Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

groentje

Re: Eurocity Direct Brussel - Amsterdam (- Lelystad)

Bericht door groentje »

OK, als er dan ook nog enkele wijzigingen komen aan de roosters van Antwerpen-Berchem en Mechelen, zou dat misschien wel moeten volstaan. En nu terug naar de EC :mrgreen:
Stoomloc

Bericht door Stoomloc »

Zat gisteren voor het werk in Rotterdam en ben 's avonds met de ICNG terug naar Antwerpen gereden. De dienst op zich is wel echt goed, geen tijdrovende stop in Breda, geen (veelal) overbodige stop in Noorderkempen... Op dat vlak top.

De trein zelf viel mij eerlijk gezegd wel wat tegen. Zeer veel plastic vanbinnen, slechte akoestiek en toch ook wel redelijk veel lawaai vond ik. Wel goeie stoelen, zowel in eerste als in tweede klasse.
edelweiss

Bericht door edelweiss »

Vergeleken met ICR (niet in de staat van nu maar toen ze óók nog nieuw of pas gerenoveerd waren) vind ik ICNG óók lawaaiig, met een onrustige loop op normaal spoor. De stoelen zijn goed en de zitruimte ook. Maar dat was bij ICR óók het geval.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

De eerste ECD 9524 van het nieuwe vervoersplan liet het bij vertrek uit Brussel Zuid om 6.49 al afweten. Doorgaans goed geïnformeerde bronnen melden dat er geen TB was ingedeeld. De latere rit met de VIPs verliep wel vlekkeloos.
DR-fan

Bericht door DR-fan »

FLV-FGSP schreef: 15 dec 2024, 21:14 De eerste ECD 9524 van het nieuwe vervoersplan liet het bij vertrek uit Brussel Zuid om 6.49 al afweten. Doorgaans goed geïnformeerde bronnen melden dat er geen TB was ingedeeld. De latere rit met de VIPs verliep wel vlekkeloos.
O jee. Fyra revisited :lol:
Steven

Bericht door Steven »

FLV-FGSP schreef: 15 dec 2024, 21:14 De eerste ECD 9524 van het nieuwe vervoersplan liet het bij vertrek uit Brussel Zuid om 6.49 al afweten. Doorgaans goed geïnformeerde bronnen melden dat er geen TB was ingedeeld. De latere rit met de VIPs verliep wel vlekkeloos.
9524 is een trein van Lelystad naar Brussel en komt daar aan om 11u11 de trein van 6u49 is 9523. Die heeft gereden en had vanaf Antwerpen centraal wat vertraging.

9523 op zondag heeft inderdaad niet gereden. Was even in de war tussen de inhoud bericht en datum van je bericht.
pmuy

Bericht door pmuy »

Zo druk de Ouigo, zo rustig de Eurocity Direct vanavond. Tussen Brussel en Antwerpen met 4 man in een rijtuig, in volle avondspits. Tussen Antwerpen en Rotterdam iets drukker (ongeveer 10 passagiers in mijn rijtuig), maar nog steeds geen enorm succes.

Heerlijk!
Commendatore

Bericht door Commendatore »

Dat is ook niet echt een wonder met die prijzen. :D

Bij de reguliere Eurocity die ik vanochtend had, was dat wel anders.
ThibaultLapers

Bericht door ThibaultLapers »

Gisteren, dit weekend en volgende week rijden bijna alle treinen maar tot Rotterdam Centraal. De treinen stoppen dit weekend niet in Antwerpen-Centraal, er is dus een non-stopverbinding tussen Brussel-Zuid en Rotterdam Centraal.

De i11-rijtuigen worden blijkbaar maandag ook gebruikt voor de 9500-serie.

Volgend weekend rijdt de 9500 serie tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid met 2 diensten, anders is het opnieuw beperkt tot Rotterdam CS.

Op de werkdagen van de weken van 20/1 en 27/1 rijden de 9500-diensten ook tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid. Dat is wel bijzonder, haha!
TKR

Bericht door TKR »

Is er al een update over hoe vol deze trein gemiddeld rijdt?

Eerder viel er hier te lezen dat deze zo goed als leeg reed. (waarschijnlijk omdat deze moeilijk te vinden is in de app)
Is dit intussen al opgelost?
Steven

Bericht door Steven »

Ik zie zelden lege treinen als machinist. Ik heb in Brussel Altijd uitstappende reizigers. Instappers zijn er iets minder maar dat kan er mee te maken hebben dat ik tot nu toe enkel nog maar dienst deed op de eerste ECD van de dag.
pmuy

Bericht door pmuy »

pmuy schreef: 27 dec 2024, 18:42 Zo druk de Ouigo, zo rustig de Eurocity Direct vanavond. Tussen Brussel en Antwerpen met 4 man in een rijtuig, in volle avondspits. Tussen Antwerpen en Rotterdam iets drukker (ongeveer 10 passagiers in mijn rijtuig), maar nog steeds geen enorm succes.

Heerlijk!
Vandaag nog eens dezelfde trein opnieuw genomen, vertrek 17:49 uit Brussel en 18:35 uit Antwerpen. Gelijkaardige passagiersaantallen vandaag. Al moet ik daar wel bij vertellen dat ik hier waarschijnlijk in het rustigste rijtuig van de trein zit. Toch leek het perron in Brussel allesbehalve vol te staan.
ostbahnhof

Bericht door ostbahnhof »

zag net een IC-direct (oud model) in Nekkerspoel traag voorbijrijden richting Antw.
Zelfde rijzigeraantallen: zo’n 4 per rijtuig 😢
TKR

Bericht door TKR »

Het feit dat deze trein leeg rijd is een goede zaak! Dan kunnen ze deze met de volgende dienstregeling meteen terug afschaffen! :mrgreen:
BlackEagle

Bericht door BlackEagle »

Stel dat het aantal reizigers tussen Brussel en Antwerpen inderdaad aantoonbaar verwaarloosbaar is en blijft (zelfs in vergelijking met de Eurostar), wordt het dan een optie om hem in te korten tot Antwerpen? Als openstellen voor binnenlandse reizigers zogezegd geen optie zou zijn. Lucht vervoeren kan toch echt niet de bedoeling zijn op één van de drukste lijnen van het land...

Als ik de prijzen voor volgende week in de ochtendspits vergelijk, kom ik voor het traject Rotterdam-Brussel in tweede klasse op
  • €13,1 voor 2u06 met de Eurocity
  • €25 voor 1u30 met de Eurocity Direct
  • €77 voor 1u09 met de Eurostar
Ik begrijp dat men in competitie wil gaan met de Eurostar, maar de verhouding EC/ECD zit qua prijs toch ergens scheef...
Plaats reactie