Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
Paul
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door Paul »

ovspotter_be schreef: 25 nov 2024, 15:21
rdv schreef: 25 nov 2024, 15:07 (vorige week in Dendermonde - L-trein naar Gent: "wij wachten tot u08 op aansluiting uit Brussel". Op u06 rijdt de trein dan toch weg, mensen uit Brussel hadden net tijd om uit te stappen en de trein naar Gent (op ander perron) de deuren te zien sluiten.)
Dat zal waarschijnlijk het nieuwe systeem zijn dat ze onlangs hebben uitgerold.
Vanaf heden kan de verkeersleiding het vertrek uitstellen via het systeem van de treinbegeleider (LINDA), deze krijgt dan te zien "Uitstel vertrekprocedure" en het nieuwe uur waarop de vertrekprocedure aangevat mag worden.
Maar soms gebeurt het (en heb ik ook al meermaals meegemaakt tijdens mijn diensten) dat je eerst zo'n uitstel krijgt en na 1 of 2 minuten wordt dit geannuleerd door de verkeersleiding omdat de trein waar je aansluiting moet aan geven nog wat vertraging heeft bijgemaakt en het wachten anders verderop problemen gaat opleveren met kruisingen of andere aansluitingen.
Ja, en het probleem is dat de reizigers met dergelijke last-minute-wijzigingen in de kou blijven staan en geen correcte info krijgen.
Goede, gegarandeerde aansluitingen aanbieden is een cruciaal onderdeel van een performant openbaar vervoersysteem, en daar gaat het in ons land dikwijls compleet de mist in.
Een nieuwe dienstregeling uitrollen met vlotte verbindingen die elkaar zo weinig mogelijk in de weg rijden is prima, maar zo'n systeem staat of valt inderdaad met goede aansluitingen, cross-platform als het kan, of toch in ieder geval met een vlotte, niet al te lange looproute door het overstapstation. En daarbij is correcte en ondubbelzinnige informatie aan de reizigers essentieel; die zouden bv. in de app moeten kunnen zien of de aansluiting wel of niet verzekerd wordt, en indien niet, welke alternatieve reismogelijkheden ze hebben.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
overweg13

Bericht door overweg13 »

En dan hebben we het hier nog maar alleen over de aansluitingen trein/bus en vice versa. Wij voorzien vaak reserve en dat kost ons enkele uren tijdverlies per jaar, al zouden we zonder reserve ook tijd verliezen door gemiste aansluitingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
KB

Bericht door KB »

overweg13 schreef: 25 nov 2024, 17:05 En dan hebben we het hier nog maar alleen over de aansluitingen trein/bus en vice versa. Wij voorzien vaak reserve en dat kost ons enkele uren tijdverlies per jaar, al zouden we zonder reserve ook tijd verliezen door gemiste aansluitingen.
Laat daar nu net een probleem zitten. Om weet ik veel welke redenen laat De Lijn de nieuwe dienstregeling ingaan begin januari terwijl de NMBS zoals alle (?) Europese spoorwegmaatschappijen dat op de 2de zondag van december doet.
L'union fait la force.
overweg13

Bericht door overweg13 »

En dan zijn ze nu al min of meer geconcentreerd begin januari. Er is een tijd geweest dat de wijzigingen op zowat elk moment van het jaar ingevoerd werden. Zoals nog altijd bij de TEC overigens…
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje

Bericht door desirootje »

trainfan03 schreef: 25 nov 2024, 15:20
Ik zie hier nu ook plots staan dat de IC 36XX in het weekend De Panne - Brussel-Noord zal rijden, was dit eerder gecommuniceerd niet De Panne - Leuven?
Om verwarring te voorkomen (hoewel het denk ik juist meer verwarring veroorzaakt) heeft men beslist de treinen in helften te bespreken. Elders ook spreekt men over Knokke-Leuven en later dan weer dat die trein tot in Luik rijdt. Erembodegem en Liedekerke verliezen hun halte op de IC Gent-Landen, elders vermeld men dan dat die nu tot in Genk rijdt. Ik zou willen zeggen dat je dit kan zien op de site, maar de planner is nog maar half geüpdatet zo te zien.
Ik vindt het wel raar dat de 23xx niet meer in Anderlecht gaat stoppen, dit is wss omdat die tijd nu gaat naar de stop in Liedekerke, maar kon er dan geen extra stop op de IC naar Genk om de half-uur dienst te behouden? Zou dit die verbinding zoveel vertragingsgevoeliger maken?
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

ovspotter_be schreef: 24 nov 2024, 17:16 Misschien moet men dat eerst één keer gewoon doordrukken en dan zien wat het volk er na een bepaalde tijd van vindt.
Als je in dit voorbeeld bvb. in Brugge direct aansluitingen voorziet in alle richtingen (Kortrijk, Oostende, Zeebrugge, Blankenberge, Knokke en Gent / Brussel) kunnen ze zoals nu al niet klagen over de lange reistijd van Blankenberge naar Kortrijk.
Mensen protesteren vaak en snel als iets dat ze al zo lang gewoon zijn gaat veranderen (kijk bvb. nu naar het jongeren- en seniorenbiljet) terwijl het nieuwe misschien wel beter kan zijn dan het huidige.
Mijn ondervinding is dat als mensen protesteren, dat signaal absoluut niet genegeerd mag worden. Overleg en consensus moeten de basis vormen voor elke wijziging of aanpassing in het openbaar vervoer. Als dat niet gebeurt, zoals bij de afschaffing van het jongeren- en seniorenbiljet, maar net zo goed bij het schrappen van bestaande verbindingen (bv. inperking trein Blankenberge - Genk tot Hasselt), roept dat wrevel op.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 26 nov 2024, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

Sommige aanpassingen roepen ongepast protest op omdat mensen zich slecht informeren. Enkel als protest terecht is op basis van volledige informatie kan ik het begrijpen. Een radicaal nieuw vervoersplan zal altijd protest uitlokken maar niet noodzakelijk om de juiste reden. Het principe dat de Zwitsers toepassen en Nederland ook is wel degelijk iets goed. Je werkt met meerdere knooppunten waar overstappen goed verlopen en aansluitingen in meerdere richtingen bestaan.
Het is niet de bedoeling om enkel pendels te hebben vanuit Blankenberg of Knokke naar Brugge dat zou weinig efficiënt zijn. Maar je moet de lijnen wat bedienen volgens ze zijn geplaatst. Bijvoorbeeld de treinen uit Blankenberge en Knokke stuur je naar Kortrijk omdat dit het beste past in de spoorconfiguratie van het huidige Brugge, de treinen uit Oostende stuur je richting Gent.

In Gent gaan de treinen komende uit Brugge best door naar Brussel en de treinen uit Kortrijk richting Antwerpen. Ik geef maar heel basic een paar logische dingen weer. Maar zo moet je voor alle grote stations de basisrichtingen bepalen. Als je daar voor al die verbindingen een half uur dienst voorziet heb je een vrij goed netwerk waarbij treinen elkaar niet te veel in de weg rijden omdat ze letterlijk fysiek in elkaars weg zitten. Ik hou dus gewoon rekening met wat de meest logische bewegingen zijn in de grote stations.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Een andere mening toegedaan zijn is niet altijd slecht geïnformeerd zijn. Er zijn ook mensen die niet te vinden zijn voor dit Zwitsers model, en graag het principe van rechtstreekse verbindingen behouden. Daarnaast moet je ook rekening gehouden met andere niet-spoorgebonden factoren, zoals de provinciale as Oostende - Brugge - Roeselare - Kortrijk (de vier belangrijkste steden), die je niet zomaar van elkaar kunt loskoppelen. Dit is slagader van de provincie!
ostbahnhof

Bericht door ostbahnhof »

Leuk weetje:
station Mortsel krijgt vanaf 15/12 de perronnummers 3 en 4. (ipv 1en2 nu)
Mortsel - Deurnesteenweg krijgt ook de naam Mortsel met sporen 1 en 2 maar wordt niet meer gepland bediend(dat had ik ergens gelezen)
Shrek

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef: 26 nov 2024, 07:12 Leuk weetje:
station Mortsel krijgt vanaf 15/12 de perronnummers 3 en 4. (ipv 1en2 nu)
Mortsel - Deurnesteenweg krijgt ook de naam Mortsel met sporen 1 en 2 maar wordt niet meer gepland bediend(dat had ik ergens gelezen)
Dus naast een trein minder heeft Mortsel nu ook een station minder :o
groentje

Bericht door groentje »

In dit geval lijkt me dat perfect te verantwoorden, de sporen liggen dichter bij elkaar dan die in Weerde, maar waren officieel 2 verschillende stations...
Davy

Bericht door Davy »

TimJ36 schreef: 26 nov 2024, 00:16
ovspotter_be schreef: 24 nov 2024, 17:16 Misschien moet men dat eerst één keer gewoon doordrukken en dan zien wat het volk er na een bepaalde tijd van vindt.
Als je in dit voorbeeld bvb. in Brugge direct aansluitingen voorziet in alle richtingen (Kortrijk, Oostende, Zeebrugge, Blankenberge, Knokke en Gent / Brussel) kunnen ze zoals nu al niet klagen over de lange reistijd van Blankenberge naar Kortrijk.
Mensen protesteren vaak en snel als iets dat ze al zo lang gewoon zijn gaat veranderen (kijk bvb. nu naar het jongeren- en seniorenbiljet) terwijl het nieuwe misschien wel beter kan zijn dan het huidige.
Mijn ondervinding is dat als mensen protesteren, dat signaal absoluut niet genegeerd mag worden. Overleg en consensus moeten de basis vormen voor elke wijziging of aanpassing in het openbaar vervoer. Als dat niet gebeurt, zoals bij de afschaffing van het jongeren- en seniorenbiljet, maar net zo goed bij het schrappen van bestaande verbindingen (bv. inperking trein Blankenberge - Genk tot Hasselt), roept dat wrevel op.
Dat er aanpassingen gebeuren nu die discutabel zijn ben ik eens.

Maar langs de andere kant moet je gewoon eens durven veranderen en meegaan met de tijd. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat heel veel geklaag komt van even grof gezegd oude knarren die vastgeroest zijn in hun gewoontes en meteen steigeren als er veranderingen zijn. De discussie over het seniorenbiljet is een mooi voorbeeld.

Niet iedere verandering is slecht.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Ik ben zo een oude knar, al dan niet vastgeroest. En die klachten over het verdwijnen van het seniorenbiljet gaan bijna altijd samen met klachten over het verdwijnen van de jongerenformules: jonge knarren dus... Verder nodig ik je uit om in deze draad een van mijn bijdragen te vinden waarin ik klaag over nieuwe dienstregelingen, omdat ik besef dat zulke wijzigingen ook altijd anderen ten goede komen die je niet hoort. Even gas terugnemen dus, Davy.
En ja, ik geef toe dat ik lang geleden geijverd heb voor het behoud van de halveprijskaart. Aangezien die nu terugkomt was dit niet eens zo verkeerd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Davy

Bericht door Davy »

Ik schreef het bewust ook wat overdreven om het punt duidelijk te maken.

Het is trouwens een algemeen iets: een groep mensen die totaal niet tegen veranderingen kunnen, de ervaring leert dat het nooit goed zal zijn. Wel, dan moet je toch eens durven doorduwen, wat je uiteindelijk vaak ziet is dat na eerst gemor er dan toch acceptatie komt en de conclusie dan is "uiteindelijk is die verandering toch zo slecht niet geweest". En ik denk dat de NMBS ook eens zo'n wind nodig heeft.
rdv

Bericht door rdv »

ovspotter_be schreef: 25 nov 2024, 15:21
rdv schreef: 25 nov 2024, 15:07 (vorige week in Dendermonde - L-trein naar Gent: "wij wachten tot u08 op aansluiting uit Brussel". Op u06 rijdt de trein dan toch weg, mensen uit Brussel hadden net tijd om uit te stappen en de trein naar Gent (op ander perron) de deuren te zien sluiten.)
Dat zal waarschijnlijk het nieuwe systeem zijn dat ze onlangs hebben uitgerold.
Vanaf heden kan de verkeersleiding het vertrek uitstellen via het systeem van de treinbegeleider (LINDA), deze krijgt dan te zien "Uitstel vertrekprocedure" en het nieuwe uur waarop de vertrekprocedure aangevat mag worden.
Maar soms gebeurt het (en heb ik ook al meermaals meegemaakt tijdens mijn diensten) dat je eerst zo'n uitstel krijgt en na 1 of 2 minuten wordt dit geannuleerd door de verkeersleiding omdat de trein waar je aansluiting moet aan geven nog wat vertraging heeft bijgemaakt en het wachten anders verderop problemen gaat opleveren met kruisingen of andere aansluitingen.
IC-trein uit Brussel naar Dendermonde kwam op:05 binnen, 3 minuten overstaptijd naar naastliggend perroneiland is tandaard dacht ik. Waarom de L dan toch vertrok?
Plaats reactie