Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
Steve

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Steve »

mervyn schreef: 22 nov 2024, 09:27 Ik had ergens gelezen dat vanaf juni 2025 de S4 Aalst-Mechelen 2x per uur zou rijden, klopt dit?
Zou het geen beter idee zijn om ipv die tweede S4 een nieuwe verbinding in te leggen Dendermonde - Brussel-Schuman/Lux/Etterbeek en zo verder?

Dit zou al veel mensen van de S3 kunnen halen (er stappen nl veel mensen over in Jette/Bockstael op de S4).
Zou zeker een goed idee zijn (met 2 treinen per uur én P-treinen is L50 toch minder getroffen dan L60) maar helaas is heel dat plan tot nader order uitgesteld door onder meer personeelsgebrek.
Steve

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 22 nov 2024, 09:31
Steve schreef: 22 nov 2024, 09:16 Ik zie niet meteen het grote probleem? Even vergelijken (uitgaand van de tijden in Brussel-Zuid die vlot terug te vinden zijn pre-corona, Brussel-Noord is een inschatting):

- 7092: Noord +/- 7.03 u, Zuid 7.12 u (uren van die lege rit voor EC50 ken ik niet maar zal ongetwijfeld wel iets meer flexibiliteit hebben dan een reizigerstrein en met de I11BDx die AFAIK sowieso aanwezig is is die omkeerbaarheid zuiver technisch gezien geen onoverkomelijk probleem...)
- 7094: Noord +/- 8.02 u, Noord 8.12 u (uren van de vermelde 9512 niet te vinden)
- 8092: Zuid: 16.26 u, Noord +/- 16.35 u (vermelde 8075: Zuid 16.11 u, Noord 16.20 u)
- 8094: Zuid 17.21 u, Noord +/- 17.30 u (vermelde 8306: Zuid 17 u, Noord 17.09 u)

Nu, als er helemaal geen rijpaden aangevraagd zijn voor die 4 treinen is het natuurlijk niet onlogisch dat ze al dan niet tijdelijk en gedeeltelijk ingenomen worden door andere. Maar de beslissing om die treinen "tijdelijk" te schrappen gaat vele jaren terug en had/heeft dus niets te maken met al die recentere evoluties.
Ik heb wel gekeken naar de dienstregeling na december, je moet dus naar de nieuwe uren kijken. Dan zie je duidelijk dat het niet past. De lege rit van de EC zal inderdaad wel wat kunnen schuiven, maar er is geen enkel gat in de NZV waarnaar die zou kunnen schuiven. Met de I11 op kop rijden vanuit Schaarbeek via L28 en dan HLE op kop naar Parijs zou dan idd een oplossing kunnen zijn...
Die nieuwe uren ken ik helemaal niet, wist zelfs niet dat ze überhaupt in het systeem nog zaten? En als we dan toch van de oude uren uitgaan, wat zou dan nog (zwaar) in de weg zitten?

Nog een andere denkpiste trouwens. Nu de IC 32xx ingekort wordt tot Dendermonde en logicherwijs iets minder volk zal trekken (een deel van de reizigers uit Sint-Niklaas en Lokeren zal ongetwijfeld andere alternatieven opzoeken) zou een halte in pakweg Asse, Merchtem en Opwijk ook al heel wat schelen. Al is de vraag hoeveel stilstand de 32xx zal hebben in Dendermonde gezien de aankomst om u56 en het vetrek om u04: bij 8 minuten volstrekt ondenkbaar (maar ook zonder dat al veel te krap lijkt me, alle winst verloren van de beperking tot Dendermonde...), bij 1 u en 8 minuten bijna een no-brainer...
Shrek

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 22 nov 2024, 09:38 Die nieuwe uren ken ik helemaal niet, wist zelfs niet dat ze überhaupt in het systeem nog zaten? En als we dan toch van de oude uren uitgaan, wat zou dan nog (zwaar) in de weg zitten?
Ik bedoelde de nieuwe uren van 9512 8075 8306, die verschuiven een beetje.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Steve schreef: 22 nov 2024, 09:38 Nog een andere denkpiste trouwens. Nu de IC 32xx ingekort wordt tot Dendermonde en logicherwijs iets minder volk zal trekken (een deel van de reizigers uit Sint-Niklaas en Lokeren zal ongetwijfeld andere alternatieven opzoeken) zou een halte in pakweg Asse, Merchtem en Opwijk ook al heel wat schelen. Al is de vraag hoeveel stilstand de 32xx zal hebben in Dendermonde gezien de aankomst om u56 en het vetrek om u04: bij 8 minuten volstrekt ondenkbaar (maar ook zonder dat al veel te krap lijkt me, alle winst verloren van de beperking tot Dendermonde...), bij 1 u en 8 minuten bijna een no-brainer...
Maar dan gaat in Dendermonde ook de aansluiting tussen Brussel en Zele/Lokeren/Sint-Niklaas in het gedrang komen. Daar gaan ze in het Waasland nog minder mee kunnen lachen. Akkoord dat het wat minder volk zal treffen wegens beschikbare alternatieven over Mechelen/Antwerpen/Gent, maar alsnog gaat dit op heel veel politieke weerstand stuiten.
desirootje

Bericht door desirootje »

Ik denk dat ik een mogelijke oplossing gevonden heb voor Mortsel Oude God, als de NZV het enige probleem is.
IC13 51xx rijdt een half uur later in het pad van IC23 23xx, en rijdt door vanuit Brussel richting Antwerpen in het pad van de IC22 33xx die verdwijnt.
IC23 23xx rijdt een half uur later in het pad van IC13 51xx en IC06 19xx, en rijdt daarna door om de IC06A 37xx te vormen.
IC06 19xx rijdt een half uur later in het pad van IC26 32xx en IC23 23xx om dan door te rijden als de IC20 22xx.
IC26 32xx rijdt een half uur later in het pad van de IC06 19xx.
IC32 8xx rijdt een half uur later in het pad van de IC23 23xx.

Er zitten 5 à 6 minuten tussen de aankomst van de IC13 (in het pad van de IC23) en de huidige IC22, dit kan opgelost worden door een extra stop in Schaarbeek of een langere stop in Vilvoorde. Het enige probleem dat ik zie is lijnkennis, er is een reden dat de IC's tussen West-Vlaanderen/Gent en de luchthaven aan elkaar verbonden zijn en hetzelfde geldt voor die naar Henegouwen en die via Brussel Schuman, maar ik denk niet dat er een elegantere oplossing bestaat.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ondertussen is men ook voor lijn 123 een petitie gestart, want ook daar zijn de S-treinen met een half uur verschoven. Ik vraag me eerlijk gezegd af wat men probeert te bereiken, ook met de denkoefeningen hier. Het is toch onmogelijk dat de NMBS de plannen voor 16.12 nog op zo een korte termijn herziet. En mocht het zo zijn dat nu alles nog niet helemaal vastligt, dan is men echt niet goed bezig.
Met vriendelijke groet

overweg13
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

De dienstroosters voor treinpersoneel zijn ook al definitief bekend (of in een aantal standplaatsen nog in onderhandeling) dus zoveel marge om te schuiven is er niet meer.
desirootje

Bericht door desirootje »

overweg13 schreef: 22 nov 2024, 17:46 Ondertussen is men ook voor lijn 123 een petitie gestart, want ook daar zijn de S-treinen met een half uur verschoven. Ik vraag me eerlijk gezegd af wat men probeert te bereiken, ook met de denkoefeningen hier. Het is toch onmogelijk dat de NMBS de plannen voor 16.12 nog op zo een korte termijn herziet. En mocht het zo zijn dat nu alles nog niet helemaal vastligt, dan is men echt niet goed bezig.
Het lijkt me dat ze gwn willen tonen dat ze hun best doen voor de gemeente, zeker na zo een fusie is iets symbolisch nodig om te laten zien dat de mensen uit Herne niet vergeten zijn in deze gigagemeente. Ik moest vroeger in Ninove ook 55 minuten wachten op een trein richting Denderleeuw op woensdagen, dat is wel maar een dag, maar het is geen ramp. Op lang termijn zou men de S6 terug door moeten trekken richting Edingen of Halle, maar ik verwacht dat niet direct.
ToMiKoN

Bericht door ToMiKoN »

desirootje schreef: 20 nov 2024, 21:04
ToMiKoN schreef: 20 nov 2024, 20:38 Er is naar Antwerpen een beperkte tijdswinst, maar wel een veel lastigere overstap in Gent ipv in Brugge. Mensen zullen daar van spoor 11 naar spoor 1 moeten. Niet de ideale toegankelijke overstap. Deze was in Brugge toch beter.

In mijn jongere jaren ging men van Blankenberge naar Kortrijk studeren, wat nu de game opleiding is. Men ging 's morgens door met de trein. Dit kon in iets meer dan een uur, met overstap. Nu is dat ver van mogelijk.

Er zijn nu inderdaad wel betere overstappen naar Oostkamp, Beernem en Maria Aalter, maar dat zijn nu ook niet de grootsteden. Zeker niet de woonkernen die bij de stations liggen. Torhout, Roeselare bijvoorbeeld wel. Waarom trekt men de IC32 gewoon niet door. Zonder veel meer personeel en materieel zou men veel snellere overstappen hebben in Brugge.
Dit wordt al jaren gevraagd op dit forum, er rijden een enorme hoeveelheid goederentreinen naar Zeebrugge haven, er is fysiek geen capaciteit op Brugge-Y Blauwe Toren voor een 4e trein (naast L Zeebrugge-Mechelen, IC Knokke-luchthaven/Luik en IC Blankenberge-Genk/Hasselt). Daar moet een derde spoor gelegd worden maar door beperkte middelen heeft Infrabel dit moeten blijven uitstellen. L50A, het GEN en mogelijks het derde spoor tussen Gent en Lokeren en projecten in de haven van Antwerpen hebben voorrang.
Het 3de spoor is zeker nodig! Maar ik hoor ook van andere kanten dat de huidige situatie zeker nog een extra trein aankan en dat infrabel wel zeer conservatief is om hier geen extra rijpad toe te kennen. We zitten toch in tijden van ETCS en moderne technieken voor sturing treinen. ...j

Ik denk dat het een project is die Vlaanderen hier zal moeten financieren. Voor hen zijn de havens de economische motor. Dus dat het me wel logisch dat je niet alleen Antwerpen, maar zeker ook Zeebrugge beter ontsluit! De Vlaamse Spoorstrategie dateert nu van 2013. Als ik het Vlaams Parlement mag geloven gaan zij die volgend jaar actualiseren. Ik denk dat ze het 3de spoor naar Zeebrugge daar zeker moeten in meenemen, anders zal het dossier nog tot 2032 vast hangen en een flessenhals worden voor Zeebrugge en Oostkust.

Bron:
https://www.youtube.com/live/Muy4pi5cEq ... etd&t=4870
trainfan03

Bericht door trainfan03 »

desirootje schreef: 22 nov 2024, 17:26 IC26 32xx rijdt een half uur later in het pad van de IC06 19xx.
Als deze verschuift, dan moet er met de S34 ook geschoven worden, en L59 is nu niet bepaald een flexibele lijn ;)
dovaere

Bericht door dovaere »

overweg13 schreef: 22 nov 2024, 17:46 Ondertussen is men ook voor lijn 123 een petitie gestart, want ook daar zijn de S-treinen met een half uur verschoven. Ik vraag me eerlijk gezegd af wat men probeert te bereiken, ook met de denkoefeningen hier.
De mening uiten en nadenken over het probleem, mag dat?
Dat is ook essentieel om het beleid (infrastructuur, financieel) voor de toekomst te sturen.
Als mensen alleen maar wakker liggen van de autofiles, zal er geen geld naar spoorwegen gaan.
En dat al alles vastligt vooral het goed bij de reizigers doordringt, kan men de mensen niet verwijten.
overweg13

Bericht door overweg13 »

dovaere schreef: 24 nov 2024, 04:21
De mening uiten en nadenken over het probleem, mag dat?
Natuurlijk mag dat, zoals ik ook mijn bedenkingen bij de bedenkingen mag hebben...
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje

Bericht door groentje »

Eerlijk, ik zie niet snel verbetering komen, zeker niet voor december of de komende maanden, misschien dat ze wel nog wat kunnen doen voor de zomerdienstregeling, maar ik vrees dat we er minstens voor een jaar aan zullen vasthangen. En daarbij zijn zulke denkoefeningen toch niet geheel onnuttig, zelfs als er technische redenen zijn waarom ze niet kunnen worden uitgevoerd, geven ze wel aan waar reizigers belang aan hechten. Daar hebben ze met de nieuwe dienstregeling echt wel te weinig rekening mee gehouden, als je kijkt naar het aantal rechtstreekse verbindingen dat wegvalt, het aantal veelgebruikte overstappen dat om zeep geholpen wordt, enz.
Deels heeft dat ook te maken met het feit dat dit een verderborduren is op de oude dienstregeling die ondertussen zo wankel is, dat de minste verschuiving vergaande gevolgen heeft, ik vrees dat we een volkomen tabula rasa zullen moeten maken om terug een stabielere en doordachtere dienstregeling te ontwikkelen.
Steven

Bericht door Steven »

Eens blanco beginnen kan nooit kwaad als je goed nadenkt. Enkel verbindingen aanbieden die vlot door de infra geraken. Moeten mensen hier soms extra overstappen dan is het geen drama. Beter een stabiele dienstregeling die dagelijks goed werkt dan 5 extra rechtstreekse treinen naar brussel die elkaar teveel kruisen waardoor je dienstregeling zo onstabiel is dat je er niet kan op rekenen.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Misschien kunnen we ook eerder richting een visgraatmodel met goede aansluitingen gaan (beetje zoals Zwitserland en Oostenrijk) dan zoals nu een spinnenweb waarbij alles op Brussel gefocust is.
Plaats reactie