De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Ah - in omloop 6 gestart maar als die nu in 1 zit dan zouden ze wel eens samen in Quevy kunnen eindigen. Verder niks meer vandaag maar samen zou een mooi einde zijn.
Ik denk maar zo dat de 997 zo P8590 van Mons naar Ath doet, dan P8582 Ath-Tournai, en dan samen met de 988 nog L4690 Tournai-Quévy.
De NMBS app suggereert dat de laatste rit met drie stellen gereden gaat worden - 988+991+997?
Even een link naar facebook voor een foto van het laatste ritje
https://www.facebook.com/photo?fbid=171 ... 3354159771
https://www.facebook.com/photo?fbid=171 ... 3354159771
-
Het is raar om ze in zo'n lange samenstelling te zien. Enig idee wanneer ze voor het laatst zo in dienst gereden hebben? De jaren 90?
Ik heb ze zelfs nog met 5 gekoppelde stellen gezien. Niet vergeten dat de inzet van deze stellen zo goed als algemeen was. En dat ook toen al duchtig gesplitst werd: denk aan Saint-Ghislain/Quévy op de semi-directe uit Mons naar Liège, die ook nog in Landen gesplitst werden (Hasselt, later Genk - Liège) en die dan ook nog ingekort werden Liège: daar reed een deel verder als semi-direct, het laatste deel als omnibus naar Verviers of Welkenraedt. Het was dus vooral op het gemeenschappelijke deel dat deze treinen soms met 5 stellen reden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
In de jaren '70 heeft men zelfs getest met zes gekoppelde stellen. Maar dat bleek niet zo'n succes (waarom weet ik niet meer; teveel onregelmatige schokken misschien?) en werd niet doorgevoerd. Op maandagochtend reden vijf gekoppelde stellen van Hasselt via Sint-Truiden, Landen en Leuven naar Brussel (studententrein). Die trein werd niet, zoals alle andere, in Landen gekoppeld met een treindeel uit Luik maar reed apart door naar Brussel.
Je hoeft inderdaad lang niet zo ver terug te gaan. Zie bijvoorbeeld deze inzet van 5 stuks in 2012 op de toenmalige CR5, voorloper van de huidige S10 Aalst - Jette - Brussel. Zulke lange stammen zullen zeker sinds de grote verandering van de dienstregeling in 2014 niet meer courant geweest zijn, maar combinaties van 3 en mogelijk zelfs 4 stellen waren tot pakweg een paar jaar geleden nog steeds gebruikelijk op diverse plaatsen.
Ik herinner me ooit nog een samenstelling van 5 stellen, een complete verrassing, als vervangtrein van de Eupen-Oostende ergens in 2011-2012. 

Zoiets heb ik ook wel eens meegemaakt, misschien al iets langer geleden, maar in ieder geval na 2004, in de omgekeerde richting.
Oostende - Eupen met 5 klassiekjes. Maar ook Brussel - Arlon heb ik in een strenge winter weten rijden daar de DMT'S het niet meer aankonden wegens ijsvorming op de bovenleiding.