De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Ah - in omloop 6 gestart maar als die nu in 1 zit dan zouden ze wel eens samen in Quevy kunnen eindigen. Verder niks meer vandaag maar samen zou een mooi einde zijn.
Re: De langst levende klassiekjes
Ik denk maar zo dat de 997 zo P8590 van Mons naar Ath doet, dan P8582 Ath-Tournai, en dan samen met de 988 nog L4690 Tournai-Quévy.
Re: De langst levende klassiekjes
De NMBS app suggereert dat de laatste rit met drie stellen gereden gaat worden - 988+991+997?
Re: De langst levende klassiekjes
Even een link naar facebook voor een foto van het laatste ritje
https://www.facebook.com/photo?fbid=171 ... 3354159771
https://www.facebook.com/photo?fbid=171 ... 3354159771
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 18 okt 2020, 18:37
Re: De langst levende klassiekjes
Het is raar om ze in zo'n lange samenstelling te zien. Enig idee wanneer ze voor het laatst zo in dienst gereden hebben? De jaren 90?
Re: De langst levende klassiekjes
Ik heb ze zelfs nog met 5 gekoppelde stellen gezien. Niet vergeten dat de inzet van deze stellen zo goed als algemeen was. En dat ook toen al duchtig gesplitst werd: denk aan Saint-Ghislain/Quévy op de semi-directe uit Mons naar Liège, die ook nog in Landen gesplitst werden (Hasselt, later Genk - Liège) en die dan ook nog ingekort werden Liège: daar reed een deel verder als semi-direct, het laatste deel als omnibus naar Verviers of Welkenraedt. Het was dus vooral op het gemeenschappelijke deel dat deze treinen soms met 5 stellen reden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: De langst levende klassiekjes
In de jaren '70 heeft men zelfs getest met zes gekoppelde stellen. Maar dat bleek niet zo'n succes (waarom weet ik niet meer; teveel onregelmatige schokken misschien?) en werd niet doorgevoerd. Op maandagochtend reden vijf gekoppelde stellen van Hasselt via Sint-Truiden, Landen en Leuven naar Brussel (studententrein). Die trein werd niet, zoals alle andere, in Landen gekoppeld met een treindeel uit Luik maar reed apart door naar Brussel.
Re: De langst levende klassiekjes
Je hoeft inderdaad lang niet zo ver terug te gaan. Zie bijvoorbeeld deze inzet van 5 stuks in 2012 op de toenmalige CR5, voorloper van de huidige S10 Aalst - Jette - Brussel. Zulke lange stammen zullen zeker sinds de grote verandering van de dienstregeling in 2014 niet meer courant geweest zijn, maar combinaties van 3 en mogelijk zelfs 4 stellen waren tot pakweg een paar jaar geleden nog steeds gebruikelijk op diverse plaatsen.
Re: De langst levende klassiekjes
Ik herinner me ooit nog een samenstelling van 5 stellen, een complete verrassing, als vervangtrein van de Eupen-Oostende ergens in 2011-2012. 

Re: De langst levende klassiekjes
Zoiets heb ik ook wel eens meegemaakt, misschien al iets langer geleden, maar in ieder geval na 2004, in de omgekeerde richting.
Re: De langst levende klassiekjes
Oostende - Eupen met 5 klassiekjes. Maar ook Brussel - Arlon heb ik in een strenge winter weten rijden daar de DMT'S het niet meer aankonden wegens ijsvorming op de bovenleiding.