Steven schreef: ↑01 dec 2024, 10:55
Ik heb cijfers gezien waarbij Opwijk ooit meer dan 2000 reizigers per dag had. Nu is dat iets meer dan 1000. Gelukkig is de tendens weer stijgend. Maar het aanbod zal daar zeker een rol in spelen.
Het aantal reizigers op de lijn is niet gering. In 2023 waren er 4766 opstappende reizigers in deze betrokken haltes:
Lebbeke 587
Heizijde 537
Opwijk 1100
Merchtem 1191
Mollem 347
Asse 1223
Zellik 781
TKR schreef: ↑01 dec 2024, 10:54
Erembodegem is nochtans een ideale stop om enkel met S-treinen te bedienen. Aalst en Denderleeuw liggen beiden op een boogscheut hiervan. (klein kwartiertje fietsen ipv 7min naar Erembodegem..)
Men zou nog een S-trein Denderleeuw-Aalst-Gent moeten toevoegen en ineens ook de haltes in Schellebelle, Serskamp en Melle en/of Merelbeke schrappen.
Ik ga akkoord, ik vind het wel raar dat men dit doet voordat men de 2e S4 laat rijden. Wanneer men die doet rijden zal men mss de S10 weer moeten opschuiven om een betere spreiding te creëren voor L50 en L60. Het is nu zeer jammer dat Erembodegem een trein per uur verliest zodat die trein langer kan stilstaan in Denderleeuw en dat men niet meer direct verbonden is met Gent.
Ik denk ook dat (Kortrijk-)Gent-Denderleeuw de meest logische verbinding is maar ik vrees dat men eerder zal gaan voor Kortrijk-Gent-Aalst wanneer die er komt.
Is er al meer informatie over de wijzigingen van materieel op de nieuwe IC's? (Knokke-Luik, Gent-Luchthaven-Oostende, Gent-Genk, Blankenberge-Hasselt, Quiévrain-Tongeren) Weet er iemand wat er op de IC13 (Kortrijk-Schaarbeek) zal rijden? De M4'en zullen toch binnen dit en een jaar vervangen moeten worden?
17xx Quiévrain — Tongeren: 2x M7 stuurstand met M6-rijtuigen ertussen;
22xx Gent — Bru Airport: Breaks of 8x M6;
28xx Knokke — Luik: homogene samenstelling M7;
36xx Gent — Genk: homogene samenstelling M7.
De IC's tussen Kortrijk en Schaarbeek (51xx) zullen momenteel blijven rijden met M4-rijtuigen en de gedrochten van M7 met M4 blijven ook rijden, daarnaast zullen er op deze route ook een aantal ritten worden gereden met M5-rijtuigen of desiro's.
Een andere opmerkelijke wijziging die ik heb gevonden is dat P7572 (Geraardsbergen 06:21 — Schaarbeek 07:27) en P8574 (Schaarbeek 17:31 — Geraardsbergen 18:38) vanaf maandag zal worden gereden met een samenstelling bestaande uit I6-, I10- en I11-rijtuigen.
Ik had elders gelezen dat er op de 21xx zowel homogene stammen zouden komen (voorlopig beperkt tot Aarlen) en de gemengde samenstelling met HLE 13 en M6 voor de paar ritten die doorrijden. Meteen ook de eerste (en enige?) keer dat M7 met HLE 13 gecombineerd zal worden.
Hoe zit het op de IC 5xx? Want zowel de M7 als de I11 lijken me daar onder druk te staan met alle extra M7 op andere verbindingen en de internationale inzet van de I11.
Ik vind niets van homogene samenstellingen op de 21xx, de ritten beperkt tot Arlon worden veelal stammen met 2 stuurrijtuigen M7 met ertussen 7 M6-rijtuigen.
Op de 5xx blijven de samenstellingen zoals vandaag (M7 + I10 + I11).
E45xx Charleroi-Centraal - Antwerpen-Centraal wordt E67xx Antwerpen-Centraal - Noorderkempen en terug. Er is dus een fysieke koppeling met een rechtstreekse trein van Noorderkempen naar Brussel.
260689 schreef: ↑09 dec 2024, 17:30
E45xx Charleroi-Centraal - Antwerpen-Centraal wordt E67xx Antwerpen-Centraal - Noorderkempen en terug. Er is dus een fysieke koppeling met een rechtstreekse trein van Noorderkempen naar Brussel.
Dit wel enkel in richting Brussel.
Richting Noorderkempen is het de 31xx die na Antwerpen-Centraal verder rijdt als S35 naar Noorderkempen.
Nog een andere wijziging: op de IC Antwerpen - Mol - Hamont / Hasselt komen er afwisselend breaks en MW41.
260689 schreef: ↑09 dec 2024, 17:30
Dit wel enkel in richting Brussel.
Richting Noorderkempen is het de 31xx die na Antwerpen-Centraal verder rijdt als S35 naar Noorderkempen.
Nog een andere wijziging: op de IC Antwerpen - Mol - Hamont / Hasselt komen er afwisselend breaks en MW41.
In de dienstfiche van Gent-Sint-Pieters (treinbegeleiders) rijd de 45xx door naar Noorderkempen met hetzelfde materiaal.