen onderweg, op een ander overstapstation zoals pakweg Lille, Basel / Mulhouse of Bellegarde / Bourg-en-Bresse een TGV (laat staan een klassieke trein van de SNCF) te nemen en met een andere reisweg Parijs te vermijden.
HOTNAT is subject to the available capacity on board each train and seats are not guaranteed.
Dat wil zeggen dat als je jouw aansluiting mist en alle volgende hst-treinen op die ene route zitten voor drie dagen volgeboekt, dan is dat jouw probleem, en HOTNAT zal dat niet oplossen en ook je hotel niet betalen.
En HOTNAT regelt het op zich niet als er nog een derde deeltraject volgt na jouw vervangende trein. Die derde trein is dan jouw probleem, en ook hier moet je een eventuele overnachting zelf betalen.

Met de garantie van doorgaande tickets heb je toch meer zekerheid dat je eventueel via andere routes of transportmiddelen (taxi, vervangende bus) een oplossing krijgt om 's avonds nog thuis te raken.
En de wettelijke compensaties en assistentie gelden dan voor het geheel van de reis en niet enkel voor het deeltje met de vertraging.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: doorgaande tickets Eurostar + ICE op Londen - Brussel - Frankfurt ?

Bericht door K V B »

dovaere schreef: 21 nov 2024, 21:02
HOTNAT is subject to the available capacity on board each train and seats are not guaranteed.
Dat wil zeggen dat als je jouw aansluiting mist en alle volgende hst-treinen op die ene route zitten voor drie dagen volgeboekt, dan is dat jouw probleem, en HOTNAT zal dat niet oplossen en ook je hotel niet betalen.
Elke alternatief zal onderhevig zijn aan beschikbaarheid. Het heeft geen zin "recht" op iets te hebben als het er niet is...
En HOTNAT regelt het op zich niet als er nog een derde deeltraject volgt na jouw vervangende trein. Die derde trein is dan jouw probleem, en ook hier moet je een eventuele overnachting zelf betalen.
Hangt er van af wat dat derde deeltraject is. Uiteindelijk zullen sommige scenarios gewoon opgelost dienen te worden met je reisverzekering.
Met de garantie van doorgaande tickets heb je toch meer zekerheid dat je eventueel via andere routes of transportmiddelen (taxi, vervangende bus) een oplossing krijgt om 's avonds nog thuis te raken.
Doorgaande biljetten zijn helemaal geen garantie dat de spoorweg je niet gewoon in de steek laat. Hebben we oa. gezien bij de SNCF toen een lawine de Mont Cenis tunnel blokkeerde.
En de wettelijke compensaties en assistentie gelden dan voor het geheel van de reis en niet enkel voor het deeltje met de vertraging.
Wat we nodig hebben zijn betere, en explicieter passagiersrechten. Daar is er werk aan de winkel. Doorgaande biljetten zijn hier niet nodig, and dat blijven eisen leid af van wat werkelijk nodig is.

En verder is het ook zo dat je de kans op ergernissen tijdens een treinreis nu eenmaal significant kan verminderen door gewoon Frankrijk te vermijden...
dovaere
Berichten: 651
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: doorgaande tickets Eurostar + ICE op Londen - Brussel - Frankfurt ?

Bericht door dovaere »

K V B schreef: 22 nov 2024, 14:18 Doorgaande biljetten zijn helemaal geen garantie dat de spoorweg je niet gewoon in de steek laat. Hebben we oa. gezien bij de SNCF toen een lawine de Mont Cenis tunnel blokkeerde.
Dat er overmacht bestaat, neemt niet weg dat er heel veel andere situaties zijn waarbij de vervoerder wel wat aan kan doen, zolang de verantwoordelijkheid maar bij hem ligt.
Wat we nodig hebben zijn betere, en explicieter passagiersrechten. Daar is er werk aan de winkel. Doorgaande biljetten zijn hier niet nodig, and dat blijven eisen leid af van wat werkelijk nodig is.
Ik heb toch helemaal niets geëist? Ik heb hier enkel een interessant krantenartikel geplaatst, en samen voor verduidelijking gezocht over wat de toestand is.

Wat zijn doorgaande tickets anders dan een van de manieren om passagiersrechten te garanderen?

Je zegt dat doorgaande tickets niet nodig zijn, maar waarom dan die verontwaardigde reacties uit Groot-Brittannië (The Independent, Seat61) toen Eurostar ze in 2019 afschafte richting Duitsland?
Het is trouwens Eurostar dat nu blijkbaar plannen heeft om ze terug in te voeren, nadat ze in 2019 voorzichtig beloofden aan een technische oplossing te werken. Blijkbaar (zie krantenartikel) zien ze nu zelf in dat ze de reizigers wat meer (zekerheid) moeten geven om de aangekondigde concurrentie te counteren.

De onthutsende verhalen van reizigers in de Britse kranten, die door treinproblemen een peperduur Eurostar-ticket voorgeschoteld kregen omdat de HOTNAT-regeltjes zoveel uitsluiten, zijn trouwens geen goede reclame voor de treinsector. Zonder doorgaande reizigers zullen ze het aantal reizigers nooit kunnen verdubbelen.
HLE18
Berichten: 506
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: doorgaande tickets Eurostar + ICE op Londen - Brussel - Frankfurt ?

Bericht door HLE18 »

Afgelopen zondag teruggekomen van Londen +35 minuten, enkele reizigers moesten verder naar Köln en misten hierdoor de aansluiting met ICE maar konden mee met de volgende Eurostar.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: doorgaande tickets Eurostar + ICE op Londen - Brussel - Frankfurt ?

Bericht door K V B »

dovaere schreef: 22 nov 2024, 17:52
K V B schreef: 22 nov 2024, 14:18 Doorgaande biljetten zijn helemaal geen garantie dat de spoorweg je niet gewoon in de steek laat. Hebben we oa. gezien bij de SNCF toen een lawine de Mont Cenis tunnel blokkeerde.
Dat er overmacht bestaat, neemt niet weg dat er heel veel andere situaties zijn waarbij de vervoerder wel wat aan kan doen, zolang de verantwoordelijkheid maar bij hem ligt.
Overmacht ontslaat je niet van de plicht om voor je reizigers te zorgen. De SNCF had gewoon voor alternatieven moeten zorgen (en die waren er), ipv "trek uw plan" te zeggen.
In het geval van overmacht heb je als reiziger wel geen aanspraak op compensatie wegens vertraging.

Doorgaande tickets doen niets aan het feit dat de SNCF treinreizigers haat. Wat er nodig is, is een mentaliteitsverandering bij de Franse en Belgische spoorwegen. In de meeste landen is een aansluiting missen geen probleem, ook niet op afzonderlijke tickets.
Je zegt dat doorgaande tickets niet nodig zijn, maar waarom dan die verontwaardigde reacties uit Groot-Brittannië (The Independent, Seat61) toen Eurostar ze in 2019 afschafte richting Duitsland?
Britse pers doet graag verontwaardigt. Ze leven daar van. Ook al is de verontwaardiging vaak nergens op gebaseerd.
De onthutsende verhalen van reizigers in de Britse kranten, die door treinproblemen een peperduur Eurostar-ticket voorgeschoteld kregen omdat de HOTNAT-regeltjes zoveel uitsluiten, zijn trouwens geen goede reclame voor de treinsector. Zonder doorgaande reizigers zullen ze het aantal reizigers nooit kunnen verdubbelen.
Eurostar is dan ook de anti spoorwegmaatschappij. Die hoort gewoon opgedoekt te worden, en het management dient verboden te worden om ooit nog in de buurt van een trein te komen.
rdv
Berichten: 1328
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: doorgaande tickets Eurostar + ICE op Londen - Brussel - Frankfurt ?

Bericht door rdv »

HLE18 schreef: 22 nov 2024, 19:12 Afgelopen zondag teruggekomen van Londen +35 minuten, enkele reizigers moesten verder naar Köln en misten hierdoor de aansluiting met ICE maar konden mee met de volgende Eurostar.
Wanneer er een doorgaande reis naar Londen of Parijs mee in de reis zit, is Eurostar (EUR) soepel. Maar gestrande ICE-reizigers die niet verder naar Londen of Parijs moeten (of van daar komen), mogen hun plan trekken (of een nieuw EUR ticket kopen). Meermaals meegemaakt in Köln en Aken. Mogelijks zal DB (of NMBS) dat EUR ticket wel terugbetalen, maar ik heb het nooit geprobeerd.
Er wordt vaak geschermd met
"We zijn een private onderneming" (met als aandeelhouders vnl. publieke maatschappijen, nl. SNCF en NMBS)
"Er zijn geen zitplaatsen meer op de trein" (terwijl dat geen probleem is om bij afschaffing van Eurostars mensen rechtstaande mee te nemen)
"Het is altijd iets met DB, wij zijn veel betrouwbaarder" (wat betwijfelbaar is).

Eurostar zou vele honderden euros per jaar aan mij kunnen verdienen, maar het gebrek aan doorgaande tickets naar Duitse steden, hun gebrek aan flexibiliteit (annuleerbaarheid van tickets, flexibiliteit bij verstoring), hoge prijzen, slechte dienst-na-verkoop en klantonvriendelijk gedrag maken dat ik nog liever een uur extra onderweg ben met DB dan een Eurostar te nemen.
Laatst gewijzigd door rdv op 23 nov 2024, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: doorgaande tickets Eurostar + ICE op Londen - Brussel - Frankfurt ?

Bericht door K V B »

rdv schreef: 23 nov 2024, 16:32 Wanneer er een doorgaande reis naar Londen of Parijs mee in de reis zit, is Eurostar (EUR) soepel. Maar gestrande ICE-reizigers die niet verder naar Londen of Parijs moeten (of van daar komen), mogen hun plan trekken (of een nieuw EUR ticket kopen).
Waar moeten ze dan naar toe? Ik kan me hier geen scenario voorstellen waar een duur nieuw ticket nodig is.
rdv
Berichten: 1328
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: doorgaande tickets Eurostar + andere treinvervoerders

Bericht door rdv »

K V B schreef: 23 nov 2024, 18:41
rdv schreef: 23 nov 2024, 16:32 Wanneer er een doorgaande reis naar Londen of Parijs mee in de reis zit, is Eurostar (EUR) soepel. Maar gestrande ICE-reizigers die niet verder naar Londen of Parijs moeten (of van daar komen), mogen hun plan trekken (of een nieuw EUR ticket kopen).
Waar moeten ze dan naar toe? Ik kan me hier geen scenario voorstellen waar een duur nieuw ticket nodig is.
Vanuit Keulen naar Brussel bvb, of vanuit Brussel naar Aachen, Keulen of verder (Berlijn, Frankfurt, Basel ...).
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: doorgaande tickets Eurostar + andere treinvervoerders

Bericht door K V B »

rdv schreef: 23 nov 2024, 20:40
K V B schreef: 23 nov 2024, 18:41
rdv schreef: 23 nov 2024, 16:32 Wanneer er een doorgaande reis naar Londen of Parijs mee in de reis zit, is Eurostar (EUR) soepel. Maar gestrande ICE-reizigers die niet verder naar Londen of Parijs moeten (of van daar komen), mogen hun plan trekken (of een nieuw EUR ticket kopen).
Waar moeten ze dan naar toe? Ik kan me hier geen scenario voorstellen waar een duur nieuw ticket nodig is.
Vanuit Keulen naar Brussel bvb, of vanuit Brussel naar Aachen, Keulen of verder (Berlijn, Frankfurt, Basel ...).
Je had het over gestrande ICE reizigers. Reizigers die dus uit Duitsland kwamen, niet reizigers die naar Duitsland moeten...
rdv
Berichten: 1328
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: doorgaande tickets Eurostar + andere treinvervoerders

Bericht door rdv »

Rchting Duitsland, vertraagde binnenlandse trein (of vertraagde trein uit NL), of sterk vertraagde (>60 minuten) of uitgevallen ICE.
Plaats reactie