Wat een zootje lijkt de integratie van het ticketsysteem van OUIGO en van de SNCF.
We wisten al dat SNCF door haar verouderd ticketsysteem sinds afgelopen zomer geen enkel internationaal ticket meer kan verkopen, behalve haar eigen treinen.
Langs de andere kant blijken Ouigo-tickets dan weer niet gekocht te kunnen worden (ook niet online) bij Deutsche Bahn, NS en NMBS. (Ik nam het voorbeeld van een
Ouigo Train Classique Brussel - Le Mans en een Ouigo naar Nantes).
Deutsche Bahn is dan nog zo vriendelijk de Ouigo te tonen zonder prijsinformatie. De NMBS verwijgt het bestaan van deze trein dan echter helemaal (op
https://www.b-europe.com/NL/Kopen/Treintickets), wat ook niet OK is qua volledige en neutrale informatie naar de klant.
In die drie systemen kun je echter wel tickets kopen van de andere SNCF-treinen (TGV Inoui en TER).
Waarom doet de SNCF dan zo moeilijk met Ouigo als dat systeem wel werkt voor haar andere treinen?
Blijkbaar hebben NMBS en SNCF nu wel een systeem werkend gekregen zodat je bij de NMBS Ouigo-tickets Brussel-Parijs kunt bestellen, die dan per e-mail geleverd worden door het verkoopssysteem van Ouigo. Maar het werkt blijkbaar niet voor alle soorten tickets [(huisdiertickets), die kun je enkel bij Ouigo toevoegen, waarna je dossier bij NMBS niet meer gewijzigd kan worden.]
En SNCF en de andere spoorvervoerders dan maar beweren dat ze echt naar een algemeen Europees systeem aan het werken zijn voor treintickets, en dat Europese regels echt niet nodig zijn, want ze gaan het wel spontaan doen

...